De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren."— Transcript van de presentatie:

1 BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren

2 Vraagstelling Hoe omgaan met verandering? Hoe veranderingen als leerkansen benutten? Hoe via collectieve leerprocessen veranderingen in goede banen leiden?

3 Maatschappelijke relevantie van de school

4 Verandering en vernieuwingen

5 Response-ability Complexe organismen ecologie wankel evenwicht Niet mechanistisch instrumenten technieken Wel samenspel factoren context condities

6 Lerende gemeenschap Centrale plaats vh leerproces Niemand kan in jouw plaats leren Gezamenlijk construeren van betekenis Bundelen en optimaliseren van het beschikbaar potentieel Creëren van synergie (fusie) inspelen op wijzigende context respons pro-actief

7 ‘Change happens by degree, not by decree’ Spanbauer

8

9 BASICS Building Agency for School Improvement, Coherence and Sustainability

10 Partners VSKO, vzw Nascholing (BE) Dublin City University, School of Education (IE) Universita degli Studi del Molise (IT) Utvicklingsheten (SE) SOPO (NL) London University King’s College (UK) Aisis (CZ) Doskonalenia Kadr Oswiatowych (PL) Zavod Republike Slovenije za solstvo (SI)

11 BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren

12 Doelstellingen Scholen ondersteunen bij implementeren van vernieuwingen De interne competentie en coherentie van scholen verhogen door Competentie: vormen van professioneel kader van vernieuwingsactoren binnen de school Coherentie: scholen ondersteunen bij realiseren van door hen gewenste vernieuwingen Op elkaar afstemmen van lopende of geplande vernieuwingen

13 Doelgroep Scholen(gemeenschappen) S.O. Leergroepen Veranderingsactoren Directieteam + leerkrachten

14 Opbouw: tweejarig project Module 1 ‘Ondersteuning van vernieuwingstrajecten Module 2 ‘ Vorming van veranderingsactoren Module 3 ‘ Change management for school improvement’ Module 4 ‘ e-Learning & e-Coaching

15 Module 1 Ondersteuning van vernieuwingstrajecten Kritische vriend Ondersteuning van leergroep Representatief & gemandateerd Coördinator Continu vernieuwingsproces getrokken door leergroep 12 interventies (1/2 dag) gespreid over 2 jaar

16 Module 1: mogelijke interventies Intakegesprek Contrastieve analyse huidige en gewenste toestand Bepalen prioriteiten Opstellen draaiboek Uitwerken implementatiestrategie Uitwerken conceptueel kader Leiden van Reflectiesessie Feedbacksessie Evaluatiesessie coachingsessie

17 Module 2 ‘Vorming van Veranderingsactoren’ 8 schooloverstijgende sessies over 2 jaar 2 à 3 dlns uit leergroep per school Inhoud i.f.v. vraag Reflectie vaardigheidstraining Vbb van inhouden Coaching skills Besluitvorming Implementatiestrat egieën Omgaan met weerstanden Ervaringen & goede praktijk uitwisselen

18 Module 3: ‘Change Management for School Improvement’ Verdiepingsmodule Internationale residentiële cursus van 1 week Comenius beurs Jaar 1: Praag 19-25 februari 2005 1 deelnemer per school Internationaal forum veranderingsactoren

19 Module 4 ‘ e-Learning & e-Coaching’ Complementaire electronische leeromgeving Permanente coaching leergroepen

20 Deelname in kosten € 250 per school per jaar


Download ppt "BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren."

Verwante presentaties


Ads door Google