De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HASSELT FAIRTRADEGEMEENTE Campagne “Ik ben verkocht” September 2007.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HASSELT FAIRTRADEGEMEENTE Campagne “Ik ben verkocht” September 2007."— Transcript van de presentatie:

1 HASSELT FAIRTRADEGEMEENTE Campagne “Ik ben verkocht” September 2007

2 Campagne “Ik ben verkocht” Periode: 2005-2007 Vredeseilanden Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Oproep aan iedereen om te kiezen voor rechtvaardig inkomen voor boerenfamilies over heel de wereld, via fairtrade en duurzame landbouw.

3 Campagne “Ik ben verkocht” Groot-Brittannië: onstaan van eerste Fair Trade Towns in 2000. Nu reeds 50 dergelijke Towns. Vlaanderen vandaag telt 30 FairTradeGemeenten. www.ikbenverkocht.be

4 Campagne “Ik ben verkocht” Gemeenten in Vlaanderen streven naar titel FairTradeGemeente 6 criteria: 1)Lokale bestuur 2)Winkels en horeca 3)Bedrijven en organisaties 4)Media-aandacht 5)Trekkersgroep 6)Duurzame productie en consumptie

5 Campagne “Ik ben verkocht” 1)Hasselt - Lokale bestuur - Goedkeuring resolutie die FairTrade (FT) steunt en beslist voor gebruik van minstens 2 FTproducten (koffie en wijn). - Bewustzijn rond FT op regelmatige basis promoten via eigen informatiekanalen (NH!, website, Nieuwsbrief) en andere lokale media.

6 Campagne “Ik ben verkocht” 2) Hasselt – Winkels en horeca –Minstens twee FairTradeproducten duidelijk beschikbaar in plaatselijke winkels (Hasselt:14 winkels) –FairTradeproducten moeten ook geserveerd worden in de plaatselijke horeca (Hasselt: 7 horecazaken) –Communiceren over de verkoop of het serveren.

7 Campagne “Ik ben verkocht” 3) Hasselt – Bedrijven en organisaties –FairTradeproducten worden gebruikt door een aantal lokale bedrijven en in organisaties (scholen, verenigingen, kerken, enz). –educatieve campagnes om de kennis over en de betrokkenheid met FairTrade te vergroten.

8 Campagne “Ik ben verkocht” 4) Hasselt – Media-aandacht –Nieuwe Hasselaar: 5 artikels –Nieuwsbrief: 2 maal –Website Stad Hasselt –Persconferentie 27 april 2006 met proefsessie lokale landbouwproducten –Pers FairTrade Kerstmarkt 2006 –Lokale media (BvL, …)

9 Campagne “Ik ben verkocht” 5) Trekkersgroep –Initiatiefnemers Steven Schepers (OWW) en Clo Martens (VE) –Ondersteuning ambtenaar Ontwikkelingssamenwerking en Duurzaamheidsambtenaar –Leerkracht KHJ, landbouwers (BAR), caféuitbater, handelaar HC –Velt, U-Hasselt, Oxfam WW, … –Regelmatig vergaderen

10 Campagne “Ik ben verkocht 6de criterium = actie op lange termijn met vooral opstart van structurele initiatieven die èn de lokale boeren èn de boeren in het Zuiden in de kijker stellen

11 Campagne “Ik ben verkocht” Wij hebben de taak om de resultaten van de 6 behaalde criteria ruim te communiceren bij de Hasselaren: www.hasseltisverkocht.be Allerhande initiatieven herkenbaar door een Hasselts logo

12 Hasselt (H)eerlijke stad Oproep voor de toekomst De titel behalen van eerlijke stad was een hele opdracht, maar de titel behouden is de verantwoordelijkheid van ons allemaal! Komen tot een horizontale en integrale aanpak (duurzaamheidsbeleid)

13 Hasselt (H)eerlijke stad Hoe anders en actief beleid voeren? Wij vragen een blijvend, duidelijk engagement van het stadsbestuur door FairTrade te integreren in activiteiten, communicatie,… van de stad Hasselt. Ter beschikking stellen van communicatiekanalen: –Nieuwe Hasselaar –WEBSITE van de stad: www.hasselt.be –NIEUWSBRIEF –TV-Hasselt Jaarlijks werkingsbudget Werkuren – Oprichting Duurzaamheidscel

14 Hasselt (H)eerlijke stad Promotie FairTrade- en korte ketenproducten van lokale landbouwers FaireTrade- en hoeveverkoop ondersteunen en stimuleren Organisatie van een lokale FairTrade- / korte ketenmarkt

15 Hasselt (H)eerlijke stad Evenementen – duurzame charters In&Uit: duurzame groepsbezoeken – (H)eerlijke stadsroutes - (H)eerlijke plekjes Sport-en jeugdkampen: eerlijk (lokale en FTproducten) en duurzaam organiseren lokaal fruit Locaties Hasselt: (H)eerlijke drankjes BBQ-checques: FairTrade invoeren Speculaas vd maand  (H)eerlijke speculaas(zie mail!!! Week vd Smaak)

16 Hasselt (H)eerlijke stad Mailadres: TrekkersgroepFTG-Hasselt Engagementsverklaring Communicatie? (terugkoppeling) Rol Trekkersgroep? ‘Denktank’ Logo?


Download ppt "HASSELT FAIRTRADEGEMEENTE Campagne “Ik ben verkocht” September 2007."

Verwante presentaties


Ads door Google