De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CREATIVE MARKETING Hoorcollege 2, jaar 1, Herfst 2009 17 september 2009 Let’s get started Marketing? Marketing!

Verwante presentaties


Presentatie over: "CREATIVE MARKETING Hoorcollege 2, jaar 1, Herfst 2009 17 september 2009 Let’s get started Marketing? Marketing!"— Transcript van de presentatie:

1 CREATIVE MARKETING Hoorcollege 2, jaar 1, Herfst september 2009 Let’s get started Marketing? Marketing!

2 Marketing is overal

3 De musical

4 Boeken 9 e editie maar7 e editie mag ook

5 Wat is marketing Te veel definities Marketing zou veel meer een manier van denken moeten zijn

6 Enkele basisbegrippen echter wel belangrijk Die kun je heel goed lezen in het boek Kotler himself vindt er ook wat van 6/week36/do_philip_kotler.avi_plain.xml

7 Marketing Marketing is overal Het is eigenlijk een manier van denken

8 Marketing Marketing is het product Kruip in de huid van Maak je klant verslaafd

9 Ken je klant/doelgroep

10 Consumentengedrag Lidia flickr

11 Figuur 7.8 Classificatie van consumenten naar de snelheid waarmee zij nieuwe producten adopteren Wie koopt wat voor nieuwe producten? Een nieuw product wordt eerst door een klein aantal mensen opgepikt Grotere groepen volgen daarna Welke mensen als eerste kopen hangt af van het product en kenmerken van de koper

12 Figuur 7.2 Factoren die het gedrag beïnvloeden Factoren van invloed op gedrag

13 Sociaal en cultureel

14 Erwin 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal 2 weken een vriendin Jordan 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal Half jaar een vriendin Diederik 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal Geen vriendin Persoonlijke kenmerken zijn hetzelfde maar... YoungMentality © Motivaction

15

16 Leeffase en life-events schoolstudiewerkpensioen 1e vriend(innet)je 1e biertje/blowtje op jezelf wonen start carrière trouwen autokindjes huis kopen lekker naar Spanje verhuizen

17 Marktsegmentatie Indelen van consumenten in duidelijk onderscheiden groepen met gelijksoortige behoeften, kenmerken of gedrag

18 POPULATIE (totale markt)

19 segment 1 segment 2 segment 3 segment 4

20 Segmenteren op: Leeftijd ouder jonger

21 Segmenteren op: Etniciteit Aziatisch Europees

22 Segmenteren op: Geslacht man vrouw

23 Segmenteren op: Baardgroei niet wel

24 Profiel bepalen jongerAziatisch vrouw Wat hebben individuen in hetzelfde segment gemeenschappelijk?

25 Keuze van de doelgroep

26 Voldoende omvang!

27 Positionering Realiseren van een (relatieve) positie van een organisatie, merk of product ten opzichte van concurrenten in de perceptie van consumenten

28 Positioneren Wat is het? Waarom belangrijk? Voorbeelden En als het niet goed gaat?

29 Bij positioneren gaat het om het verwezenlijken van een mentale plaats, een zogenaamde breinpositie. Anders gezegd: een plek in het hoofd en het hart van mensen

30 Waarom? Teveel keuze Onderscheiden is belangrijker dan ooit Positioneren en zoeken naar onderscheidende voordelen is nodig om het voor de consument makkelijker te maken juist voor jou te kiezen

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41 Meer informatie mhttp://www.mcmconnexion.nl/disciplines_positionering.ht m

42 Opdracht Meenemen naar je werkcollege volgende week Definieer de positionering en de doelmarkten van Coca Cola, Pepsi Cola, Red Bull en Dubbelfris En wat is dit voor Twix, Kitkat, Bounty, Mars, Lion? Celebrities worden vaak gebruikt in reclame en advertising. Zoek 5 voorbeelden en ga na welke waarde de persoonlijkheid toevoegt aan het merk

43 Vragen? Deze presentatie is te downloaden via startpagina.cmd.hro.nl en dan vakgroep Creative Marketing Succes!


Download ppt "CREATIVE MARKETING Hoorcollege 2, jaar 1, Herfst 2009 17 september 2009 Let’s get started Marketing? Marketing!"

Verwante presentaties


Ads door Google