De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerlijnen in een Wiki

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerlijnen in een Wiki"— Transcript van de presentatie:

1 Leerlijnen in een Wiki

2 Overzicht leerlijnen CED Taal Mondelinge taal (SO: 2009, C4: 2007) Schriftelijke taal (SO: 2009, C4: 2007) Engels (SO=C4: 2009) Rekenen Rekenen (SO=C4: 2007) Mens en wereld Mens en Samenleving (SO=C4: 2007) Natuur en Techniek (SO=C4: 2007) Orientatie op Ruimte Orientatie op tijd Kunstzinnige orientatie Tekenen en handvaardigheid Muziek Spel en beweging Vakoverstijgend Zintuiglijke en motorische ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling (20KP) Leren leren (C4: 2009) Omgaan met media Spelontwikkeling(SO&C4: 2007) Bewegen Bewegingsonderwijs (2009?)

3 Rekenen en wiskunde 11 kerndoelen voor de basisschool 3 deelgebieden: 1.Wiskundig inzicht en handelen 2.Getallen en bewerkingen 3.Meten en meetkunde 15 subdoelen (incl. verantwoording naar kerndoelen) Per subdoel tussendoelstellingen per groep Basisleerlijn SO Clusterleerlijn Bij Rekenen en wiskunde is de leerlijn cluster 4 gelijk aan de basisleerlijn SO, wel zijn er aanwijzingen voor cluster 4 Bij Rekenen en wiskunde is de leerlijn cluster 4 gelijk aan de basisleerlijn SO, wel zijn er aanwijzingen voor cluster 4 Aangepaste tussendoelstellingen per cluster Leerlijn PO

4 Uitleg per subdoel Aanwijzingen voor cluster Van subdoel naar tussendoelen per groep Onderdeel Kerndoel

5 Informatie per tussendoel: 1.ELO 2.Educatieve software 3.Andere online opdrachten 4.Offline opdrachten (werkbladen e.d.) 5.Verwijzingen naar methodes 6.Materialen (Xtheek) 7.Info voor leerkrachten 8.Toetsen 9.Standaard handelingsplannen Informatie per tussendoel: 1.ELO 2.Educatieve software 3.Andere online opdrachten 4.Offline opdrachten (werkbladen e.d.) 5.Verwijzingen naar methodes 6.Materialen (Xtheek) 7.Info voor leerkrachten 8.Toetsen 9.Standaard handelingsplannen

6 Leerinhoud per groep: Groep 1 Subdoel Tussendoelen voor deze groep Informatie per tussendoel: 1.ELO 2.Educatieve software 3.Andere online opdrachten 4.Offline opdrachten (werkbladen e.d.) 5.Verwijzingen naar methodes 6.Materialen (Xtheek) 7.Info voor leerkrachten 8.Toetsen 9.Standaard handelingsplannen Informatie per tussendoel: 1.ELO 2.Educatieve software 3.Andere online opdrachten 4.Offline opdrachten (werkbladen e.d.) 5.Verwijzingen naar methodes 6.Materialen (Xtheek) 7.Info voor leerkrachten 8.Toetsen 9.Standaard handelingsplannen

7 Leerlijnen en “Hoofdwerk”: Analoge en digitale klok Oefenen met klokkijken kan je dus helemaal overslaan in de methode

8 Wat hebben we al: Rekenen 1.Rekenen: 1.Hoofdwerk 1.Rekenautomatisering (incl. tafels) 2.Analoge en digitale klok 3.Geld 2.Ambrasoft 1.Automatiseren 2.Klokkijken 3.Breuken, Procenten, Geldrekenen, Kommagetallen 4.Maten en gewichten, meten met maten, 5.Geldrekenen 6.Tafels 3.Maatwerk 1.Rekenen: 1.Hoofdwerk 1.Rekenautomatisering (incl. tafels) 2.Analoge en digitale klok 3.Geld 2.Ambrasoft 1.Automatiseren 2.Klokkijken 3.Breuken, Procenten, Geldrekenen, Kommagetallen 4.Maten en gewichten, meten met maten, 5.Geldrekenen 6.Tafels 3.Maatwerk Moet je methodegebonden software als “Alles telt” wel (verplicht) willen gebruiken? Inventariseren welke software er is bij “Speciaal rekenen”?

9 Taal 4 kerndoelen > 4 subdoelen Mondelinge taal Luisteren Basisleerlijn SO 2009 Basisleerlijn SO 2009 Clusterleerlijn Cluster Clusterleerlijn Cluster Bij Engels is de leerlijn cluster 4 gelijk aan de basisleerlijn SO Bij Engels is de leerlijn cluster 4 gelijk aan de basisleerlijn SO Schriftelijke taalEngels Spreken Taalbeschouwing 1 kerndoel > 1 subdoel 2 kerndoelen > 3 subdoelen 2 kerndoelen > 4 subdoelen Lezen Schrijven 2 kerndoelen > 3 subdoelen 4 kerndoelen > 5 subdoelen Basisleerlijn SO 2009 Basisleerlijn SO 2009 Clusterleerlijn Cluster Clusterleerlijn Cluster Tussendoelen per groep

10 Wat hebben we al: Taal 1.Taal 1.Technisch lezen 1.Leerkracht assistent Veilig Leren Lezen 2.ELO: Veilig leren lezen 3.Pilot: ELO: Veilig leren lezen (voorleessoftware) 4.Flits 2.Begrijpend lezen 1.Levende boeken 2.Nieuwsbegrip 3.Spelling 1.Spellingswerk 2.Ambrasoft 1.Taal 2.Werkwoorden (basisstof, tegenwoordige tijd, verleden tijd) 1.Taal 1.Technisch lezen 1.Leerkracht assistent Veilig Leren Lezen 2.ELO: Veilig leren lezen 3.Pilot: ELO: Veilig leren lezen (voorleessoftware) 4.Flits 2.Begrijpend lezen 1.Levende boeken 2.Nieuwsbegrip 3.Spelling 1.Spellingswerk 2.Ambrasoft 1.Taal 2.Werkwoorden (basisstof, tegenwoordige tijd, verleden tijd)

11 Uitgangspunten werken vanuit leerlijnen 1.Alle leerinhoud moet aangeboden worden. 2.Niet wachten op beheersingsniveau 3.Wat digitaal wordt aangeboden (software, ELO) sla je helemaal over in de methode 1.Alle leerinhoud moet aangeboden worden. 2.Niet wachten op beheersingsniveau 3.Wat digitaal wordt aangeboden (software, ELO) sla je helemaal over in de methode Acties 1.Koppeling Leerlijnen aan Educatieve Software en ELO Let op: daarin zit ook “offline materiaal”, zoals werkbladen 2.Uitbouwen inhoud ELO 3.Ontwikkelen van methode-onafhankelijke toetsen 4.Ontwikkelen van registratiesysteem 1.Koppeling Leerlijnen aan Educatieve Software en ELO Let op: daarin zit ook “offline materiaal”, zoals werkbladen 2.Uitbouwen inhoud ELO 3.Ontwikkelen van methode-onafhankelijke toetsen 4.Ontwikkelen van registratiesysteem 1.Welke spellingsregels hanteer je? “Spelling in de lift”, “Zuidvallei”, “Spellingswerk”, “Spelwerk”


Download ppt "Leerlijnen in een Wiki"

Verwante presentaties


Ads door Google