De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MEDMAR Werkcollege, jaar 1, Herfst Let’s get started Marketing? Marketing! Docent Toine Nagel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MEDMAR Werkcollege, jaar 1, Herfst Let’s get started Marketing? Marketing! Docent Toine Nagel."— Transcript van de presentatie:

1 MEDMAR Werkcollege, jaar 1, Herfst Let’s get started Marketing? Marketing! Docent Toine Nagel

2 Agenda –Huiswerkopdracht introductie van jezelf –Huiswerkopdracht lezen hoofdstukken Kotler –Opdracht 1 : groepsgedeelte –Theorie en diverse oefeningen

3 Even voorstellen JIJ

4 Huiswerkopdracht lezen Kotler VRAGEN?

5 Kotler Dan testen we dat ook nog even: h=6

6 Kwartaal 1: de basis We leren gasgeven,remmen, schakelen zodat we de “doelgroep” goed kunnen besturen

7 Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges WC 1: Doelgroepanalyse en Persona ’ s, Consumentengedrag, Marktsegmentatie en Positionering WC 2: Marketingomgeving, Marktonderzoek, + inleveren opdracht 1 WC 3: Producten, diensten en merkenstrategie + teruggeven opdracht 1 en feedback WC 4: Marketingmix en promotieplan + inleveren opdracht 2 In week 6 opdracht 2 met feedback af te halen bij Frontoffice Tentamen in week 42 (nadere info volgt)

8 Opdracht 1 Voor volledige beschrijving zie de modulewijzer via de startpagina. De opdracht bestaat uit twee delen een groepsgedeelte en een individueel gedeelte Vorm een groepje van maximaal 4 studenten (hoeft dus niet je projectgroepje te zijn) Ga naar 3 willekeurige uitgaansgelegenheden in Rotterdam en vraag klanten in deze gelegenheid of bij het verlaten van deze uitgaansgelegenheid of ze kunnen vertellen wat ze geconsumeerd hebben. Vraag of je op de bon mag kijken (indien aanwezig). Wees beleefd en respectvol. Leg vriendelijk uit dat je studeert aan de Hogeschool Rotterdam en dat je bezig bent met een onderzoek. Vraag of men daaraan mee wil werken. Noteer wat de bezoeker heeft geconsumeerd of vraag de kassabon als je dat daaruit kunt afleiden). Beschrijf ook het type mens/consument. Probeer 4 typen consumenten te ontdekken. Geef per type consument aan welk opleidingsniveau deze groep heeft, wat men doet in de vrije tijd, hoe men zich kleedt, wat hun hobby’s zijn, en andere relevante zaken die bepalend zijn voor dit type consument.

9 Opdracht 1 Uitwerking: Verslag (750 – 1000 woorden) + Fotografie Geef in je verslag antwoord op de volgende vragen: Welke type mensen/consumenten zie je, heb heb je geobserveerd? (4 typen) Wat zijn de verschillen tussen de typen mensen/consumenten? Zie je een relatie tussen het type mens/consument en de consumpties die hij/zij koopt? Hoe verklaar je dat een bepaald type mensen/consumenten een voorkeur heeft voor bepaalde consumpties? Geef in je verslag ook aan: Op welke dag(en) je in de 3 uitgaansgelegenheden je bent geweest en waar je bent geweest. Hoeveel mensen je hebt aangesproken. Hoeveel mensen wilden meewerken. Foto Maak foto’s van je bezoek aan de 3 uitgaansgelegenheden. Wanneer je klanten fotografeert, vraag dan eerst toestemming. Geef bij iedere foto een korte beschrijving

10 Opdracht 1 Formeer een groepje en bedenk in 15 minuten wat jullie aanpak gaat zijn voor deze opdracht

11 Marketing: Consumentengedrag -http://www.youtube.com/watch?v=1C73fHAdAUMhttp://www.youtube.com/watch?v=1C73fHAdAUM -Sommige beweren dat 95% van onze gedachten, emoties en leerervaringen plaatsvindt in het onderbewuste deel van onze geest -Dat is lastig

12 Maar deze kenmerken geven meer inzicht

13 Wensen en behoeften Welke behoeften wil je bevredigen met het kopen van een fototoestel?

14 Wat voor consument ben jij?

15 Marktsegmentatie Niet iedere klant heeft dezelfde behoeften Bedrijven knippen de markt dan ook op in homogene stukjes: segmenteren dus

16 -Hoe zou je de doelgroep van tandpasta kunnen beschrijven? -En hoe zou je de verschillende segmenten kunnen beschrijven? -Opdracht in tweetallen -10 minuten Oefening 1 Marktsegmentatie

17 Van Marktsegmentatie naar Marktpositionering

18 Positioneren Bij positioneren gaat het om het verwezenlijken van een mentale plaats, een zogenaamde breinpositie. Anders gezegd: een plek in het hoofd van mensen. Denken we aan veilig autorijden, dan is de kans groot dat we uitkomen bij Volvo.

