De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 4 - UGC & Social Media I-C1F, 05-09-12.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 4 - UGC & Social Media I-C1F, 05-09-12."— Transcript van de presentatie:

1 Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 4 - UGC & Social Media I-C1F,

2 les 4 Vandaag User Generated Content Tragedy of the commons Creative Commons The long tail Prosumer Onderzoek: Wat is Social Media?

3 les 4 Doel Je krijgt inzicht in het onderscheid en de samenhang van UGC en Social Media. Je kent de belangrijkste termen die bij UGC horen en je kunt die toepassen in een onderzoek naar social media.

4 les 4 Wat is UCG? “ User-generated content (letterlijk vertaald: door gebruikers gegenereerde inhoud) is een inhoudelijke bijdrage van een professionele of niet-professionele gebruiker aan een online medium. ”online Wikipedia, (geraadpleegd op 31 augustus 2012),

5 les 4 3 Richtlijnen 1. UCG moet min of meer openbaar gepubliceerd worden. 2. Degene die het publiceert moet eigen inbreng hebben gehad in het totstandkomen van het materiaal. 3. Content mag niet gecreëerd zijn in een professionele werkomgeving. De Jong, Leon. Wat is User Generated Content? (geraadpleegd op 31 augustus 2012), pdf pdf

6 les 4 Voorbeelden?

7 les 4

8

9

10 maar ook...

11 les 4

12

13

14

15 Enorme groei

16 les 4

17 Populair? Diversiteit Snelheid Toegespitst op doelgroep Geen censuur of vervorming Tolerantie voor aanpassen en reviseren Kortom: Sociaal!

18 les 4 Nadelen Lagere kwaliteit Rechtenkwesties Invloed op voortbestaan Privacy

19 les 4 Tragedie Tragedy of the Commons: “ Iedereen kiest voor zichzelf, ondanks dat het nadelig is voor de groep. ” Egoïstisch en asociaal gedrag online. Hoe voorkomen? Een sterke gemeenschap die zich ertegen verzet. Online normen en waarden creëren

20 les 4 Rechten Is een website/aanbieder aansprakelijk voor wat er geplaatst wordt? Nee Kun je je eigen materiaal beschermen? JA

21 les 4 CC! “ Creative Commons biedt auteurs, kunstenaars, wetenschappers, docenten en alle andere creatieve makers de vrijheid om op een flexibele manier met hun auteursrechten om te gaan. (...) Met een Creative Commons licentie behoud je al je rechten, maar geef je aan anderen toestemming om je werk te verspreiden, met anderen te delen of bij sommige licenties ook om het werk te bewerken. ” Creative Commons - Uitleg, (geraadpleegd op 31 augustus 2012),

22 les 4

23 The Long Tail Je hoeft geen ‘ coca cola ’ meer te zijn om een product op de markt te brengen. Lage kosten maken niche- marktbewerking mogelijk.

24 les 4 Long Tail & UGC Maar een klein deel van alle UGC wordt door een groot aantal mensen bekeken. Mede door gebruik van professionals.

25 les 4 Prosumer Samentrekking van producer/professional en consumer De kritische consument die participeert! Heeft informatie en technologie in zijn bloed. Jullie!

26 les 4 Onderzoek! Wat definieert Social media en welke rol speelt UGC daarin? Werk voor 3 social media uit: omschrijving doelgroep hoofdtaak Welke content is UGC (%) Hoe worden de gegevens beschermd? Hoe wordt Tragedy of the Commons tegen gegaan? Wat maakt het social media? Geef aan het eind antwoord op de hoofdvraag

27 les 4 Groepen van LinkedIn, Digg en Hotlist - 2. Twitter, Delicious en Scribd - 3. Tumblr, Path en Yammer - 4. Picasa, Couchsurfing en Etsy - 5. Yahoo, Instagram en Feedback - 6. Vimeo, Slideshare en Reddit - 7. Pinterest, Wikipedia en Cafemom

28 les 4 Of opmerkingen? Vragen?

29 les 4 Doelen behaald Je hebt inzicht in het onderscheidt en samenhang van UGC en Social Media. Je kent de belangrijke termen die bij UGC horen en kan dit toepassen in een onderzoek naar social media.

30 les 4 Huiswerk ‣ Verwerk deze stof (UGC en Social Media) in discussieopdracht 2 op Wikispaces. Afmelden? Mail Of bericht


Download ppt "Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 4 - UGC & Social Media I-C1F, 05-09-12."

Verwante presentaties


Ads door Google