De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008 Merkstrategie, Mentale en visuele merkidentiteit Docent: Saskia Best.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008 Merkstrategie, Mentale en visuele merkidentiteit Docent: Saskia Best."— Transcript van de presentatie:

1 CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008 Merkstrategie, Mentale en visuele merkidentiteit Docent: Saskia Best

2 Agenda Weekindeling herfstkwartaal Merkstrategie Mentale merkidentiteit Visuele merkidentiteit Oefening Afsluiting: vragen?

3 Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges WC 1: Introductie, organisatie etc, inhoudelijke start WC 2: Branding: the essentials WC 3: Branding: onderzoek + begeleiding project WC 4: Branding: strategie WC 5: Branddesign Model WC 6: Ontwerpen voor Brands, inleveren groepsopdracht WC 7: Presentatie groepsopdracht WC 8:Het managen van Brands + begeleiding project inleveren individuele opdracht

4 Merkstrategie Verbinden van grote lijnen naar een focuspunt, een verenigd idee, een unieke strategische positie, een succesvol merk analyseren ontdekken groot klein methodisch onderzoeken strategische verbeelding Rationeel denken creativiteit

5 Fasen in het strategisch proces Begrijpen –Wat speelt er in mijn markt, organisatie en wat zijn de ontwikkelingen? –Doe onderzoek! Verhelderen –Wat is de kern van hetgeen zich afspeelt? Wat doet er echt toe, levert concurrentievoordeel en zijn echt onderscheidende waarden? –Maak het expliciet! Positioneren –Waar in het speelveld kan ik waarde toevoegen en hoe? –Kies een positie! Tot de essentie komen –Wat is het centrale idee, het unieke concept en de kernboodschap waarmee ik mijn doelgroep succesvol ga bedienen? –Maak een elevator pitch The Big Idea Verwoord in een Tagline!

6 Oefening Beschrijf in kernwoorden de strategische fasen van het merk Apple als “Big idea”. Individueel, 10 minuten Klassikale terugkoppeling Ter inspiratie voor de opdracht:

7 Van “Big Idea” naar… Hoe verder? Vertaalslag naar een merkidentiteit Mentale merkidentiteit –De basis, het DNA, de ziel van het merk Visuele merkidentiteit –De vormgeving: zien, voelen, ruiken, horen, proeven, taal, personen

8 Uitwerking van de “Big Idea” naar het merkinnerlijk. Geef je “Big Idea” een ziel: - merkvisie - merkmissie - merkwaarden - merkpersoonlijkheid - merkbelofte - merk-kernconcept Put uit elementen van de strategie Mentale merkidentiteit

9 Beschrijft een toekomstbeeld van de markt en de positie van het merk hierin “Over 10 jaar zijn voor de meeste consumenten de dagelijkse koffie- en theerituelen aangevuld met een cup-a- soup moment” Merkvisie

10 Geeft aan wat er moet gebeuren om de merkvisie te realiseren. “Ontwikkel naast het 4 uur Cup-a-Soup moment ook met 12 uur Cup-a-Lunch moment en het 22u Cup-a-Snack moment” Merkmissie

11 Typeer het merk door het te omschrijven als mens. Is het een man of vrouw, jong of oud, traditioneel of modern. “Marlboro: Een stoere Amerikaanse cowboy bij wie je zijn ruige leven aan zijn gezicht kan aflezen” Merkpersoonlijkheid

12 Samenvatting van wat het merk de consument te bieden heeft. Liefst in één zin. “C1000 geen fratsen, dat scheelt” Merkbelofte

13 Het merk samengevat in één of een paar woorden. “Veilig” (Volvo), “Zacht” (Page) Merk-kernconcept

14 Oefening Bepaal het merkinnerlijk van een auto. De klas wordt opgedeeld in 2 hoofdgroepen. De ene helft werkt het merkinnerlijk van BMW uit; de andere van Renault. Werk in groepjes van 3 tot 4 personen (20 minuten) 2 groepen, van elk merk één, presenteren hun bevindingen en wordt inhoudelijk bediscussieerd met de klas.

15 Wat zie je bij een merk? Welke kernwaarden? Maar niet alleen wat je ziet, ook wat je hoort, voelt, proeft, ruikt. Je zou ook kunnen spreken van een zintuiglijke merkidentiteit. Visuele merkidentiteit

16 Verpakking en visuele merkidentiteit Mentos: wat proef je, ruik je, en eventueel: hoor je, zie je, voel je?

17 Verpakking: Axe wat proef je, ruik je, en eventueel: hoor je, zie je, voel je?

18 Oefening (als backup voor je uitwerking van de opdracht) Bepaal het merkinnerlijk van een auto. De klas wordt opgedeeld in 2 hoofdgroepen. De ene helft werkt het merkinnerlijk van BMW uit; de andere van Renault. Werk in groepjes van 3 tot 4 personen (20 minuten) 2 groepen, van elk merk één, presenteren hun bevindingen en wordt inhoudelijk bediscussieerd met de klas.

19 Merkinnerlijk van jullie brand 15 minuten voorbereiding Maak een sheet 2 minuten pitch

20 Vragen? Download college: via startpagina En kijk regelmatig op het blog van de vakgroep via de startpagina Tot volgende week! INLEVEREN OPDRACHT


Download ppt "CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008 Merkstrategie, Mentale en visuele merkidentiteit Docent: Saskia Best."

Verwante presentaties


Ads door Google