De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NOLLYWOOD & BOLLYWOOD Door M.Boost, Dt3reg 2012-2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "NOLLYWOOD & BOLLYWOOD Door M.Boost, Dt3reg 2012-2013."— Transcript van de presentatie:

1 NOLLYWOOD & BOLLYWOOD Door M.Boost, Dt3reg

2 Fotograaf Pieter Hugo (1976) groeide op in Zuid-Afrika ten tijde van de Apartheid ( ). In deze donkere periode was er weinig behoefte aan abstracte kunst: fotografen en andere kunstenaars beschouwden het als hun plicht om de onrechtvaardigheid en de stelselmatige discriminatie zo expliciet mogelijk aan de kaak te stellen. Weinig ruimte dus voor subtiliteit en nuance. Toen het apartheidsregime eindelijk werd afgeschaft, grepen veel kunstenaars terug naar abstractere kunstvormen, zo ook Pieter Hugo. Hoewel hij de toeschouwer wil doen stilstaan bij cultuurgebonden clichés, is het nooit zijn bedoeling om via zijn foto’s De Waarheid te verkondigen. Daarover zegt hij zelf: ”Ik ben wel veel wantrouwiger geworden over fotografie. Je kunt de waarheid nooit helemaal laten zien. Fotografie is de Grote Leugen.” (bron; wordpress.com) TEKST 1

3 Met zijn fotoreeks Nollywood (2008) speelt de Afrikaanse Pieter Hugo met allerlei stereotypen over blank en zwart. Bekijk afbeelding Benoem twee stereotypische kenmerken die je herkent in dit werk. Geef vervolgens een verklaring voor het benadrukken van juist deze stereotypische kenmerken. Afb.1 LEES TEKST 1 EN BEKIJK AFBEELDING 1

4 Living in Bondage is een Nigeriaanse film uit Hierin is te zien hoe een rijke man zijn vrouw ritueel offert om op die manier zijn rijkdom te behouden. Deze film wordt wel gezien als het moment waarop de Nigeriaanse filmindustrie van de grond kwam. De film is een goedkope productie die, zoals gebruikelijk in Nigeria, met een handcamera is geschoten en direct op VHS (videoband) is uitgebracht. TEKST 2

5 2. Welke omstandigheden hebben gunstig effect gehad op de snelle ontwikkeling en enorme productie van films in van Nigeria? Noem drie aspecten. De vrouw in het fragment heeft een groene jurk aan van een speciale stof die door veel vrouwen van Afrikaanse afkomst wordt gedragen. De stof wordt gemaakt door een fabriek in Nederland, de firma Vlisco in Helmond en wordt Dutch Wax genoemd. In Afrika maken vrouwen er zelf kleding van. Veel Afrikaanse vrouwen tonen een stukje van hun Afrikaanse identiteit door het dragen van Dutch Wax. 3. Geef aan in hoeverre je het terecht vindt dat Afrikaanse vrouwen Dutch Wax associëren met hun identiteit. Bekijk fragment 1 Fragment 1Fragment 1: living in bondage

6 De filmindustrie in Nigeria wordt, in navolging van Hollywood en Bollywood, Nollywood genoemd. Nollywood is synoniem met een bepaald genre films. 4. Welke terugkerende thema’s zijn kenmerkend voor de Nollywood-films? Verklaar dit uit aan de hand van twee voorbeelden. Eén van de belangrijkste regisseurs Tunde Kelani uit Nigeria zegt in een interview dat; ‘’de Nigeriaanse films passen in de orale traditie van veel Afrikaanse landen”. 5. Leg uit wat de regisseur precies bedoelt met zijn uitspraak “orale traditie” en welk maatschappelijk probleem hier aan ten grondslag ligt. Voor het zelfvertrouwen van een natie is een eigen, nationale filmindustrie belangrijk. 6. Leg uit in hoeverre jij vindt dat het voor de inwoners van Nigeria belangrijk is dat zij een eigen filmindustrie hebben.

