De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 1 in de OBA StartBijeenkomst 1, Kohnstammhuis Katja Pasman.

Verwante presentaties


Presentatie over: "KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 1 in de OBA StartBijeenkomst 1, Kohnstammhuis Katja Pasman."— Transcript van de presentatie:

1 KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 1 in de OBA StartBijeenkomst 1, Kohnstammhuis Katja Pasman

2 2 Kennismaken met elkaar en km2nul.wordpress.com Wensen en verwachtingen uitwisselen Wat is kennismanagement? Inspiratie delen Mijn inspiratie Opbouw programma De opdrachten Ontwikkeling van de kennismaatschappij K = I x EVA (De kenniswaardeketen)

3 3 ”…uiteindelijk kom je terecht in een positie waarin je verantwoording moet afleggen over jezelf, over de manier waarop je leeft en over het leven dat je tot dusver hebt geleid…”

4 4

5 5 Kennismanagement Brainstorm

6 6 David Gurteen Mijn inspiratie DOEL = INSPIREREN

7  The purpose of knowledge management is to provide support for improved decision making and innovation throughout the organization. This is achieved through the effective management of human intuition and experience augmented by the provision of information, processes and technology together with training and mentoring programmes. Credit: Dave Snowden - Cognitive EdgeDave Snowden - Cognitive Edge 7

8 “Knowledge management is dramaticaly changing because of social tools, like You Tube, Facebook, LinkedIn, Blogs, Twitter, Wiki’s and Slideshare “. 8

9 KM 1.0 Technocentric KM  Focus on the technology  Top down  Centralised  Command and control  Knowledge is power  Closed Culture (door closed)  Directories provide contact info (lotus notus, databases, intranet) KM 2.0 Peoplecentric KM  Focus on the people  Bottom up  Decentralised  Distributed  Knowledge is sharing  Open and transparant culture of trust  Social Networks reflects connections 9

10  Kennismanagement is het in goede banen leiden en faciliteren van het delen van kennis tussen individuen (intern), maar ook tussen de individuen en de stakeholders (extern). Met als doel bijvoorbeeld processen te verbeteren, nieuwe producten te ontwikkelen (innovatie) of het verbeteren van kennis van junioren of tussen junioren en senioren. Middel om kennis in goede banen te leiden en te faciliteren door social media en social software oneindig in te zetten voor allerlei verschillende doeleinden, zoals bijvoorbeeld recruitment (E-recruitment), netwerk bouwen / relatie beheer, Social PR, Personal branding / cv building, Co-creatie (je doelgroep uitnodigen om te helpen bij het ontwerp van een nieuw produkt/dienst), etc 10

11 11

12 HS 1: Introductie (KM in de praktijk van M. Weggeman)  Bepaal zelf welke passages je selecteert om te lezen. (kies niet meer dan 3 passages).  Beantwoord de volgende vragen:  Wat was je eerste indruk bij globaal lezen?  Wat deed je kiezen voor deze passages?  Welke vraag wil de schrijver hier beantwoorden, of op z’n minst onderzoeken?  Waarom deze vraag en niet een ander?  Met welke ervaring of inzicht in de wereld om je heen verbind je wat je hebt gelezen?  Welke gedachten of analyses staan ver verwijderd van je eigen wereldbeeld? 12

13 Ontwikkeling van de kennismaatschappij Kennis e.a. aanverwante begrippen 13

14  Industriele Revolutie (1750–1880) Kennis werd gebruikt om gereedschappen en producten te maken.  Productie Revolutie (1880–1945) Kennis toegepast op de inrichting van arbeidsprocessen.  Management Revolutie (1945–2010) Kennis toegepast op kennis. Toename Kenniswerkers.  In welke Revolutie zitten we nu? ( ) 14

15 15 Het ambachtelijke werk werd uitgevoerd door mensen met een beperkte hoeveelheid kennis maar met een ruime ervaring en handvaardigheid op een bepaald gebied. 1919

