De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samen in de klas? Vergelijking Nederlandse en Marokkaanse kinderen in het groep 8 van het basisonderwijs Presentatie Kennis voor de Stad 6 november 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samen in de klas? Vergelijking Nederlandse en Marokkaanse kinderen in het groep 8 van het basisonderwijs Presentatie Kennis voor de Stad 6 november 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Samen in de klas? Vergelijking Nederlandse en Marokkaanse kinderen in het groep 8 van het basisonderwijs Presentatie Kennis voor de Stad 6 november 2009

2 Verdeling etniciteit in groep 8 (2007) EtniciteitTotaal Nederlands34% Marokkaans17% Overig niet-westers13% Surinaams13% Turks10% onbekend6% Overig westers4% Antilliaans/Arubaans2% Midden- en Oost-Europees1% Zuid-Europees1% Eindtotaal100%

3 Nog op dezelfde basisschool? (nog op dezelfde basisschool vanaf groep 1) EtniciteitDezelfde basissschool Nederlands80% Marokkaans64% Totaal69%

4 Verdeling naar geslacht Etniciteitjongenmeisje Nederlands49,9%50,1% Marokkaans48,4%51,6% Eindtotaal49,4%50,6% Meer jongens in speciaal onderwijs

5 Leeftijd bij overgang naar VO Etniciteit leeftijd10111213 Nederlands16%73%11%0% Marokkaans10%65%24%1% Amsterdam13%69%18%1%

6 Basisschooladviezen BasisschooladviesNederlandsMarokkaansAmsterdam pro1%3%2% vmbo+lwoo9%30%18% vmbo b+k6%13%11% vmbo t14%24%18% havo29%22%26% vwo41%7%24% kopklas0%1% Totaal100%

7 Cito score EtniciteitTotaal Nederlands540,5 Marokkaans533,4 Amsterdam537,3 540= havo/vwo conform regels Kernprocedure 533= vmbo-k

8 Welke schoolscoregroep (SSG) Etniciteit SSG1234567 Nederlands16%34%16%0%23%8%4% Marokkaans0%4%3%0%11%16%65% Eindtotaal11%24%11%0%19%10%24%

9

10

11 Samen in de klas? Po-scholen in Amsterdam208 geen nederlandse kinderen42 NederlandersMarokkanen Op scholen met minder dan 17% Marokkanen zitten1693118 Op scholen met meer dan 17% Marokkanen zitten224809 1917927

12 Samenvatting  Nederlandse kinderen en Marokkaanse kinderen bezoeken nauwelijks dezelfde scholen  Onderwijsprestaties lopen sterk uiteen  Verbeteren kwaliteit scholen haalbaarder doelstelling dan menging?  Verbetering kwaliteit scholen belangrijker doelstelling dan menging?


Download ppt "Samen in de klas? Vergelijking Nederlandse en Marokkaanse kinderen in het groep 8 van het basisonderwijs Presentatie Kennis voor de Stad 6 november 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google