7 BOLLYWOOD Vier jaar na de strijd om de onafhankelijkheid van India in 1947, wordt de eerste grote speelfilm met de titel Awaara uitgebracht. Er zouden nog vele films volgen van vele regisseurs. De meestal Hindi- gesproken Indiase films krijgen de bijnaam Bollywood, naar Hollywood en Bombay – de hoofdstad van India. Awaara is de eerste en beroemdste film van regisseur Raj Kapoor over klassenverschillen in het India van na de onafhankelijkheid. Dankzij de intense romantiek, de onvergetelijke liedjes en de socialistische boodschap werd Awaara het symbool voor de jonge republiek India. De negen minuten durende 'dream sequence' waarin de god Shiva ter aarde stort en waarin hemel en hel versmelten is één van de beroemdste scènes uit de Indiase filmgeschiedenis. TEKST 3

8 Een droom sequentie kan heel erg belangrijk zijn voor het succes van een Bollywoodfilm. 7. Waar herken je een droom sequentie aan en welke functie heeft zo’n stukje in het verhaal van een film? Veel Bollywoodfilms zijn bijna gefilmde musicals. 8. Welke disciplines komen voor in een musical? Bekijk fragment 3, een dansscène uit de bekende en succesvolle Bollywoodfilm “Slumdog Millionaire”.fragment 3 Vergelijk deze dansscène met het eerdere fragment 2, waarin ook gedanst werd. 9. Vergelijk de danswijze in beide fragmenten. Benoem zowel TWEE overeenkomsten als TWEE verschillen in de manier van dansen. Lees tekst 3 en bekijk fragment 2.fragment 2

9 “Is het povertyporn? Wordt hier een romantische idylle opgevoerd waar wij hier in het westen verlustigd naar kijken, terwijl we onze ogen afwenden van de situatie van vele miljoenen mensen wier leven geen sprookje is? Degenen die deze vraag stellen hebben wellicht gelijk, maar tegelijkertijd is het hypocriet.” De controverse rond de film begint bij de titel. Indiase sloppenwijkbewoners hebben geprotesteerd tegen het woord 'slumdog', omdat 'dog' denigrerend zou zijn. Zij gingen posters van de film tijdens een demonstratie te lijf met slippers en scheldwoorden. Indiase critici beweren bovendien dat de film bol staat van de stereotypen en geen realistisch beeld geeft van het leven in een sloppenwijk. De angst bestaat daarom dat westerlingen India blijven zien als een arm land met vooral veel ellende. Anil Ramdas, India-kenner, schrijver en journalist, over de kritiek op de film: 'Indiërs moeten trots zijn dat iemand de armoede in sloppenwijken van India in beeld heeft gebracht. De film geeft een ongelofelijk waarachtig beeld van de sloppen." Hij begrijpt de kritiek vanuit India, maar vind het hypocriet dat die komt van de Indiërs die de armoede van de sloppenwijken al jaren bewust negeren, zoals Bollywoodster Amitabh Bachchan en de rijkere middenklasse. Tekst 4

10 Lees tekst 4 en bekijk fragment 4 (trailer Slumdog Millionaire)fragment Vertel welke verhaalelementen uit de trailer bijdragen aan het ‘feel good’ effect van Slumdog Millionaire. Noem twee verhaal- elementen. De schrijver van tekst 4 heeft het over povertyporno. 11. Leg uit wat de schrijver daarmee bedoelt in relatie tot de film Slumdog Millionaire. De acteurs in de film Slumdog Millionaire zijn deels echte sloppenwijkbewoners. Hun salaris zorgde voor een volgend relletje: De straatkinderen die de hoofdrolspelers in hun jeugdjaren voorstellen zijn door de filmcrew uit de sloppen geplukt. Kwade tongen beweren dat ze nauwelijks betaald zijn: ongeveer 800 Amerikaanse dollars voor een maand werk. De Indiase bevolking spreekt van een fooi en wil dat de kinderen financieel meeprofiteren van het kassucces van Slumdog Millionaire. De filmmakers zeggen juist dat zij de jonge hoofdrolspelers hebben voorzien van een goede beloning en een fonds waardoor ze naar school kunnen. Exacte bedragen hiervoor zijn echter niet bekend. 12. Vind jij dat de acteurs die uit sloppenwijken komen naar westerse maatstaven moeten worden betaald of is zo’n schoolfonds een beter idee? Geef argumenten voor je antwoord.


Download ppt "NOLLYWOOD & BOLLYWOOD Door M.Boost, Dt3reg 2012-2013."

Verwante presentaties


Ads door Google