De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Merkopstellingen College van Bestuur Open Universiteit Nederland Dinsdag, 6 maart, 2007 - Heerlen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Merkopstellingen College van Bestuur Open Universiteit Nederland Dinsdag, 6 maart, 2007 - Heerlen."— Transcript van de presentatie:

1

2 Merkopstellingen College van Bestuur Open Universiteit Nederland Dinsdag, 6 maart, Heerlen

3 Doel 1. Kennis maken met merkopstellingen 2. Inzicht in effecten merkvraagstuk

4 Bron: Systeemopstellingen 1.Verheldert overzicht bij complexe vraagstukken en stimuleert veranderingen ( Gminder, 2005; Lehmann, 2006) 2.Genereert visuele, emotionele inzichten, aanvullend aan verbale, rationele informatie (Franke, 1996) 3.Verbetert zelfbeeld en psychische toestand (Höppner, 2001) 4.Ervaringen van representanten worden zeer significant bepaald door hun posities en niet door hun individuele levensverhalen (Schlötter, 2005).

5 Merkopstellingen: toepassing van systeemopstelling op merkvraagstukken Vijf hoofdfasen: 1.Dialoog 2.Projectieve identificatie 3.Emotionele systeemfeedback 4.Simulatie en visie-ontwikkeling 5.Creatieve interpretatie.

6 1. Dialoog: Verbalisatie vraagstuk en constructen

7 2a. Construct projectie: Anthorpomorfisering / projectieve identificatie kernconstructen

8 2b. Huidige systeemprojectie: Positionering representanten kernconstructen huidige situatie

9 3. Emotionele systeemfeedback: Construct-representanten ondervragen op gevoelens, tele-ervaringen en gewenste bewegingen

10 4. Simulatie en visiefase: Toevoegen innovatie-idee en optimaliseren systeemenergie

11 5. Creatieve interpretatie: Verwoorden inzichten en emoties ten aanzien van opstellingseffect op innovatie-idee

12 Merkopstellingen verrijken merkonderzoek... 1.Door systematische identificatie van het vraagstuk (Ackoff 1978, Chapman 1989, Butler 1995, Gibson 1998) 2.Voor effecten van merkbeslissingen (Yadav & Karonkanda 1985, Davis & Moe 1997, Durgee et al. 1999, Desai 2002) 3.Met gebruik making van de onderbewuste kennis van de manager (Mintzberg et al. 1998, Damasio, Zaltman, Blichfeldt 2005, Nijssen & Agustin 2005) 4.In een antropomorphische projectie (Aaker, 1997; Tan Tsu Wee, 2004; Freling & Lukas, 2005 ) 5.Als een zachte systeem metafoor (Checkland & Scholes 1992/2005, Hackley 1999, Zikmund 2003, Zaltman 2003)

13 Verdere theoretische achtergrond 1.Actie-onderzoek (Lewin) 2.Brainstorming: creatieve – kritische fase (Osborn) 3.Constructtheorie (Kelly) 4.Emotionele intelligentie (Goleman) 5.Fenomenologie (Merleau-Ponty) 6.Lateral denken (De Bono) 7.Lichaamsmetafoor perspectief (Lakoff & Johnson) 8.Psychodrama en sociometrie (Moreno)

14 Vijf soorten interventies 1.Autopoiese: zelfbeweging 2.Erkennen door benoemen 3.Orde creëren 4.Polariseren 5.Toevoegen van ontbrekende constructen

15 Regels vraaginbrenger 1.Constructkeuze: combinatie van ratio en emotie 2.Benoem de constructen abstract, zodat de representanten zich vol concentreren op hun lichamelijke ervaringen 3.Keuze representanten: intuïtief op resonantie persoon, zorgvuldig mensen uitnodigend 4.Positionering representanten: intuïtief op resonantie plaats en persoon, zorgvuldig mensen plaatsend 5.Interpreteer lateraal: genereer inzichten en vraag je pas in 2e instantie of waar ze vandaan komen.

16 Regels publiek 1.Concentreer je op je persoonlijke ervaringen: gevoelens, tele-ervaringen en gewenste bewegingen 2.Beschrijf deze ervaringen en je conclusie ten aanzien van het merkvraagstuk in de slotdialoog.

17 Regels representanten 1.Vergeet welk construct je representeert 2.Concentreer je op je ervaringen: gevoelens, tele-ervaringen en gewenste bewegingen (van jezelf en andere constructen) 3.Beschrijf deze ervaringen kort en bondig wanneer de begeleider daarom vraagt.

18 Merkopsteling in samenvatting 1.Wat: Zachte systeemmetafoor binnen het fenomenologische paradigma 2.Hoe: Verwoording merkvraagstuk, mogelijke verbetering en kernconstructen; construct- and systeemprojectie; emotionele systeem feedback; simulatie merkverbetering; en visie-ontwikkeling 3.Waarom: Bewustwording onbewuste merkkennis 4.Wanneer: Intuïtieve check op merkvraagstuk met DMU 5.Wie: Merkverantwoordelijken met open mind and hoog EQ.


Download ppt "Merkopstellingen College van Bestuur Open Universiteit Nederland Dinsdag, 6 maart, 2007 - Heerlen."

Verwante presentaties


Ads door Google