De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Flin Nortier Interaction Designer. 2 stage Media republic: crossmedia bedrijf Conceptontwikkeling en –visualisatie voor presentaties aan klanten Twee.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Flin Nortier Interaction Designer. 2 stage Media republic: crossmedia bedrijf Conceptontwikkeling en –visualisatie voor presentaties aan klanten Twee."— Transcript van de presentatie:

1 1 Flin Nortier Interaction Designer

2 2 stage Media republic: crossmedia bedrijf Conceptontwikkeling en –visualisatie voor presentaties aan klanten Twee voorbeeldprojecten Eccky: aan de wieg van concept AIWF: MR productpresentatiefolder

3 3 Groepsproject (‘wat is het?’) Almere Waaidorp Wat is Almere waaidorp: een architecttool voor kinderen

4 4 Groepsproject (‘wat is het?’) Doel: om kinderen inspiratie te laten genereren voor architecten van een aankomend themapark rondom annie mg Schmidt, in Almere

5 5 Groepsproject (‘wat is het?’) Tekentool: Lijnen tekenen verschillende kleuren en dikten Afbeeldingen uploaden en gebruiken Tekst typen in verschillende lettertypen

6 6 Groepsproject (‘wat is het?’) Speelt zich af in wereld: Kinderen kunnen in vorm van avatars rondlopen Opdrachten verzamelen, in vorm van: “de ambtenaar (karakter in wereld) heeft nog een kantoor nodig. Weet jij hoe dat eruit zou moeten zien?” Chatten met andere deelnemers

7 7 Groepsproject (‘wat heb ik gedaan?’) Taken Flin: Interface ontwerp Knoppen en berichtschermen, Feedback van avatars in storyboards (: werk bekijken van een kind, wordt verzameld in map, zo in beeldgebracht), (: wereld in vroeg stadium, toen er al wat online moest staan, architect en avatarfoto’s), menu ontwerp (avatars gesprek met architect, en opdrachten verzamelden) Artwork (avatars, werelddeel) Flows gemaakt om aan programmeur te communiceren [handout]

8 8 Groepsproject (‘wat heb ik geleerd?’) Belangrijkste leerpunten: Hoe een goede groepssamenwerking gaat –Een van de sterkste punten van het team –Open voor elkaars ideen, goed luisteren Verder ontwikkeld in vormgeving –Veel ruimte om te proberen -> vormgeving –Beviel mij goed, en de groep ook –Signaal dat ik daar meer mee kan Hard doorzetten –Deadline, altijd voor gaan, niet eerst proberen te verschuiven, avondjes doortrekken –Dat is bliljven hangen

9 9 Titel: Claim Your Shirts Individueel project (‘wat is het?’)

10 10 Wat is Claim Your Shirts: Een plek waar je de nieuwste T-shirts kunt bekijken die zelf door mensen zijn ge-upload Platform: website voor T-shirts Belangrijkste punten: –fun om shirts te bekijken: dwz dat user zelf upload, het shirt moet leuk/cool zijn, –extra info over het shirt is beschikbaar: users hebben het zelf in kunnen voeren bij het uploaden Dus: informatief, entertaining. Door deze mogelijkheden wordt een community gecreeerd over T-shirts. Over commúnities later meer ivm. scriptie. Individueel project (‘wat is het?’)

11 11 Doel: subcultuur van shirts via web ‘naar buiten brengen’. //Mijn focus voor een groot deel op: vormgeving die net als de shirts ook fun moet uitstralen. Individueel project (‘wat is het?’)

12 12 Doelgroep: Tussen en 40 Zijn liefhebbers van subcultuur shirts Maken (evt. sociaal-) bewuste keuzen op het gebied van de shirts die ze dragen Individueel project (‘wat is het?’)

13 13 Concept –Dit heeft aantal iteraties doorgemaakt Vormgeving: 3 ontwerpen 1 gekozen Individueel project (‘wat heb ik gedaan?’)

14 14 1e ontwerp: 3 random shirts (bij openen van pagina) Overzichtskaart van alle shirts (en hoe ze binnen bepaalde groepen vallen) Individueel project (‘wat heb ik gedaan?’)

15 15 2e ontwerp: Dataclouds met shirts –Vergelijkbaar met overzichtskaart van vorige pagina –Groter en andere vorm Willekeurige links die bij verversen van pagina nieuwe content krijgen Individueel project (‘wat heb ik gedaan?’)

