De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Muzische vorming Les 1  !! Volgende week geen les > vervangende opdracht  Rommelproject  Black Robe  Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Muzische vorming Les 1  !! Volgende week geen les > vervangende opdracht  Rommelproject  Black Robe  Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding."— Transcript van de presentatie:

1

2 Muzische vorming Les 1  !! Volgende week geen les > vervangende opdracht  Rommelproject  Black Robe  Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding  Overzicht muzische 2 BaLO  Lessen (materiaal, aanwezigheid, opbouw)  2 Muzische Dagen  Kunstproject  > ppt’s

3 Rommelproject: Rommellied  Muziek uit oude rommel, uit afgedankte rommel, Muziek uit oude rommel dat klinkt zo XXX Geluid uit oude rommel, uit afgedankte rommel, Geluid uit oude rommel dat klinkt zo XXX (XX)  Je neemt een oude doos, een schaar en een pot lijm En knutselt dat een drumstel in elkaar Je kunt er dan op spelen, of je SLAAT het in elkaar Maar da’s niet erg, nee dat is geen bezwaar, Waaaant Muuuuu-

4 Rommelinstrumenten  Trommelinstrumenten  Rammel- en schudinstrumenten  Tik- en klepperinstrumenten  Rinkelinstrumenten  Melodie-instrumenten  Restinstrumenten REST

5 Klankvorm 1 ZACHT GEWOON HARD REST

6 Klankvorm 2 REST

7 Klankvorm 3: alle symbolen REST

8 Klankvorm 3: zelf muziek ontwerpen REST

9 Klankvorm 4

10

11

12

13

14 Black Robe  4 muziekjes

15 Black Robe  Grafisch reageren: analyserend luisteren  De muziek zelf weergeven  Melodie, ritme, luid, stil, trillend,  Je volgt ‘op de voet’  Kleuren toevoegen: invoelend luisteren  De betekenis van de muziek weergeven  Gevoel, beelden, sfeer, …  Je denkt even na

16 Vergelijking Leerinhouden Rommelproject – Black Robe Rommelproject  Noten, maten, ritme Lied Tekens/symbolen - Klanktekens - Luid/stil-tekens Partituren Klankeigenschappen van voorwerpen Speelwijzen op instrumenten en voorwerpen Instrumentengroepen Klankwerkwoorden (rinkelen, rammelen, klepperen..) Vorm  Spelen (op instr.) Luisteren - om te volgen - om in te haken Zingen Lezen  Samenspelen Experimenteren Black Robe  Klankeigenschappen in de muziek Betekenissen van muziek Eigenschappen van kleuren, lijnen,.. Verhalen ‘Passende’ geluiden Muziekstuk als geheel  Luisteren - analyserend - invoelend Omzetten/vertalen Toevoegen Schrijven Geluiden maken Associëren  Communicatie Zelfvertrouwen Zelfstandigheid

17 Even terug naar vorig jaar:

18 Klank-Vorm-Betekenis Creërend Oki doki poki poetsie Dit is het bos van heks Karoetsie Niemand durft hier te lopen Want ik schimmel hem in met snopen Krijkel dijkel dokel doets Wee die hier komt, die bak ik een poets Beschouwend  Klank: doudouk  Vorm = vormgeven  Betekenis:  Song of the emigrant  Leerling-meester

19 START- materiaal Klankeigenschappen muzikale aspecten. VORMGEVING. De ‘werkwoorden’ van de vormgever zijn: verlengen, verstillen, wachten, toevoegen, wegnemen, veranderen, …. Je zet dus klankeigenschappen en muzikale aspecten in om, vertrekkend van je starmateriaal, een bepaalde boodschap duidelijk te maken. Vormgeven is in functie van betekenissen. BETEKENIS: utilitaire functie, herkenbaarheid van de geluidsomgeving, mensen en dieren en andere dingen, stemmingen, muziek voor blije gebeurtenissen, sferen (nachtmuziek), jingles, in de kerk, op straat, muzak, op concerten Het kan de betekenis zijn die de kunstenaar heeft bedoeld of de betekenis die je er zelf aan geeft

20 START- materiaal Beeldaspecten: ruimte, licht, lijn, kleur, …. START- materiaal Woorden, zinnen boodschappen, START- materiaal Ruimte, kracht tijd. Klankspelen, dialoogspelen, Associatiespelen, Voordrachtspelen Pantomime Tableau Dramatische spelvormen Allerlei soorten dans Jazzdans, Afrikaanse,.. Kinderdans, Dansbeschouwing, Dansexpressie Choreografie 2D 3D

21 Vormgeving in functie van betekenissen Beschouwen en creëren

22 Verschil muzikale opvoeding – muzische vorming?  Zeven dagen heeft de week  Black Robe

23 Symboolsystemen Groeien in een cultuur Muziek: melodie, ritme,.. Muziekstukken, geluiden uit de natuur, klankenreeksen, liedjes, ritmes,.. Taal: woorden zinnen boodschappen Woordvelden, gedichten, brieven, toneeltjes, …. Beeld: licht, kleure, lijn, volume, textuur, … Foto’s, video, prenten, beelden, …. Beweging: ruimte kracht, tijd Manieren van bewegen, houdingen, mime, dansvoorstellingen,.. Boodschappen omzetten: Spanning, gevoel, richting

