De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TIK 2011 VOEDSELCAMPAGNE & GREEN NET ‘VOEDSEL VOOR VERANDERING’

Verwante presentaties


Presentatie over: "TIK 2011 VOEDSELCAMPAGNE & GREEN NET ‘VOEDSEL VOOR VERANDERING’"— Transcript van de presentatie:

1 TIK 2011 VOEDSELCAMPAGNE & GREEN NET ‘VOEDSEL VOOR VERANDERING’

2 Inhoud 1. De campagne ‘Eerlijk Voedsel’ Waarom deze campagne? Welke zijn onze eisen? 2. Case: Green Net Focus op deze Thaïse rijstcoöperatieve. Hoe gaan zij om met de meervoudige crisis? 3. De publiekscampagne Hoe brengen we onze boodschap onder de mensen?

3 1. De campagne ‘Eerlijk Voedsel’ TIK vorming Food Justice Campagne 3

4 Oxfam Magasins du Monde, Oxfam Solidariteit & Oxfam-Wereldwinkels: 1 campagne GROEI / CULTIVONS Alle Oxfam-afdelingen en partnerlanden betrokken in de internationale campagne GROW. CAMPAGNE “Eerlijk voedsel” Oxfam-in-België 2011 - 2012

5 DRIE CRISISEN VERWEVEN crisis in de grondstoffen voedselcrisis klimaatcrisis huidig beleid: geen antwoord op uitdagingen voedselvoorziening & landbouwproductie  nood aan een coherent beleid  beleid dat eerlijke voedselvoorziening mogelijk maakt  beleid dat kleinschalige duurzame landbouw ondersteunt  geen “valse” oplossingen

6 => FALEND VOEDSELSYSTEEM 2008: voor de eerste keer méér dan 1 miljard ondervoeden (1/7)

7 PARADOX ¾ van de mensen met honger op het platteland waarvan merendeel kleinschalige landbouwers

8 TWEE DOELGROEPEN 1.Belgische en Europese politici 2.Belgische publiek Evenwicht tussen publiekscampagne en lobbywerk

9 ALGEMENE EIS Belgische en Europese politici moeten dringend hun beleid veranderen. Door het huidige beleid hebben bijna 1 miljard mensen honger. Bovendien schaadt het de planeet. De politici moeten de familiale en duurzame landbouw versterken. Want deze kleinschalige boeren zullen ervoor zorgen dat iedereen genoeg te eten heeft, met respect voor de planeet. Maar ze moeten nú de kans krijgen.

10 POLITIEKE EISEN 1.Markten reguleren in functie van mensenrechten en bescherming van aarde 2.Een rechtvaardig, ambitieus én dwingend klimaatbeleid 3.Investeren in de ontwikkeling van duurzame familiale landbouw 4.Investeren in fair trade 5.Bevorderen van duurzame consumptie

11 2. Case: Green Net TIK vorming Food Justice Campagne 11

12 Enkele weetjes over rijst Azië verbouwd 90% van rijst wereldwijd. 200 miljoen rijstboerderijen in Azië van < 1 ha Productie wereldwijd verwacht voor 2011 = 720 miljoen ton ongepolijste rijst (paddy) 3 manieren van rijstverbouwen: geirrigeerd, natuurlijke regenval, overstromingsgebieden. Top 3 rijst producerende landen (2009- 2010): China (37%), India (26%), Indonesië (10%),Thailand (5%). 12 Bron: Food Outlook, Global Market Analysis, FAO, november 2010.

13 Structuur & Producten GREEN NET COOPERATIVE Marketing & Export Totaal boerenleden: 1100 Cooperatieven: 8 Verkoop 2010: 400 T EARTH NET FOUNDATION Onderzoek, Capaciteit Opbouw, Training EARTH NET FOUNDATION Onderzoek, Capaciteit Opbouw, Training Nature Care Club Families: 249 Locatie: Yasothorn Product: Rijst Bak Rua Families: 193 Locatie: Yasothorn Product: Rijst Leng Nok Tha Families: 80 Locatie: Yasothorn Product: Rijst Isan Mulberry Silk Network Families: 14 Locatie: Khon Kaen Product: Mulberry thee Agr. Developmt Coop Families: 27 Locatie: Chiang Mai Product: Soja, rode & zwarte rijst Mae Ta Families: 91 Locatie: Chiang Mai Product: baby mais, Longan Sanam Chaiket Families: 14 Locatie: Chachengsao Product: Rijst Bang Saphan Families: 7 Locatie: Prajuab Kirikhan Product: Kokosnoten 13

