De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Resultaten behoefteanalyse INTUIT Startbijeenkomst 26 januari 2006 Alessandra Corda (ICTO, UL) Syb Hartog (UOCG, RUG)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Resultaten behoefteanalyse INTUIT Startbijeenkomst 26 januari 2006 Alessandra Corda (ICTO, UL) Syb Hartog (UOCG, RUG)"— Transcript van de presentatie:

1 Resultaten behoefteanalyse INTUIT Startbijeenkomst 26 januari 2006 Alessandra Corda (ICTO, UL) Syb Hartog (UOCG, RUG)

2 Behoefteanalyse GebiedenDoelgroep -Toetsen (formatief, summatief) -Oefenen -Begeleiden Studenten en medewerkers -ScholingDocenten talencentra

3 Resultaten analyse studenten/medewerkers Studenten: 8 formulieren (RUG, UL, UU, UM, UvT, 3x RU: UTN, Letteren, Rechten) Medewerkers: 4 aparte formulieren (RUG, 3x RU: UTN, Letteren, Rechten) en 2 gecombineerde formulieren (UvT en RU UTN)

4 Wat voor analyse? Geen “wetenschappelijke” analyse door Tijdsgebrek Inconsequenties in het invullen Gecombineerde gegevens studenten/medewerkers Overrepresentatie doelgroep RU Wel: globale tendens, gebaseerd op gegevens eerste twee kolommen

5 Digitale formatieve toetsen StudentenMedewerkers 1Spreekvaardigheid B1, B2, C1 Spreekvaardigheid B1, B2, C1 2Schrijfvaardigheid B2, C1, C2 Schrijfvaardigheid B1, B2, C1 3Vocabulaire B1, B2, C1, C2 Vocabulaire B2, C1, C2 4Grammatica B1, B2, C1, C2 Uitspraak B1, B2, C1

6

7

8 Digitale summatieve toetsen StudentenMedewerkers 1Spreekvaardigheid B1, B2, C1, C2 Leesvaardigheid alle niveaus 2Leesvaardigheid B2, C1 Geïnt. Vaardigheden alle niveaus 3Schrijfvaardigheid B2, C1, C2 Spreekvaardigheid alle niveaus 4Vocabulaire B2, C1, C2 Vocabulaire alle niveaus

9

10

11 Digitaal oefenmateriaal StudentenMedewerkers 1Vocabulaire B2, C1, C2 Luistervaardigheid B1, B2, C1 2Schrijfvaardigheid C1, C2 Schrijfvaardigheid B2, C1 3Luistervaardigheid C1, C2 Spreekvaardigheid B1, B2, C1 4Spreekvaardigheid, Grammatica, B1, C1, C2 Vocabulaire B1, B2, C1

12

13

14 Digitaal begeleiden StudentenMedewerkers 1Feedback/commentaar geven aan studenten Studenten laten reageren op elkaars producten 2Prestaties via registratiesyst. volgen Feedback/commentaar geven aan studenten 3Monitoren via portfolio2) Prestaties via registratiesyst. volgen 4Digitale producten van commentaar voorzien 2) Digitale producten van commentaar voorzien

15

16

17 Behoefte: CEF niveau Lage CEF niveaus: weinig of geen behoefte. Behoefte aan materiaal van hoger niveau voor studenten dan voor medewerkers (geen C2), vanwege specifieke doelgroep: OBP, administratief/secretarieel personeel, voorlichters.

18 Behoefte: gebieden Geen behoefte aan grammatica, wellicht omdat er al veel voorhanden is (UvT). Portfolio: RU Rechten werkt met een portfolio waarin gramm., voc. en schrijfv. zijn geïntegreerd, dus geen behofte aan summatieve toetsing. Begeleiden: registratiesysteem is voor UTN RU niet relevant.

19 Digitaal begeleiden medewerkers en studenten Weinig/geen behoefte voor a) Leerervaringen in kaart brengen (taalbiografie) b) Zelfbeoordeling volgens can-do statements ELP c) Intake aan het begin van de cursus

20 Behoefte: medewerkers Zeer grote behoefte aan ondersteuning voor colleges geven, vergaderen. Specifieke behoefte aan “telephone skills” voor OBP. Een aantal partners heeft geen behoefte aan digitale summatieve toetsen voor medewerkers, wel aan digitale formatieve toetsen. Uitspraak: geen prioriteit, maar digitaal oefenmateriaal zou nuttig kunnen zijn.

21 Gewenst niveau studenten BAMA UVT vwo, TOEFL 550/213 IELTS 6.0 TOEFL 575/233, IELTS 6.5 UU vwoTOEFL 237 of 93, IELTS 6.5 UL vwo; IELTS 6.0IELTS 6.5 RUG vwo (B2 prod, C1 rec); TOEFL 580/240 (95?), IELTS 6.5 vwo (B2+ pr., C1 rec.); TOEFL 620/260, (105?) IELTS 7.0 RU vwo; TOEFL 550/213, IELTS 6.0 Zoals BA (?)

22 Gewenst niveau medewerkers UvTNog niet formeel geformuleerd UUDocenten: C1 ULB2 is geaccepteerd tot 1 januari 2007, daarna wordt C1 gevraagd (Letteren) RUGNiet aangegeven UMNiet aangegeven RUNiet aangegeven

23 Behoefte scholing voor docenten: didactiek autonoom taalleren Valt nog veel te leren. Toepassing in de praktijk lastig. Training zeer gewenst.

24 Behoefte scholing voor docenten: CEF & Europees Taalportfolio CEF: Redelijk bekend / soms toegepast. Meer informatie nodig. Europees Taalportfolio: Rol van taalportfolio: meer sturend middel Weinig bekend Goed te gebruiken

25 Behoefte scholing voor docenten: ICT & ELO ICT: Iedereen redelijk vaardig / varieert per docent. Didactiek heeft aandacht nodig. ELO: Effectiever en meer gebruiken. Helpen bij het maken van keuzes: wat wel/niet?

26 Behoefte scholing voor docenten: digitaal toetsen /oefenen / begeleiden Toetsen: Meer kennis wenselijk Oefenen: Wenselijk / zinnig / groot verschil per docent Begeleiden: Weinig ervaring

27 Behoefte aan scholing

28 Scholing op welke manier? Studiedagen: For a few ‘experts’ Tijdrovend Korte workshops Niet als gereisd moet worden

29 Scholing op welke manier? Zelfstudie: Unlikely to work In combinatie met workshops Individuele begeleiding op werkplek / op afstand Soort van helpdesk / telefoonnummer

30 Scholing op welke manier? Anders: Site met info / tips / best practices, etc. Contactgegevens experts Peer review Terugkomdag Local workshops Long term support

31 Op welke manier scholing?


Download ppt "Resultaten behoefteanalyse INTUIT Startbijeenkomst 26 januari 2006 Alessandra Corda (ICTO, UL) Syb Hartog (UOCG, RUG)"

Verwante presentaties


Ads door Google