De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?. En is NIET…wat iemand kan, NIET een talent of een vaardigheid, of iemand sterk is, slim, mooi of lief, NIET een.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?. En is NIET…wat iemand kan, NIET een talent of een vaardigheid, of iemand sterk is, slim, mooi of lief, NIET een."— Transcript van de presentatie:

1 Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?

2

3 En is NIET…wat iemand kan, NIET een talent of een vaardigheid, of iemand sterk is, slim, mooi of lief, NIET een verworven kwaliteit, of een karaktertrek

4 zit wel maar maar dat ‘het’ van boven komt…

5 van boven af zoals de verlamde aan de touwen van boven af zoals het licht – van God weet waar zo wordt ook jij een beetje bewogen van boven af ik zie ‘het’…

6 Wat is ‘het’ dan? Je kan zien in mensen. In kinderen? Ja zeker. In jongeren?Ja zeker. In leerkrachten? Ja zeker. In ouders?Ja zeker. In jezelf?Ja zeker (als je durft).

7 Je kàn zien en je mag het benoemen… Als je goed kijkt is er meer ‘geloof’ te zien en te vinden… dan doorgaans wordt benoemd. (Jezus zag het wél…, bij voorbeeld bij het viertal dat de verlamde bracht.)

8 Wat is ‘het’ dan? Je kan zien in concrete voorbeelden, en alléén in concrete voorbeelden. Laten we zelf op zoek gaan dit schooljaar naar eigen voorbeelden, bij leerlingen, bij collega’s, ouders, om ons heen en in de wereld. Exemplarisch enkele openers…

9 in je enthousiasme, telkens opnieuw in je verontwaardiging om wat fout gaat in je zorgzaamheid in je sympathie voor de minderbedeelden in je aanvaarding van wat je niet kan veranderen in je openheid voor nieuwe ervaringen in je positieve levenshouding, ondanks je beperkingen in je oprechte belangstelling

10 in je inzet en de hulp die biedt in het appél dat je naar mij richt in je verwondering om de natuur, om de dingen in je gevoel voor verbondenheid in je wil om dingen te veranderen in je betrokkenheid op de wereld in je manier van rust brengen in je doorzettingsvermogen in je lieve woorden in je vindingrijkheid in je respect voor anders zijn in je oprecht optimisme

11

12 tot slot…/ of om te beginnen Anders naar mensen kijken, naar jongeren, naar elkaar… Al geprobeerd? Wat je dan ziet! Als je dieper kijkt… Hoe ze doen, wat ze zeggen, en waarom. Hoe ‘begeesterd’, hoe ‘bezield’… Zie je het?

13 Ik zie ‘het’ in jou. Ik zie God door jou. Ik zie jou gaan, bezield en bewogen. Geruisloos, in stilte verwarm jij de kilte om ons heen. Ik zie goud in jou. Jij bent als zout in onze wereld. Jouw geloof brengt leven, doet hopen, doet opstaan en lopen. God zij dank, voor jou, mijn leerling, mijn collega.

14

15 het jaarthema in onze school Een goede school is een school met bewuste aandacht voor spiritualiteit, het jaar door: -op niveau van de collega’s -met de leerlingen, op klasniveau of schoolniveau Een school die niet bewust bezig is met spiritualiteit, kan geen goede school blijven. Het jaarthema is een hulpmiddel om aan schoolspiritualiteit te werken.

16 het jaarthema in onze school deze bezinning de affiche en afgeleide materialen Bv. een ‘het’-kaartje voor aan de boekentas, geplastificeerd, met een gaatje en een elastiekje erdoor. Op de achterzijde: hoe ik ‘het’ in jou zie.


Download ppt "Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?. En is NIET…wat iemand kan, NIET een talent of een vaardigheid, of iemand sterk is, slim, mooi of lief, NIET een."

Verwante presentaties


Ads door Google