14 14

15 Green Net Producten OWW Volle bio rijstWitte bio rijstRode bio rijst Bio Rijstwafels Bio Kokosmelk 15

16 Hoe is Green Net ontstaan? Thaise landbouw in jaren 60-90: “green revolution”  intensieve landbouw, hoge productie, gebruik van pesticide.  Verlies van biodiversiteit, boeren raken in schulden Jaren 80, tegenbeweging  kleine ngo’s & individuen die voor meer duurzame landbouw pleiten en opnemen voor kleinschalige landbouw.  Resulteerde in oprichting van Green Net 16

17 1993 officieel gevormd door individuen binnen de NGO wereld en milieu-/sociaal bewuste zakenlui. Doelstellingen: 1.Promoten van biologische landbouw en manier van leven, door vermarkten van hoogwaardige en natuurlijke producten. 2.Het vermarkten van producten tegen een eerlijke prijs voor producenten en kopers. 3.Campagne voeren voor een duurzaam milieu en fair trade. 4.Model staan voor ‘sociaal ondernemen’ en andere organisaties/bedrijven beïnvloeden tvv het belang van voedselveiligheid, behoud van het milieu en verantwoord ondernemen. 17

18 De gevolgen van de klimaatcrisis Afgelopen 3 jaar: droogte in regenseizoenen, gevolgd door regenval > overstromingen. Sterke wind  seizoenen en het weer moeilijk voorspelbaar Gevolgen:  boeren moeten zaden tot 3x herplanten voor 1 oogst  Verhoging productiekosten  lagere oogst, minder inkomen  onregelmatigheden tasten kwaliteit van rijst aan. 18

19 Rijstveld in Kut Chum, Yasothorn. Deze foto is genomen op 30 juni 2010, bij aanvang van het regenseizoen. Het regenseizoen neemt duidelijk een slechte start. Bron: Changing Climatic Conditions Affecting Rice Yields and Milling Quality as observed by Green Net and its Farmers. M.Commons, Earth Net Foundation, 2010. 19

20 links (2008): een lange periode van droogte in het regenseizoen. Sommige boeren moeten de jonge scheuten planten in een droge grond, hopend op regenval. rechts (2008): zonder grond -verbeteringstechnieken verdort het gras en vallen kokosnoten vervroegd en dus onrijp van de bomen. Bron: What green Net is doing. M.Commons, Feb 2009, Earth Net Foundation 20

21 Hoe countert Green Net deze gevolgen? Earth Net Foundation start met onderzoek ism universiteit > meetbaar maken van klimaatverandering en ontwikkelen adaptatietechnieken. Organiseren van workshops voor boeren > ervaringen en suggesties verzamelen. 21

22 Adaptatie middelen Green Net Coöperatief maakt gebruik van: Bewustmaking bij boeren over de ontwikkeling in de wereld, climatechange, en de impact in de eigen regio. Discussies opstarten met boeren om te leren wat boeren zelf ondervinden en hoe hun productie wordt aangetast. Het vinden van de juiste manieren om de nadelige effecten van klimaatveranderingen en natuurrampen te verkleinen. Het testen van deze maatregelen bij de boeren in hun lokale omgeving. Het verzamelen van data mbt klimaatverandering > nagaan of de maatregelen die worden gedaan ook effectief helpen. Kennisontwikkeling omtrent effectieve maatregelen en adaptatie technieken. Kennisuitwisseling met andere groepen en organisaties > leren van elkaar Aanbevelingen formuleren om bij te dragen in het gehele netwerk rond klimaatverandering en adaptatietechnieken. 22

23 Biologische productie helpt! …om de negatieve effecten van extreme weersomstandig- heden te verzachten. Voordelen van biologische productie:  Verbeterd de veerkracht van planten, de vruchtbaarheid van de grond en ecologische gezondheid in het algemeen.  Bv: biologisch geproduceerde gewassen hebben beter ontwikkelde wortels, de grond is rijker aan mineralen en beter gestructureerd.  Biologische gewassen hebben ook een hogere vochtigheids- graad  Leidt tot hogere elasticiteit van gewassen om extreme weersomstandigheden zoals droogtes en sterke winden te weerstaan. 23

24 Deze foto is genomen in 2008. Links zie je een groen, biologisch rijstveld, naast een ‘conventioneel’ rijstveld. In beide rijstvelden is jasmijnrijst geplant en beide velden zijn afhankelijk van regenval. Alhoewel geen van de velden in een gezonde toestand verkeren is er nog productie in het biologisch geteelde veld, terwijl de conventionele veld geheel is uitgedroogd. Dit is te danken aan de verbeterde vochtigheid van de biologische grond. Bron: Changing Climatic Conditions Affecting Rice Yields and Milling Quality as observed by Green Net and its Farmers. M.Commons, Earth Net Foundation, 2010. 24

