De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenvatting hoofdstuk 17&18

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenvatting hoofdstuk 17&18"— Transcript van de presentatie:

1 Samenvatting hoofdstuk 17&18
Game concept Samenvatting hoofdstuk 17&18

2 Transmedia werelden Verwijst naar een fantasiewereld die bezocht kan worden via verschillende media zoals print, video, animatie, speelgoed en games.

3 De kracht van Pokémon Pokémon maakt gebruik van 3 verschillende media om hun wereld te betreden: Videogame TV show Kaartspel De kracht van pokémon zit niet alleen in het game concept maar in het voorzichtig en consistent gebruik van verschillende media als poort tot één enkele, welgedefinieerde wereld.

4 Eigenschappen van transmedia werelden
Krachtig Blijven lang bestaan Evolueren door de jaren heen

5 Wat succesvolle transmedia werelden gemeen hebben
Vaak uit één media voort gekomen Intuïtief Creatief individueel aan de kern Vergemakkelijken het vertellen van vele verhalen Zinvol via alle soorten transmedia (alle poorten) Wensvervullend

6 Lens #74: De lens van de wereld
De wereld van jouw game is een onderdeel dat apart bestaat. Jouw game is een doorgang naar deze magische plaats dat enkel bestaat in de fantasie van de spelers. Om er zeker van te zijn dat jouw wereld kracht en integriteit bevat, stel jezelf deze vragen: In welk opzicht is mijn wereld beter dan de echte wereld? Kunnen er meerdere poorten zijn naar mijn wereld? Hoe verschillen zij? Hoe ondersteunen ze elkaar? Draait mijn wereld om één verhaal, of zouden meerdere verhalen mogelijk zijn?

7 Verschil tussen boek&film characters en game characters
Mentaal  Fysiek Realiteit  Fantasie Complex  Simpel

8 Type avatars De geïdealiseerde vorm De schone lei
Een character dat je wil zijn De schone lei Een character met zo weinig mogelijk detail Iconisch figuur Zou iedereen kunnen zijn

9 Lens #75: De lens van de avatar
De avatar is de toegangsweg voor spelers tot de wereld van de game. Om er zeker van te zijn dat de avatar zoveel mogelijk van de spelers’ identiteit naar boven brengt, stel jezelf deze vragen: Is mijn avatar een geïdealiseerde vorm dat mensen zal aantrekken? Heeft mijn avatar iconische kwaliteiten dat de speler zichzelf zal doen projecteren in het character?

10 Charactertips Tip #1: Lijst character functies
Tip #2: Omschrijf en gebruik karaktereigenschappen Tip #3: Gebruik het inter-persoonlijke circumplex Tip #4: Maak een character web Tip #5: Gebruik status Tip #6: Gebruik de kracht van de stem Tip #7: Gebruik de kracht van het gezicht Tip #8: Krachtige verhalen transformeren characters Tip #9: Vermijd de ‘uncanny valley’, vermijd dat iets er angstaanjagend gaat uitzien

11 1. Character Functies Held: het character dat het spel speelt
Mentor: geeft advies en nuttige items Assistent: geeft af en toe tips Leraar: legt uit hoe je de game moet spelen ‘Final boss’: het character waar je je laatste gevecht mee hebt Minios: Slechteriken 3 ‘bosses’: Sterke kerels waar je tegen moet vechten Gegijzelde: iemand om te redden

12 Lens #76: De lens van de character functie
Om er zeker van te zijn dat jouw characters alles doen dat jouw game nodig heeft dat ze doen, stel jezelf deze vragen: Wat zijn de rollen dat mijn characters moeten vervullen? Welke characters heb ik al bedacht? Welke characters arrangeert zich goed in welke rol? Kunnen bepaalde characters verschillende rollen vervullen? Moet ik characters veranderen zodat de rollen beter passen? Heb ik nieuwe characters nodig?

13 2. Lens #77: De lens van de karakter eigenschappen
Om er zeker van te zijn dat de eigenschappen van een character te zien zijn in wat ze zeggen en doen, stel jezelf deze vragen: Welke eigenschappen omschrijven mijn character? Hoe manifesteren deze eigenschappen zich in woorden, acties en het voorkomen van mijn character?

14 3. Lens #78: De lens van het inter-persoonlijke circumplex
Het begrijpen van relaties tussen jouw characters is cruciaal. Één manier om dit te doen is het maken van een grafiek met één as: vijandig/vriendelijk, en de andere as: onderdanig/dominant. Neem een character om te analyseren, en zet ze in het midden. Zoek uit waar op de grafiek de andere characters liggen ten op zichte van dit character en stel jezelf deze vragen: Zijn er gaten in de grafiek? Waarom zijn zij daar? Zou het beter zijn als deze gaten opgevuld waren? Zijn er “extreme characters” op de grafiek? Zo niet, zou het beter zijn als die er wel zouden zijn? Bevinden de characters’ vrienden zich in het zelfde deel, of andere delen? Wat als dit anders was?

15 4. Lens #79: De lens van het character web
Om de relaties tussen characters beter in te vullen, maak een lijst van al jouw characters en stel jezelf deze vragen: Wat denkt elk character over de andere characters, welke relatie hebben zij? Zijn er nog connecties onbegrepen, waar nog niet over nagedacht is? Hoe kan ik deze benutten? Zijn er te veel gelijkende connecties? Hoe kan ik deze meer laten verschillen?

16 5. Lens #80: De lens van de status
Wanneer mensen met elkaar omgaan, gedragen ze zich anders afhankelijk van hun status level. Om jouw characters zich meer bewust te laten zijn van elkaar, stel jezelf deze vragen: Wat zijn de relatieve status levels van de characters in mijn game? Hoe kunnen zij gepast status gedrag vertonen? Statusconflicten zijn interessant – hoe strijden mijn characters voor status? Het veranderen van status is interessant – waar gebeurt dit in mijn game? Hoe geef ik de speler de kans om status uit te drukken?

17 8. Lens #81: De lens van de character transformatie
Krachtige verhalen zijn in staat op hun personages te veranderen. Om er zeker van te zijn dat jouw characters op een interessante manier veranderen, stel jezelf deze vragen: Hoe verandert elk character gedurende het game? Hoe breng ik deze veranderingen over bij de speler? Kan ik ze duidelijker of sterker overbrengen? Is er genoeg verandering? Is de transformatie verassend en interessant? Zijn de veranderingen geloofwaardig?


Download ppt "Samenvatting hoofdstuk 17&18"

Verwante presentaties


Ads door Google