De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het wezen van ‘contact’ contingere = aanraken ons bewustzijn wordt gevormd door de mensen die ons (aan-)raken heeft alles te maken met kwaliteit –kwaliteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het wezen van ‘contact’ contingere = aanraken ons bewustzijn wordt gevormd door de mensen die ons (aan-)raken heeft alles te maken met kwaliteit –kwaliteit."— Transcript van de presentatie:

1 Het wezen van ‘contact’ contingere = aanraken ons bewustzijn wordt gevormd door de mensen die ons (aan-)raken heeft alles te maken met kwaliteit –kwaliteit van het elkaar begrijpen –kwaliteit van het ‘ont’-moeten is in wezen altijd een afstemmingsproces binnenin mijzelf en tussen mezelf en de ander (voeling krijgen)

2 Contact en communicatie Echte communicatie is wederkerig (principe van circulariteit): je bent tegelijkertijd zender en ontvanger Je kunt dus niet ’niet-communiceren’ Belang van (verbale en non-verbale) feedback Alle communicatie is ‘gelaagd’ (complexiteit) Belang van de context

3 Het principe van circulariteit De echtgenoot: “ik stel mij passief op omdat zij voortdurend op mij vit. Dan denk ik foert.” De vrouw:”ik kan er echt niet tegen dat jij je zo passief opstelt en niet reageert. Dan ga ik automatisch vitten.”

4 Alle communicatie is ‘gelaagd’: de vier aspecten 1.Zakelijk aspect 2.Expressief aspect 3.Relationeel aspect 4.Appelerend aspect

5 Karel:”Er is vanavond een indrukwekkende film in de bioscoop. Heb je zin om er samen heen te gaan? Dat zou ik heel leuk vinden.” Wim:”Ik houd niet van zware films. Ik heb ook geen tijd. Nee hoor, ik ga niet mee.”

6 What you see is what you get? Binnen- kant Buiten- kant Binnen- kant Buiten- kant context

7 De noodzakelijke wisselwerking ontvanger interpreteren evalueren reageren zenderboodschapontvanger interpreteren evalueren reageren zenderboodschap belang van de context

8 Communicatieproblemen –een foute presentatie van een zakelijke boodschap –selectiviteit bij de ontvanger (wat wil ik horen?) –op welke van de vier aspecten reageer ik? –incongruentie binnen- en buitenkant: inponeer- en facadegedrag –vooroordelen en stereotypen

9 Communicatieproblemen –impliciete verwachtingen t.a.v. de relatie: afstand waardering pressie –een onduidelijk appél (wat wil je nu eigenlijk?) of (verdoken) weerstand tegen het appél (ik versta je niet)

10 Contact leggen Hoe? In functie van: –Positie –Situatie –Doel en aard Wie neemt het initiatief?

11 Contact leggen Basisprincipe: eerst relatie, dan inhoud!!! 1.Kennismaking –Jezelf en je functie –Je organisatie 2.Verwachtingen Wat zeg je en wat straal je uit? Welk effect heb je hiermee op de ander? Welk effect heeft die ander op mij?

12 Contact leggen? 1.Voorbereiding 2.Het contact zelf (‘klikt’ het en wat kan ik daar aan doen?) 3.Na het contact: registratie opvolging en nazorg


Download ppt "Het wezen van ‘contact’ contingere = aanraken ons bewustzijn wordt gevormd door de mensen die ons (aan-)raken heeft alles te maken met kwaliteit –kwaliteit."

Verwante presentaties


Ads door Google