De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Eric Waardenburg Jacky Schouwenburg Dinsdag 15 januari 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Eric Waardenburg Jacky Schouwenburg Dinsdag 15 januari 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Eric Waardenburg Jacky Schouwenburg Dinsdag 15 januari 2013

2 * Onderzoeksvraag * Relevantie * Theoretisch kader * Methode * Resultaten * Conclusie

3 * Op welke manier wordt digitaal pesten via YouTube gerepresenteerd door professionals en niet-professionals?

4 * Kinderen volledig in de digitale wereld * Pesterijen zetten vaak door op het internet * Laagdrempelig(er) en moeilijk(er) te bestrijden

5 * Sociale media spelen een belangrijke rol in het opzetten, maken en verspreiden van campagnes om digitaal pesten onder de aandacht te brengen (Lindgren & Lundström, 2011). Bron: Algemeen Dagblad, 20-08-2012

6 * Voorlichtingen * Televisieprogramma’s / documentaires * Brochures * Video’s

7 * (Digitaal) pesten * YouTube * Professionele content * Niet-professionele content

8 * Pesten: ‘een stelselmatige vorm van agressie waarbij één of meer personen proberen een andere persoon fysiek, verbaal of psychologisch schade toe te brengen. Bij pesten is de macht ongelijk verdeeld’ (Lindenberg, Siegwart, Oldehinkel, Ormel, Veenstra, Verhulst & Winter, 2005). * Digitaal pesten: ‘het bewust en herhaaldelijk schade toe brengen aan een ander door het gebruik van computers, mobiele telefoons en andere elektronische apparaten’ (2008, zoals geciteerd in Hinduja & Patchin, 2010).

9 * User-Created Content (OECD, 2007) * User-Produsage (Bruns, 2008) * Gemiddeld 65.000 video’s per dag geplaatst * 20% van de internetgebruikers dagelijks op YouTube

10 * Meeste content is ontwikkeld met de hulp van professionals * Professionele content meer bekeken dan User- Generated Content * Video moet grappig of origineel zijn (Kruitbosch & Nack, 2008)

11 * Kwalitatieve inhoudsanalyse YouTube video’s * Titel YouTube video bevat: ‘digitaal pesten’ * Willekeurige steekproef * Vijf professionele video’s * Vijf niet-professionele video’s * Analyse aan de hand van ‘direct zichtbare kenmerken’ en ‘inhoud’

12 * Gekeken naar: * Lengte video’s * Upload datum * Views & comments * Leeftijdsgroep van de personen in beeld * Personages * Doel video’s * Oplossing(en)? / Hulp? / Advies? * Praktijkvoorbeelden

13 * Data uploaden video

14 * Views & Comments

15 * Leeftijdsgroep * Professioneel: 3 van de 5 middelbare school * Niet-Professioneel: 4 van de 5 middelbare school

16 * Personen die in beeld komen * Professionele video’s: * 4 van de 5: pesters * 3 van de 5: slachtoffers * Niet-professionele video’s * 4 van de 5: pesters * 3 van de 5: slachtoffers

17 * Doelen van de video’s * Professioneel en niet-professioneel lopen uiteen * Professioneel: 3 van de 5 voorlichting. * Niet-professioneel: 4 van de 5 verplicht schoolproject.

18 * Oplossing(en)? / Hulp? / Advies? * Professionele en niet-professionele video’s: * Bij beide 4 van de 5 geen oplossing * Bij beide 4 van de 5 geen hulp * Bij beide 3 van de 5 geen advies

19 * Praktijkvoorbeelden * In alle tien geanalyseerde video’s zichtbaar

20 * Meeste video’s niet recent * Niet-professioneel meer bekeken dan professioneel * Niet-professioneel meer comments dan professioneel * Pesters en slachtoffers spelen een rol in de video’s * Middelbare schoolleeftijd * In alle video’s wordt gebruik gemaakt van praktijkvoorbeelden * Nauwelijks hulp, advies en/of oplossingen

21 * Zeer kleine steekproef * Random gekozen video’s * Soms moeilijk te achterhalen professioneel of niet-professioneel * Pesten een zeer lastig fenomeen om te bestrijden.

22


Download ppt "Eric Waardenburg Jacky Schouwenburg Dinsdag 15 januari 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google