De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen."— Transcript van de presentatie:

1

2 Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen

3 SAMENHANG VAN DE HOOFDSTUKKEN Principes van marketing - Hoofdstuk 1 3 Deel 1 Marketing vandaag en morgen Deel 2 Deel 3Deel 4

4 Leerdoelen 1.Een definitie geven van marketing, en de stappen in het marketingproces kort omschrijven. 2.Uitleggen hoe belangrijk het is de klanten en de markt te begrijpen en de belangrijkste marketingbegrippen aangeven. 3.De belangrijkste elementen noemen van een klantgerichte marketingstrategie en de marketingmanagementconcepten achter marketingstrategie. 4.Een beschrijving geven van klantrelatiemanagement en strategieën noemen om waarde te creëren voor klanten en in ruil daarvoor waarde te halen uit klanten. 5.Een omschrijving geven van duurzame marketing en de belangrijkste trends en invloeden in het marketinglandschap. Principes van marketing – Hoofdstuk 1 4

5 5 Wat is marketing? Definitie van marketing als maatschappelijk proces: Marketing is een sociaal management proces waarin individuen en groepen verkrijgen waar zij behoefte aan hebben en wat zij wensen, door producten en waarde te creëren en deze met anderen uit te wisselen (ruil).

6 Waarde voor de klant Principes van marketing – Hoofdstuk 1 6

7 7 Inzicht krijgen in de markt en de behoeften van de klant Behoeften, wensen en vraag Marketingaanbod – goederen, diensten en ervaringen Waarde, tevredenheid en kwaliteit Ruil, transacties en relaties Markten en het marketingsysteem

8 Behoefte? Waarde voor de klant? Principes van marketing – Hoofdstuk 1 8

9 9

10 Een klantgerichte marketingstrategie formuleren Marketingmanagement: De kunst en wetenschap van het kiezen van doelmarkten en het opbouwen van een rendabele relatie met deze markten. Doelmarkt bepalen Waardepropositie kiezen Marketingmanagementconcepten Winstgevende klantrelaties opbouwen Principes van marketing – Hoofdstuk 1 10

11 Principes van marketing – Hoofdstuk 1 11 Marketingmanagementconcepten 1900: Productieconcept

12 Principes van marketing – Hoofdstuk 1 12 Marketingmanagementconcepten 1900: Productieconcept 1915: Productconcept (recente en nieuwe voorbeelden)

13 Principes van marketing – Hoofdstuk 1 13 Marketingmanagementconcepten 1900: Productieconcept 1915: Productconcept 1930: Verkoopconcept (recente en nieuwe voorbeelden) Magic Bullet Veelzijdige keukenmachine Biostabil, tegen spanning

14 Principes van marketing – Hoofdstuk 1 14 Marketingmanagementconcepten Figuur 1.3(a)

15 Principes van marketing – Hoofdstuk 1 15 Marketingmanagementconcepten 1900: Productie oriëntatie 1915: Productconcept 1930: Verkoopconcept 1960: Marketingconcept –1960 Klassiek –1975 Maatschappelijk

16 Marketingmanagementconcepten Fig 1.3(b) Principes van marketing – Hoofdstuk 1 16

17 Principes van marketing – Hoofdstuk 1 17 Marketingmanagementconcepten 1900: Productieconcept 1915: Productconcept 1930: Verkoopconcept 1960: Marketingconcept –1960 Klassiek –1975 Maatschappelijk –2005 Duurzaam

18 Principes van marketing – Hoofdstuk 1 18

19 Principes van marketing – Hoofdstuk 1 19

20 Wat moet en/of kan er gemarket worden? -Materiële goederen -Diensten -Ervaringen -Gebeurtenissen -Personen -Plaatsen -Eigendommen -Organisaties -Informatie -Ideeën Principes van marketing – Hoofdstuk 1 20

21 Klantrelaties opbouwen Management van klantrelaties Waarde voor de klant, klanttevredenheid Klantrelatieniveaus en -instrumenten Principes van marketing – Hoofdstuk 1 21

22 Waarde halen uit klanten Klanttrouw en klantretentie Klantaandeel vergroten – Customer lifetime value (klantwaarde) Customer equity opbouwen Principes van marketing – Hoofdstuk 1 22

23 Principes van marketing – Hoofdstuk 1 23

24 Het nieuwe marketinglandschap Duurzaamheid Non-profitmarketing De elektronische markt, internet Mondialisering / globalisering Principes van marketing – Hoofdstuk 1 24

25 Marketing anno nu Principes van marketing – Hoofdstuk 1 25

26 Principes van marketing – Hoofdstuk 1 26

27 Vakorganisaties en tijdschriften NIMA (Ned. Inst. voor Marketing) Stichting Marketing AMA (American Marketing Association) Tijdschrift voor Marketing Journal of Marketing Harvard Business Review Principes van marketing – Hoofdstuk 1 27

28 Vragen n.a.v. de leerdoelen 1.a) Geef de definitie van marketing. b) Beschrijf de stappen in het marketingproces. 2.a) Leg uit hoe belangrijk het is de klanten en de markt te begrijpen. b) Geef de belangrijkste marketingbegrippen aan. 3.a) Noem de belangrijkste elementen van een klantgerichte marketingstrategie. b) Bespreek de ontwikkeling van de toepassing van marketing in ondernemingen aan de hand van de marketingmanagementconcepten. Principes van marketing – Hoofdstuk 1 28

29 Vragen n.a.v. de leerdoelen 4.a) Geef een beschrijving van het begrip klantrelatiemanagement. b) Noem de strategieën om waarde te creëren voor klanten en in ruil daarvoor waarde te halen uit klanten. 5.a) Wat wordt in dit boek verstaan onder duurzame marketing? b) Wat zijn de belangrijkste trends en invloeden in het marketinglandschap? Principes van marketing – Hoofdstuk 1 29


Download ppt "Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen."

Verwante presentaties


Ads door Google