De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

9 januari 2007 Wilco Wolfers Nederlande Federatie voor de Cinamatografie Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "9 januari 2007 Wilco Wolfers Nederlande Federatie voor de Cinamatografie Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten."— Transcript van de presentatie:

1 9 januari 2007 Wilco Wolfers Nederlande Federatie voor de Cinamatografie Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Nieuwjaarsreceptie 2006

2 2006 HET JAAR VAN DE COMEBACK NA INZINKING 2005

3 VERLOOP BOX OFFICE T/M JUNI (wk 27) Conclusie: omzetdaling van -1% Bron: NVF

4 JAAR 2006 Omzetstijging van 14.03% Bron: NVF

5 TOTAALCIJFERS 2006  Box Office: 154.441.184 (+14.03%) +4.5% is te verklaren door extra speelweek 53  Bezoekers: 22.518.227 (+9.03%) +3% is te verklaren door extra speelweek 53

6 BEZOEK EN RECETTE ’93 - ’06 -12,2% - 5,58% +4% +5,4% CONCLUSIE: 2006 = 2004 +14.03% Bron: NVF

7 VOORLOPIGE EUROPESE BEZOEKERSCIJFERS 2005-2006 % NL BE FR DU IT SP UK 9,1% 9% 6% 2% -3% -4%

8 VOORSPELLINGEN & UITKOMSTEN 2006  Ineenstorting Box Office Box Office is in de VS met 3,4% gestegen. Niet alleen Box Office is in de VS met 3,4% gestegen. Niet alleen door blockbusters,maar vooral ook door “midrange” films door blockbusters,maar vooral ook door “midrange” films (Devil Wears Prada, The Break-Up). (Devil Wears Prada, The Break-Up).  Daniel Craig, de blonde Bond valt tegen. Casino Royale is de grootste Bond film ooit met meer dan Casino Royale is de grootste Bond film ooit met meer dan $300 miljoen Box Office wereldwijd. $300 miljoen Box Office wereldwijd.  Day and Date DVD’s staan bioscoopvertoning in de weg. de weg. Bron: Variety

9 THEATRICAL WINDOWS 2004-2006 Slechts beperkte afname van de gemiddelde windowBron: NVF, NVPI

10 INTERNATIONALE FILM FEITEN  In 2006 heeft vooral de “mid-range” film zijn populariteit bewezen. (The Devil wears Prada, The Break Up, Borat, Jack Ass 2).  Blockbusters zoals Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest, The Da Vinci Code en Happy Feet hebben wel heel goede resultaten behaald. Feet hebben wel heel goede resultaten behaald.  Films als Miami Vice en Poseidon hebben beneden verwachting gescoord.  “Sombere” films zijn geen groot succes geworden (An Inconvenient Truth, WTC, geworden (An Inconvenient Truth, WTC, United 93), men ging liever naar familiefilms als United 93), men ging liever naar familiefilms als Happy Feet, Cars, Ice Age 2 en Over the Hedge. Happy Feet, Cars, Ice Age 2 en Over the Hedge. Bron: Variety

11 INTERNATIONALE FILMFEITEN  Independent films; goede resultaten, vooral March of the Pinguins en Brokeback Mountain. March of the Pinguins en Brokeback Mountain. Ook Saw III, Scary Movie 4, Little Miss Ook Saw III, Scary Movie 4, Little Miss Sunshine en The Queen deden het goed. Sunshine en The Queen deden het goed.  Pirates 2 en The Da Vinci Code haalden 8% van de internationale markt. de internationale markt.  Goede resultaten ondanks het WK (gemiddeld 20% in de weekenden, in Duitsland zelfs -54%). 20% in de weekenden, in Duitsland zelfs -54%).

12 ALGEMENE TOP 10 – 2006 OP BASIS VAN RECETTE EN BEZOEKERS 1. Pirates of the Caribbean 2€ 10.6 1.502 2. The Da Vinci Code€ 8.11.090 3. Zwartboek€ 6.9 979 4. Ice Age 2: the Meltdown€ 6.2 964 5. Casino Royale€ 6.0 795 6. The Chronicles of Narnia*€ 3.7 525 7. Happy Feet€ 3.4 501 8. The Devil wears Prada€ 3.1 423 9. Cars€ 2.7 476 10. Harry Potter 4*€ 2.5 337 * reeds uitgebracht in 2005 (miljoen)(duizend) Bron: NVF

13 MARKTAANDEEL LOKALE FILMS EUROPA (BEZOEKERS)  Frankrijk 40%  Duitsland 26%  Italië 21%  Spanje 15%  Zwitserland 10%  Engeland 5% * *11% incl. Casino Royale *11% incl. Casino Royale  België 5%

14 MARKTAANDEEL NEDERLANDSE FILM (BEZOEKERS) % Bron: NVF

15 TOP 10 2006 NEDERLANDSE FILMS OP BASIS VAN BEZOEKERS 1. Zwartboek978.684 2. Kruistocht in Spijkerbroek324.466 3. Afblijven 323.339 4. Zoop in India 296.525 5. Ober 96.292 6. De Griezelbus * ( 2005 uitgebracht) 81.063 7. Ik Omhels je met Duizend Armen 59.674 8. ‘n Beetje Verliefd 52.513 9. Nachtrit 35.243 10. Buddha’s Lost Children 33.360 Bron: NVF