19 Marktsegmentatie Segmenteren heeft te maken met doelgroepmarketing, het richten op een of meer groepen klanten die gemeenschappelijke behoeften of kenmerken hebben Allemaal taartstukjes dus

20 -Hoe kan je segmenteren? Roept u maar... Marktsegmentatie

21 Okay, en wie is de doelgroep? En? Voor wie is dit gemaakt? En tot slot een serieuze: Wie is de doelgroep? In de praktijk: Wie is de doelgroep?

22 Positioneren Een aantal voorbeelden hoe te positioneren

23 Doelgroeponderzoek Bedrijven beschikken over veel gegevens maar in hoeverre zijn deze toegankelijk, volledig en betrouwbaar? Je zult zelf altijd moeten checken/valideren – marktontwikkelingen – concurrentie – algemene klantgegevens – klantbehoeften (needs & wants)‏ – klantwaarden – klantcontact – klanttevredenheid – merk – algemeen oordeel

24 Oefening 2 in groepjes van 3 Een Aziatische klant wil een nieuw merk en type auto introduceren op de Nederlandse markt. In het voortraject heeft de klant jullie gevraagd om hem, even kort en to-the- point, wegwijs te maken in de Nederlandse automarkt... Opdracht: Bedenk en benoem zoveel mogelijk doelgroepsegmenten, dus binnen de totale markt van autorijders (minimaal 5) Kies uit die doelgroepsegmenten twee segmenten die ver van elkaar staan (uitersten) benoem je en onderbouw je het segment, je geeft het dus een titel +de segmentatiecriteria worden helder 15 minuten

25 Doelgroeponderzoek Stappen: Kwalitatief onderzoek (motieven, overtuigingen)‏ Kwantitatief onderzoek (aantallen, representatief)‏ Analyse (welke factoren zie ik)‏ Valideren (zie ik het terug in de werkelijkheid)‏ Profileren

26 Persona’s Wat zijn persona’s? Beschrijving van een archetypische gebruiker waarin relevante gegevens over eigenschappen, gedrag en attitude zijn uitgewerkt. De gebruiker krijgt een naam, een gezicht, doelen en taken. De beschrijving is een combinatie van wat je weet (vanuit onderzoek) en “fantasie” (om de persoon beeldend te maken). Persona’s zijn de samenvatting van je doelgroeponderzoek. Een persona geef je altijd een naam en een foto (LET OP! EEN REPRESENTATIEVE FOTO EN GEEN NIETZEGGENDENDE STOCKFOTO)‏ Tijdens de ontwikkeling van bijvoorbeeld een website kan content, functionaliteit, navigatie en interactie aan persona’s worden getoetst

27 Voorbeeld persona

28 Oefening: persona schrijven Maak een persona aan de hand van de doelgroep: niet werkende jonge moeders met schoolgaande kinderen. Werk in groepjes van minuten de tijd, gevolgd door 2 korte presentaties en een klassikale bespreking.

29 Oefening: persona schrijven Aanvullende informatie: De doelgroep: niet werkende jonge moeders met schoolgaande kinderen. Deze groep bestaat uit personen. Hun kind of kinderen gaan naar de basisschool en komen ´s middags thuis. Veel van de activiteiten van de moeders wordt bepaald door de agenda´s van hun kinderen. Ook zijn zij er zich van bewust dat een goede opvoeding nodig is en doen daar ook hun uiterste best voor. Daarbij hoort ook gezonde voeding. Als de kinderen thuis komen van school is het voor de moeders zaak om er voor te zorgen dat ze niet meteen in de snoeppot graaien en onderuit gezakt gaan zitten snacken. Jouw bedrijf wil voor deze doelgroep een specifieke drank op de markt brengen om de doelgroep te helpen bij hun taak als moeder. In dat project is nu de behoefte aan een persona. Schrijf aan de hand van bovenstaande informatie en aanvullende gegevens een persona.

30 Vragen? Deze presentatie is (ook) te downloaden via de Blog van Prospective ( )www.prospective.nl LET OP! OPDRACHT INLEVEREN VOLGENDE WEEK (!) Succes!


Download ppt "MEDMAR Werkcollege, jaar 1, Herfst Let’s get started Marketing? Marketing! Docent Toine Nagel."

Verwante presentaties


Ads door Google