De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stadsproject Groningen Maartens College. Wat gaan we doen? 1.Hoe het groeide 2.Voorbereiding in de klas 3.Excursie/veldwerk 4.Verwerking in de klas 5.Een.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stadsproject Groningen Maartens College. Wat gaan we doen? 1.Hoe het groeide 2.Voorbereiding in de klas 3.Excursie/veldwerk 4.Verwerking in de klas 5.Een."— Transcript van de presentatie:

1 Stadsproject Groningen Maartens College

2 Wat gaan we doen? 1.Hoe het groeide 2.Voorbereiding in de klas 3.Excursie/veldwerk 4.Verwerking in de klas 5.Een opdrachtje 6.Rendement 7.Slottips En tips, vragen: tussendoor

3 1. Hoe het groeide Padenpatronen, knooppunten, verzorgingsgebieden? Aardrijkskunde is niet alleen theorie, maar ‘buiten’. Van toen en nu ‘Terplekke’ Tips Begin klein, laat het groeien; materiaal zat. Gebruik lokale kennis.

4 2. Voorbereiding in de klas Zelfstandig werken aan basisboeknummers ruimtelijke inrichting steden Klassikale uitleg boekje AK informatie Groningen (dvd materiaal?) Zelfstandig: Luchtfoto’s van Toen vergelijken met kaarten van Nu. Computerles Amsterdam een historische stad.

5 3. Excursie/veldwerk Samenwerken: groepjes met 1 vragenboekje en individuele scoreformulieren. Reserveer een dagdeel. Tips  Maak duidelijke vragen! Laat buitenstaander proefdraaien.  Voorkom klonteren.  Help ze op weg met name bij vaardigheden als kaartlezen en observeren.  Controleer bij start en eind en doe zelf de route tegendraads.  Neem het werk in en controleer het.

6

7

8 4. Verwerking in de klas PowerPoint: zelf controleren van de gegevens. Zelf een onderzoekje doen; het classificeren van de gegevens. Samen; vergelijk de gegroepeerde gegevens en trek conclusies. Tip Maak kennen en kunnen goed duidelijk!

9

10 Antwoorden op vragen bij de luchtfoto 1.De bruggen zijn: de Herebrug en de Oosterbrug. Het kanaal is het Verbindingskanaal tussen de Oosterhaven en de Zuiderhaven. 2.Je ziet een trolleybus. 3.Je ziet het Hereplein. De afbraak is schade ontstaan bij de bevrijding van de stad aan het einde van de 2e Wereldoorlog. 4.Zuiderpark: Parkachtige uitleg van villawijk op de oude stadswal aan de zuidkant van de binnenstad. Oosterpoort: Arbeiderswijk ontstaan na 1874 buiten de stadswal. Op deze plek bevond zich oorspronkelijk de oostelijke toegangspoort. De Oosterpoort en Zuiderpark werden rond 1900 gebouwd. De arbeiderswijk ontstond rond fabriekjes en kent een hoge bevolkingsdichtheid. In de villawijk is de bewolkingsdichtheid laag. 5.Bij de zgn.”Rug-aan-rugwoningen”komt lucht en licht slechts van één zijde. Er is daardoor weinig licht en luchttoetreding. Bij de Woningwet van 1901 werd deze bouwwijze verboden. 6.Er was tot 1970 voldoende ruimte voor de veemarkt (rand van de binnenstad) en er was een goede bereikbaarheid.(aanvoerweg). 7.Kantoren, woningen en Muziekcentrum de Oosterpoort.

11 6. Rendement? Motiveert, spannender/uitdagender dan binnen. AK keuze? Formuleren zelf kennis/zien schoolkennis in werkelijkheid, zien beperktheid/waarde van theorie Traint observatie, onderzoek- en kaartvaardigheden Vorm van (geleid) zelf ontdekkend leren Eigen omgevingsonderwijs

12 7. Slottips Kies een thema/hoofdvraag/probleemstelling Denk goed na over de (aaneengesloten) route Gebruik luchtfoto’s/Google Earth Vakoverstijgend? Waar te zien: vakken aardrijkskunde klas 3 projecten.www.maartenscollege.nl Informatie? ;


Download ppt "Stadsproject Groningen Maartens College. Wat gaan we doen? 1.Hoe het groeide 2.Voorbereiding in de klas 3.Excursie/veldwerk 4.Verwerking in de klas 5.Een."

Verwante presentaties


Ads door Google