24 Eigenschappen van muzische vorming  Muzische vorming gaat over vormgeving in functie van betekenissen  Symboolsystemen: muzische vorming is groeien in een cultuur  In muzische vorming grijpen de diverse media op elkaar in.  Muzische vorming impliceert processen met leereffecten en moet als dusdanig geëvalueerd worden

25 Muzische in 2 BaLO  Overzicht muzische 2 BaLO  Lessen (materiaal, aanwezigheid, opbouw)  2 Muzische Dagen  Kunstproject

26 Nog wat liedjes De trein de trein de trein, Ik moet de trein nog halen, Ik moet op tijd er zijn, en ‘t kaartje nog betalen De trein de trein, de trein staat klaar op het perron, Straks brengt de trein ons fijn Naar het volgende station. De trein gaat door het land Tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek De koeien langs de kant Tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek Zien mij nieuwsgierig aan Tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek tjoek Want zij zijn vast nog nooit met deze trein gegaan

27 Olga Ai ai Olga, als jij niet van mij houdt, Dan spring ik in de Wolga en kind, die is zo koud. Met jou wil ik de Wodka delen, dansen en de balalaika spelen. Ai ai Olga, als jij niet van mij houdt, Dan spring ik in de Wolga en kind, die is zo koud. Er was er eens een oude rus die leefde in de Kaukasus en was verliefd op Olga. Hij zei: “‘k wil met je trouwen zus, dus geef me nu maar gauw een kus, anders spring ik in de Wolga”. Maar Olga zei: “ Nee, dankjewel ik blijf voorlopig vrijgezel, want ik zie meer in Ivan”. “Aan hem schenk ik mijn hart misschien, hij houdt tot ‘s avonds kwart voor tien mijn hand vast op de divan Maar Olga gaf hem toch geen zoen, toen moest hij voor zijn goed fatsoen wel in de Wolga springen. Hij nam een aanloop van het strand en haalde net de overkant en ging daar door met zingen

28 Nog 2 Auto’s racen, brommers pacen, toet’ren knallen door de straat Iedre morgen iedre middag, links en rechts tot ‘s avonds laat Al die dampen al die gassen, niemand die er iets aan doet Ga maar lopen, ga maar fietsen, echt dat doet je reuzegoed Ik zoek een jongen met bebophaar, bebophaar en een jazzgitaar Vuurrode sokken en een spijkerbroek, dat is de jongen die ik zoek Ik zoek een meisje met lichtblond haar, lichtblond haar en een jazzgitaar, Vuurrode sokken en een spijkerbroek, dat is het meisje dat ik zoek

29 Dagje uit Op zondag zijn we met de auto naar het bos gegaan. Het was er stil, we deden dus de radio hard aan. Mijn moeder had nog huisvuil dat de vuilnisman niet wou Ze smeet het toen maar in het meertje want het was nog bauw We zijn die vieze stad zo af en toe wel zat. Dan gaan we naar het bos en we leven erop los. Lang leve lang onze mooie natuur Van zeven jonge boompje hebben wij een hut gemaakt. Daar zijn we in de bladeren nog speelgoed kwijtgeraakt. We hadden restjes eten maar een vuilnisbakje niet. Mijn moeder zei: “Gooi daar maar neer, geen mens die ons hier ziet!”.

30 De reus van Fidel Ik ben de reus van Fidel, de reus van Fideldo. Ik heb twee reuzenlaarzen, en stampen doe ik zo. Ik ben de dwerg van Fidel, de dwerg van Fideldo. Ik heb twee grote tenen en tikken doe ik zo. Ik ben de clown van Fidel, de clown van Fideldo. Ik heb twee grote schoenen en springen doe ik zo. Ik ben de heks van Fidel, de heks van Fideldo. Ik heb twee grote voeten en sloffen doe ik zo.

31 De wielen van de bus De wielen van de bus die draaien rond, draaien rond, draaien rond. De wielen van de bus die draaien rond, Als de bus gaat rijden De motor van de bus doet broem broem broem … De mensen in de bus gaan heen en weer … Der tassen in de bus gaan op en neer ….

32 De Stieros Een grote stieros uit Spanjos die was zo verliefdos, tot over zijn oros, olé Ze heette Bella Katrienos, een pracht van een koeios, met prachtige oros, olé. Een grote toreadoros, die zag dat de stieros had liefdesverdrietos, olé Hij krabde vaak in zijn haardos en piekerde uros, bedacht toen een planos, olé Hij maakt veel kleurenfoto’ van prachtige koeios, waaronder Katrienos, olé Hij liet ze zien aan de stieros, die wild-enthousiastos een gat in de lucht sprong, olé Een weekje later in Spanjos daar trouwde de stieros met Bella Katrienos, olé Ze leefde lang en gelukkos en kregen veel kindros met prachtige hoornos, olé


Download ppt "Muzische vorming Les 1  !! Volgende week geen les > vervangende opdracht  Rommelproject  Black Robe  Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding."

Verwante presentaties


Ads door Google