16 16

17  Toename Kennis Intensieve Organisaties (KIO’ s) door globaliseringstrend  Globalisering leidt tot internationale concurrentie  Kennis is de bepalende factor geworden voor de toegevoegde waarde die productieprocessen kunnen leveren  Producten en diensten zijn steeds kennisintensiever geworden. 17

18 18 Kennis, data en informatie Informatie in boeken Informatie van congressen e.d. Informatie over klanten en concurrenten Informatie in externe professionele netwerken Kennis in hoofden Ervaring uit projecten Informatie in dossiers Informatie in ladenkasten Data in externe databases Competenties in mensen

19  Kennis = productiefactor (in ruime zin) 19

20 20 DATA INFORMATIE KENNIS Voorstellingen (symbolische weergaven) van bekende hoeveelheden, grootheden, getallen of feiten. 70 mensen, 21°C, 1874 Kinderwetje van Van Houten Een bericht of inlichting verkregen doordat een persoon betekenis toekent aan ontvangen data. vandaag zijn er 30 mensen meer dan morgen; gisteren was het aanzienlijk koeler Het vermogen dat iemand in staat stelt een bepaalde taak uit te (gaan) voeren met behulp van (zelfgemaakte) informatie en op basis van beschikbare ervaringen, vaardigheden en attituden

21 21 K = I x EVA

22 22  Managen van de productiefactor Kennis  Doel: het verhogen van het rendement (leer of fiancieel) en het plezier van de productiefactor kennis.  Hoe bereik je dat doel?  Door de operationele processen in de KIO zodanig in te richten en te besturen dat die processen zo efficient, effectief, flexibel en creatief mogelijk kunnen verlopen en dat de kenniswerkers er ook zin in hebben om dat te laten gebeuren

23 23

24 24 KM 1KICK off: kennismaken met elkaar en KM2.0 De ontwikkeling van de kennismaatschappij Begrippen, Kennis, KM en K+IxEVA KM 2Kennis en Leren Trends en ontwikkelingen op het gebied van KM Hollandse meesters in Management: M. Weggeman over KM KM 3De kennisintensieve organisatie De kenniswaardeketen KM 4Kennismanagement in de praktijk Semester 2De invloed van social media KM is getting social! Storytelling Crowdsourcing

25 KM Inleiding (workshop 1)25

26 26

27 27

28  Doel = kennis delen over kennismanagement  Het gaat om…  Tussentijdse resultaten van opdrachten/onderzoeken  Gedachten en ideeën over je eigen onderzoeksvraag  Inspiratie: zoals artikelen, filmpjes, kunst, gedichten…  Individuele recensies (individuele opdracht)  Stand van zaken Twitter ervaringen/tips/tops/etc.  e.a. leuke dingen 28

29 29

30  Individuele opdracht = Boekrecensie 30

31  Met je eigen onderzoeksvraag aan de slag  Wat wil jij te weten komen w.b.t het thema KM?  Maak gebruik van verschillende bronnen, zoals bv. Databanken HvA / UvA, case- studies, carem.hva.nl, etc.  Eindopdracht = artikel schrijven 31

32  Luister: Audiobook Hollandse Meesters in Management. Harry Starren – Mathieu Weggeman over KM en professionals. Via Bol.com.  Onderzoek m.b.v. literatuur, artikelen, filmpjes wat jij onder de begrippen ‘kennis’ en ‘het managen van kennis’ verstaat. Zet je resultaten op je blog.  Onderzoek welke trends en ontwikkelingen er zijn op het gebied van KM. Maak gebruik van verschillende bronnen, zoals literatuur, Youtube, artikelen, Twitter, LInkedIn, Trendwatchers etc. Zet je resultaten op je blog.  Onderzoeksvraag mee en bronnen 32

33 33


Download ppt "KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 1 in de OBA StartBijeenkomst 1, Kohnstammhuis Katja Pasman."

Verwante presentaties


Ads door Google