De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BRU en gemeente(s) werken samen: BRU Integrale netwerkontwikkeling GemeenteIntegrale gebiedsontwikkeling Blok 1: Visie en beleid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BRU en gemeente(s) werken samen: BRU Integrale netwerkontwikkeling GemeenteIntegrale gebiedsontwikkeling Blok 1: Visie en beleid."— Transcript van de presentatie:

1 BRU en gemeente(s) werken samen: BRU Integrale netwerkontwikkeling GemeenteIntegrale gebiedsontwikkeling Blok 1: Visie en beleid

2 OV netwerkontwikkeling Bastian Jansen Bestuur Regio Utrecht

3 Kaderstellende beleidsproducten 1.OV ambitiedocument (2008) 2.Pakketstudie VERDER ( ) 3.Tramnet 2025 (2009) 4.Programma van Eisen Concessie (2010) 5.Regionale OV-visie (2010 – 2011) 6.Ambitiedocument “Utrecht Aantrekkelijk & Bereikbaar” (2011) 7.OV MIRT-onderzoek (2011)

4 Regionale OV visie  Kaderstellend document voor integrale netwerkontwikkeling OV voor lange termijn (2040) en lobby (OV MIRT Onderzoek) in de stadsregio.  Tevens kaderstellend document voor middellange termijn (2020), onder andere herprogrammering van infrastructurele OV projecten (blok 2) en het jaarlijkse vervoerplan (blok 3).  Concept in AB BRU van 15 juni

5

6 Waarom dit dragende OV netwerk?  Strategische Koers OV ambitiedocument:  Keuzereiziger als primaire focus: snel, betrouwbaar, gemakkelijk, comfortabel  Concurrentiekracht van het OV systeem benutten: afstanden >30 km, OV naar gebieden met stringent parkeerbeleid, relaties tussen grote woon- en werkkernen, relaties met voldoende potentie (vervoerwaarde)  OV visie werkt deze koers uit  Ontwikkelen en herprioriteren dragende netwerk(korte termijn) en richten nieuwe investeringen (lange termijn); doel rijtijden versnellen.

7 Waarom dit dragende OV netwerk?  Dragende OV netwerk inclusief Randstadspoor bedient ruim 80% van de inwoners van het BRU gebied  In het dragende netwerk zitten ruim 2x zoveel reizigers dan in de rest van het netwerk per dag  De bezettingsgraad is voor het dragende netwerk 72% tegen 54% voor de rest van het netwerk Bronnen: VRU model, telcijfers 2008 (GVU) en 2009 (Connexxion)

8

9 Kansen verbindend netwerk Ontwikkellocaties tot 2030 > verbindend netwerk en binnenstedelijke opgave

10 Reacties vanuit gemeenten en AB  Nieuwe lijnen, met name tangenten (vb A27 lijn vanuit Vianen)  Regionale Ringlijn, met name in Zuidoost Utrecht (in aanvulling op Westtangent)  Vragen over woon-werk bewegingen  Vragen over ontsluiting nieuwe ontwikkelingen (vb Rijnenburg, Hoef en Haag)

11 Tangenten % OV-ritten altijd via OVT OV-stroomAbsoluutPercentage Altijd via CS ,8% Potentiele tangentmarkt (niet via CS) ,2%  OVT (intercity’s en Utrecht Centrum) dominant als bestemming  Tangentiële stromen zijn beperkt van omvang  Wel potentie om te groeien, tot 50% per lijn

12 TOP 20 Interessante tangentiële relaties NrRelatieTotaal autoTotaal OVTotaalAandeel automaatregel 1Leidsche Rijn overig - Lage Weide/Wetering v.v ,6%deels Westtangent, maar ook veel diffuus verkeer 2Maarssen - Lage Weide/Wetering v.v ,4%deels Westtangent, maar ook lijn 37/38/39 3Overvecht noord, Zuilen - Lage Weide/Wetering v.v ,7%lijn 10 via station Leidsche Rijn Centrum 4Utrecht west - Lage Weide/Wetering v.v ,8%lijn 10 via station Leidsche Rijn Centrum 5Zeist - De Uithof v.v ,5%versterken lijn 71 en lijn 252 6Overvecht noord, Zuilen - Rijnsweerd v.v ,1%versterken lijn 10/30/32 7Bilthoven, Den Dolder - Rijnsweerd v.v ,3%versterken tangenten 284/272 8Kanaleneiland en Zuidoost - Lage Weide/Wetering v.v ,2%lijn 10 via station Leidsche Rijn Centrum 9Tuindorp/voordorp - Rijnsweerd v.v ,7%versterken lijn 10/30/32 10Tuindorp/voordorp - Lage Weide/Wetering v.v ,8%lijn 10 via station Leidsche Rijn Centrum 11IJsselstein, Nieuwegein zuid - De Uithof v.v ,5%versterken spitstangenten 283 en Wijk bij duurstede - Houten bedrijventerreinen v.v ,5%hier rijdt geen OV 13IJsselstein, Nieuwegein zuid - Lage Weide/Wetering v.v ,6%westtangent met overstap op stadscentrum 14Leidsche Rijn overig - Papendorp v.v ,9%deels Westtangent, maar ook lijn 24 en op termijn tramlijn Leidsche Rijn 15Houten - Plettenburg/Wiers v.v ,1%lijn 48 handhaven, niet via Het Klooster 16Kanaleneiland en Zuidoost - Papendorp v.v ,1%lijn 10 via Papendorp en station Leidsche Rijn Centrum 17Bilthoven, Den Dolder - De Uithof v.v ,3%versterken tangenten 284/272 18IJsselstein, Nieuwegein zuid - Galgenwaard/Rubenslaan v.v ,9%via Utrecht Centraal of halte Galgenwaard op Waterlinieweg 19Kanaleneiland en Zuidoost - Galgenwaard/Rubenslaan v.v ,5%via Utrecht Centraal of halte Galgenwaard op Waterlinieweg 20Nieuwegein - Lage Weide/Wetering v.v ,7%Westtangent

13 potentie tangenten tangentrelatie bestaand OV bestaand auto OV potentie OV nieuw Maarssen - Overvecht - Tuindorp - Rijnsweerd - Uithof Bilthoven - Uithof - Rijnsweerd idem incl Amersfoort/Baarn Zeist - Bunnik - Houten Nieuwegein - Papendorp - LRC - Lage Weide - Maarssen idem incl Houten Nieuwegein - Rijnenbrug - LRC Nieuwegein / Houten - Rijnsweerd - Uithof Nieuwegein - Rijnsweerd - Uithof Houten - Rijnsweerd - Uithof

14 Conclusie  Snel, betrouwbaar, hoge frequenties is alleen mogelijk op ‘dikke’ lijnen  Nieuwe tangenten zijn lang niet altijd levenvatbaar: OV is gericht op Utrecht CS en op De Uithof.  Enkele tangenten hebben potentie, vooral op verbindingen met veel vervoersvraag en in combinatie met Randstadspoor  Nieuwe ruimtelijke ontwikkeling is een kans voor nieuwe verbindingen


Download ppt "BRU en gemeente(s) werken samen: BRU Integrale netwerkontwikkeling GemeenteIntegrale gebiedsontwikkeling Blok 1: Visie en beleid."

Verwante presentaties


Ads door Google