16 MATCHING REGELING  De Nederlandse filmproducenten zijn verheugd dat de Minister van OCW een zogeheten Matching Regeling gaat instellen. OCW een zogeheten Matching Regeling gaat instellen.  Ook de NVF en de NVB zijn verheugd dat er door deze regeling zicht is op een continue stroom van Nederlandse filmproducties zicht is op een continue stroom van Nederlandse filmproducties bestemd voor vertoning in de bioscoop. bestemd voor vertoning in de bioscoop.  Eerste vereiste voor de uitvoering van de Matching Regeling is dat het onafhankelijk en zonder artistieke toetsing moet kunnen het onafhankelijk en zonder artistieke toetsing moet kunnen opereren. opereren.  Tijd is op dit moment de grootste vijand van de filmsector. Er is helaas nog geen enkel zicht op wanneer de nieuwe regeling in helaas nog geen enkel zicht op wanneer de nieuwe regeling in gebruik kan worden genomen en van een naadloze aansluiting is gebruik kan worden genomen en van een naadloze aansluiting is geen sprake. geen sprake.  De NVF, NVB en NVS onderschrijven het advies aan de Minister dat voor een gezonde filmsector, die kan bogen op continuïteit en in voor een gezonde filmsector, die kan bogen op continuïteit en in samenhang daarmee op kwaliteit en professionaliteit in alle samenhang daarmee op kwaliteit en professionaliteit in alle geledingen, op termijn een bedrag van ca. € 60 miljoen beschikbaar geledingen, op termijn een bedrag van ca. € 60 miljoen beschikbaar zou moeten zijn. zou moeten zijn.

17 AANTAL FILMTITELS USA: 138 EU: 88 (excl. NL) EU: 88 (excl. NL) NL titels: 29 (10 minder dan 2005) NL titels: 29 (10 minder dan 2005) Overig: 23 Totaal 278 (46 minder dan 2005) Bron: NVF

18 BEREIK NAAR LEEFTIJDSFASE PERIODE: JAN. T/M NOV. 2006 Bron: Marketresponse

19 NATIONALE 2-VOOR-1-ACTIE AH FILMWEKEN 2006  21 augustus t/m 17 september 2006  1.997.413 bezoekers waarvan 1.148.000 actiedeelnemers (= 57,5%) *  Eén van de meest succesvolle promoties van de branche ooit.  2007: het succes krijgt een vervolg...

20 SAMENVATTING BREIN 2006  Meer dan 12.000 anti piraterij acties (met name internetpiraterij).  Geschatte schade in Nederland: €110 miljoen.  115 illegale p2p sites met meer dan 1,5 miljoen geregistreerde gebruikers afgesloten.  8580 internetadvertenties voor illegale DVD’s van film, muziek en interactieve software verwijderd.  Meer dan 200 civiele acties tegen piraterij op markten en illegale invoer. illegale invoer.  FIOD-ECD heeft enkele tientallen strafrechtelijke acties uitgevoerd.  Het is frappant dat diverse Nederlandse bedrijven adverteren bij portals die illegale films verspreiden, zoals; KPN, Tele2, Tiscali, portals die illegale films verspreiden, zoals; KPN, Tele2, Tiscali, Grolsch Music. Grolsch Music.

21 INTERNETPIRATERIJ  Illegale websites zijn winkels waar klanten (gebruikers) illegale content uitwisselen. (gebruikers) illegale content uitwisselen.  De industrie zet legale winkels op internet.  Service providers zijn de sleutel tot effectieve handhaving. handhaving.  Afsluiten van illegale winkels en waarschuwen van de klanten. klanten.  Afgelopen vrijdag gaf de rechter KPN het bevel een illegale site af te sluiten en de persoonsgegevens aan BREIN te geven. site af te sluiten en de persoonsgegevens aan BREIN te geven.

22 DE TIJD IS GEKOMEN DAT DE SERVICEPROVIDERS GAAN MEEWERKEN AAN HET SLUITEN VAN ALLE ILLEGALE WINKELS OP HET INTERNET

23 RTL FILM  Er komen weer 40 afleveringen van RTL Film: RTL5, iedere zondag 16.30 uur. 16.30 uur.  Daarnaast is er www.filmsensterren.nl met www.filmsensterren.nl duizenden unieke bezoekers per week. De site wordt gepromoot duizenden unieke bezoekers per week. De site wordt gepromoot door RTL Nederland middels promo’s op RTL 4, 5 & 7. door RTL Nederland middels promo’s op RTL 4, 5 & 7.  Nieuw is het partnership met OneHello waarbij iedere week twee singles op een blind date worden gestuurd: bioscoop is daarbij de meest ontspannen manier van elkaar ontmoeten!  Begin maart worden de Rembrandt Awards weer uitgereikt (www.rembrandts.nl ): de enige publieksprijs m.b.t. films. Met 6 www.rembrandts.nl categorieën: Beste buitenlandse acteur, actrice en film en beste categorieën: Beste buitenlandse acteur, actrice en film en beste Nederlandse acteur, actrice en film. Nederlandse acteur, actrice en film.  Primeur: De première als event met een eigen hoofdsponsor is weer terug: Ambilight Opening Night en Philips Benelux zal als weer terug: Ambilight Opening Night en Philips Benelux zal als founding father optreden. 6 evenementen staan gepland. founding father optreden. 6 evenementen staan gepland.

24 BIOSCOPEN 2006  In totaal zijn er 33 bioscoopzalen gesloten in Nederland. O.a. in Dordrecht, Nijmegen, Maastricht, Groningen, Enschede, Hengelo en Maastricht, Groningen, Enschede, Hengelo en Amsterdam. Amsterdam.  Er zijn 6 nieuwe bioscopen geopend met in totaal 28 zalen. O.a. in Delft, Groningen, Grave, Terneuzen, Maastricht en Schagen.  Tevens zijn er uitbreidingen gerealiseerd van 8 bioscoopzalen in o.a. Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Hardenberg.

25 OP NAAR EEN SUCCESVOL 2007!


Download ppt "9 januari 2007 Wilco Wolfers Nederlande Federatie voor de Cinamatografie Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten."

Verwante presentaties


Ads door Google