25 Kokosnotenvezels en veldbonen hebben het vermogen vocht vast te houden verhoogd in de grond. Deze kokospalmbomen hebben nog steeds mooie groene bladeren en produceren nog steeds kokosnoten midden in het droge winter seizoen. Bron: What green Net is doing. M.Commons, Feb 2009, Earth Net Foundation 25

26 Beter waterbeheer Rijstverbouwing in noordoosten van Thailand is geheel afhankelijk van regenwater. Grondwater bevindt zich vaak te diep en heeft ook een hoog zoutgehalte. Boeren kunnen vaak geen gebruik maken van putten om hun veld te irrigeren. Vijvers worden wel aangemaakt om regenwater op te vangen en velden te bevochtigen in tijden van droogte. Green Net Water Management & Microcredit Project.  Initieel 57 boeren  Geld voor aanleggen van vijvers en watermanagementpraktijken  leningen voor diversifiëren van gewassen, verhoging van voedselvoorziening. Resultaat:  Verbeterde rijstopbrengst  Nieuwe opbrengsten door verkoop van groentegewassen (gekocht met lening)  Algemeen hogere inkomsten voor de boeren!  Gezondere gewassen en grond. 26

27 Links: Een producent in het watermanagement project in haar groentetuin, dat een verscheidenheid aan groenten verschaft voor eigen consumptie, maar ook een extra bron van inkomen genereert. Rechts: Het gebruik van oude materialen en wat creativiteit resulteerde in een effectief water management systeem, zoals een windmolen en een watertank. De systemen kunnen genoeg water genereren voor het irrigeren van groenten in het droge seizoen. Ook dit verhoogt de eigen voedselvoorziening en inkomen van de producent. Bron: Changing Climatic Conditions Affecting Rice Yields and Milling Quality as observed by Green Net and its Farmers. M.Commons, Earth Net Foundation, 2010. 27

28 De impact van fair trade Fair Trade premie gebruik:  Bewustmaking van boeren omtrent klimaat veranderingen  Noodfonds voor boeren die verlies hebben geleden door extreme weersomstandigheden. Wetenschappelijk onderzoek naar impact van Fair Trade bij Green Net concludeerde:  Verhoging van inkomen voor leden van Green Net  Lagere schulden  Eigen voedselzekerheid 28

29 3. De publiekscampagne TIK vorming Food Justice Campagne 29

30 PUBLIEKSCAMPAGNE Doel: grote gemeenschap van mensen samenbrengen voor eerlijke en duurzame voeding voor iedereen => internationale beweging

31 PUBLIEKSCAMPAGNE Hoe? Mensen engageren zich door ondertekenen actie-oproep Gedurende de campagne: verschillende actie-momenten Oproep: via digitale nieuwsbrief + website www.ikgroeimee.be www.ikgroeimee.be

32 ACTIEMOMENTEN 5 – 15/10/2011 WEEK VAN DE FAIR TRADE 15/10/2011 Wereldwinkeldag “Fair trade als een alternatief voor de voedselcrisis” 16/10/2011 WERELDVOEDSELDAG “Naar een eerlijke voedselvoorziening voor iedereen” 28/11 – 09/12/2011 VN KLIMAATTOP (Zuid-Afrika) 03/12/2011 Klimaatmanifestatie (Brussel) “Steun kleinschalige boeren in hun strijd tegen de klimaatverandering” 12/05/2012 INTERNATIONALE DAG VAN DE FAIR TRADE “Lokale acties om beleidsmakers er toe aan te zetten doortastende beslissingen te nemen in Rio” 4 – 6/06/2012 VN TOP ROND MILIEU & ONTWIKKELING (Rio+20) “De voedsel-, klimaat en grondstoffencrisis moeten samen worden aangepakt met een coherent beleid”

33 ACTIE-OPROEP Groei mee!

34 Campagnewebsite www.ikgroeimee.be

35 Alle info voor de wereldwinkelier www.oxfamwereldwinkels.be/voedselcampagne_ondersteuning

36 36 Khảt̄hām? (Vragen?) Ms. Suryawadee, Green Net farmer


Download ppt "TIK 2011 VOEDSELCAMPAGNE & GREEN NET ‘VOEDSEL VOOR VERANDERING’"

Verwante presentaties


Ads door Google