16 16 3e ontwerp: 3D datacloud met shirts: “3e dimensie” geeft nieuwe mogelijkheden voor datavisualisatie Individueel project (‘wat heb ik gedaan?’)

17 17 laatste ontwerp: Combinatie van eerder ontworpen elementen Overzichtskaart verloren gegaan, omdat na tests bleek dat het onduidelijk was wat er verbeeld werd, en hij was toch eigenlijk niet hard nodig omdat idee voor overzichtskaart uit eerdere fase van het concept komt, en zou iets verbeelden wat minder belanrijk geworden was Individueel project (‘wat heb ik gedaan?’)

18 18 Inspiratie: De T-shirts hebben een soort ‘fun’ uitstraling Deze fun heb ik in mijn achterhoofd gehouden bij de vormgeving van de site (/als richtlijn gebruikt) Vormgeving van nu is combinatie van deze [wijs] stijlen Individueel project (‘wat heb ik gedaan?’)

19 19 Vormgeving: Na stijlonderzoek: 1e moodbord Individueel project (‘wat heb ik gedaan?’)

20 20 Vormgeving: 2e moodbord Achteraf, maar duidelijk de stijl laat zien: Individueel project (‘wat heb ik gedaan?’)

21 21 Flowchart: –Forum –Shirts uploaden –Shirts bekijken –Groepjes (tribes) vormen (als Hyves) –Groepjes bekijken: wie zijn ze en welke shirts vinden ze leuk Vormgeving: Heeft na tests een aantal verbeteringen doorgemaakt Voorbeeld van een verbeteringen Individueel project (‘wat heb ik gedaan?’)

22 22 claimyourshirts.nl Individueel project (‘wat heb ik gedaan?’)

23 23 Welke leerpunten zijn mij het meest opgevallen? Zelfstandig hard te werken Hulp in te schakelen wanneer nodig Grafisch ontwerpvaardigheid verder te ontwikkelen Betere concepten te ontwikkelen: bijv. door kijken naar sterke kan van idee, niet alleen naar hypes en trends Individueel project (“wat heb ik geleerd?”)

24 24 Scriptie (“wat is het?”) Het ontwerpen en oprichten van Online Communities vanuit ID perspectief

25 25 Scriptie (“wat is het?”) Besproken onderwerpen, 3 bijzondere: Cooperation theory: –Veel inspiratie aan het begin door gekregen –Bespreekt hoe mensen samenwerken en de sociale dilemma’s die daarbij komen kijken. Sociability: –Helder afgebakend gebied dat bij online communities belangrijk is. –Term van Preece: Sociability is de mate van ondersteuning van de sociale belangen van de community in de onderdelen “mens”, “doel” en “beleid”. Des te beter deze factoren zijn (en blijven) afgestemd op de deelnemers van de community als groep en als individu, des te beter de community zal functioneren (Preece, J., Online Communities, 2000, p ). Doel: –Zonder duidelijk doel geen duidelijke community –Het doel moet helder en concreet geformuleerd zijn –Het doel zal veel mensen niet aanspreken, en sommigen juist sterk

26 26 Scriptie (‘wat heb ik gedaan?’) Werkwijze: Boeken gezocht Enigzins inzicht gekregen in theorie Gaan schrijven Meer inzicht gekregen door meer lezen en praktijk (met project)

27 27 Scriptie (‘wat heb ik geleerd?’) Grafiek: uitwisseling van informatie tussen vondsten uit theorie en praktijk

28 28 Scriptie (‘wat heb ik gedaan?’) Werkwijze: Enkele verbeteringen doorgevoerd Grafische vorm ontworpen [handout]

29 29 Scriptie (‘wat heb ik geleerd?’) Vraagstelling: online communities interaction design ?

30 30 Scriptie (‘wat heb ik geleerd?’) Conclusie: Usability en Sociability zijn doorslaggevend Goede usability en sociability worden bereikt door samenwerking met zowel individu als hele community online communities interaction design Usability & Sociability

31 31 Richting Allround Richting vormgeving en concept Ook redelijke vaardigheden met programmeren


Download ppt "1 Flin Nortier Interaction Designer. 2 stage Media republic: crossmedia bedrijf Conceptontwikkeling en –visualisatie voor presentaties aan klanten Twee."

Verwante presentaties


Ads door Google