De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 2 in Oudemannenhuispoort UvA.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 2 in Oudemannenhuispoort UvA."— Transcript van de presentatie:

1 1 KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 2 in Oudemannenhuispoort UvA

2 Onze kenniseconomie Ben je wijzer geworden m.b.t. KM? De ontwikkeling van de Kenniseconomie Ontwikkeling van Kennis en de Kenniswerker Trends en ontwikkelingen op het gebied van KM BLOGGEN 2

3

4

5 WHAT = KM? 5

6

7 Verschil tussen KM1.0, KM2.0 en 3.0 KM 1.0 Technocentric KM  Focus on the technology  Top down  Centralised  Command and control  Knowledge is power  Closed Culture (door closed)  Directories provide contact info (lotus notus, databases, intranet) KM 2.0 Peoplecentric KM  Focus on the people  Bottom up  Decentralised  Distributed  Knowledge is sharing  Open and transparant culture of trust  Social Networks reflects connections 7

8 Voorbeelden Web 3.0 Google, sinds mei 2012 web 3.0-intelligentie hebben, de zogenaamde ‘knowledge graph’. Zoekend naar bijvoorbeeld ‘Leonardo da Vinci’ krijgt de gebruiker suggesties voorgelegd waarmee de zoektocht verder uit te breiden, zoals ‘Mona Lisa’, ‘Het laatste avondmaal’, ‘Maagd van de rotsen’, allemaal knooppunten in het kennisnetwerk dat Google rond ‘Leonardo da Vinci’ opbouwde. Bovendien doet dit systeem de gebruiker voorstellen voor zoektermen die andere zoekers naar ‘Leonardo da Vinci’ ook ingaven. (Zoek in Google maar eens naar de woorden ‘knowledge graph’ en bekijk de demonstratie.) Amazon biedt ons boeken aan die we mogelijk zouden willen kopen, op grond van intelligente analyse van ons koop- en zoekgedrag. Bron: Rijk Willemse, 2012

9 De Kenniseconomie  Industriele Revolutie (1750–1880) Kennis werd gebruikt om gereedschappen en producten te maken.  Productie Revolutie (1880–1945) Kennis toegepast op de inrichting van arbeidsprocessen.  Management Revolutie (1945–2010) Kennis toegepast op kennis. Toename Kenniswerkers.  In welke Revolutie zitten we nu? ( ) 9

10 10 Het ambachtelijke werk werd uitgevoerd door mensen met een beperkte hoeveelheid kennis maar met een ruime ervaring en handvaardigheid op een bepaald gebied. 1919

11 Leren is ‘t ambacht van de kenniswerker! 11

12

13 Trends en Kenniseconomie  Toename Kennis Intensieve Organisaties (KIO’ s) door globaliseringstrend  Globalisering leidt tot internationale concurrentie  Kennis is de bepalende factor geworden voor de toegevoegde waarde die productieprocessen kunnen leveren  Producten en diensten zijn steeds kennisintensiever geworden. 13

14 Reflecteer op ‘t volgende: Door de nog immer afnemende halfwaardetijd van –vooral technologische- kennis, wordt de levenscylus van die kennis eveneens voortdurend korter (Weggeman, 2000). 14

15 Ontwikkeling van kennis 15 Veelbelovende kennis b.v. Kernfusie 1 4 b.v. Stoommachinebouw Redundante kennis Kritisch sleutelkennis b.v. Internet Technologie 2 3 b.v. Cosmetica producten Basiskennis Ontwikkelingssnelheid Strategisch belang Halfwaardetijd Hoog Hoog/kort Laag Laag/lang

16 16 2 min. Brain Samen met buurman/vrouw Vraag: Wat zie je in jouw wereld qua trends? Wat voor invloed hebben die trends op kennismanagement? Benoem zoveel mogelijk concrete voorbeelden.

17 Trend, hype of ontwikkeling? Wat is het verschil tussen een trend, een hype en een ontwikkeling? – Schrijf per individu kort op wat het verschil is – Overleg met je buurman/vrouw – Daarna plenair. 17

18 Gartner Hype Cycle 18 Bron:

19 DEF’s Trend = “ Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Volgens van Dale is een trend; 1 ontwikkelingslijn; neiging, richting 2 mode: de nieuwste ~s. Ontwikkeling = Een geleidelijke verandering in een zekere richting. Volgens encydo.nl is een ontwikkeling; “Het veranderen van menselijke activiteiten,gebruiken of nederzettingen door de tijd heen, meestal in de zin van verbetering of uitbreiding.” 19

20 Trends Verwezenlijking van de vermaakmaatschappij 2. Mobile Society 3. Contra Digitaal 4. Nieuw communicatiegedrag 5. Digitalisering dialoog 6. Hervorming van waarde 7. Prelude tot participatie 8. De bloei van de beeldcultuur FILMPJE: Tony Bosma

21 KM Inleiding (workshop 1)21

22 KM Inleiding (workshop 1)22

23 Opdracht bijeenkomst 3 Speel met social media: twitter/LinkedIn/Blog Verdiep je in 1 trend/ontwikkeling van KM en Zet verhaaltje op je blog. Ga op zoek naar inspirators op het gebied van KM. Gebruik Twitter/Blogs/LinkedIn. Zet op je blog. 23

24 Volgende meeting? 24


Download ppt "1 KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 2 in Oudemannenhuispoort UvA."

Verwante presentaties


Ads door Google