Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnja Smet Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Hier en nu. Lokaal en live C’est arrivé près de chez vous: Keynote Heather Maitland
2
C’est arrivé près de chez vous Wat bedoelen we met près de chez vous? dichtbij huis: geografisch waar we ons thuis voelen: sociaal netwerk reëel virtueel
3
Geografisch: Zone 30 30 km UK en Ierland hebben een uitgebreide wegeninfrastructuur -> de verplaatsingstijd is belangrijker dan de afstand Hoe is de verhouding tussen tijdsduur en afstand? Drie praktijkvoorbeelden: Stamford Arts Centre – lokale organisatie Theatre Royal, York – regionale organisatie Abbey Theatre, Dublin – nationale organisatie
8
Geografisch: Zone 30 Katrien Lauwerysen (EHSAL) onderzocht het idee van ‘culturele regio’s’ in Vlaanderen Haar definitie van culturele regio’s = het gebied rond een stad waar 80% van de cultuur- participanten woont In Engeland en Ierland noemen we dit ‘catchment areas’ (verzorgingsgebieden) Hoe groot zijn deze gebieden?
9
Stamford Arts Centre: lokaal 45 minuten: 82% van de kaartjeskopers
10
York Theatre Royal: regionaal 45 minuten: 63% van de kaartjeskopers
11
Abbey Theatre: nationaal 45 minuten: 77% van de kaartjeskopers
12
Hoe plattelands is het?
14
Hoe plattelands is het? 30 minuten?
15
Hoe plattelands is het? 60 minuten?
16
Conclusie Tenzij het een erg ruraal gebied is zonder andere culturele voorzieningen, woont de meerderheid van het publiek binnen de 45 minuten van het verzorgingsgebied.
17
Competitie of samenwerking? Als 4 op 5 kaartjeskopers lokaal zijn, betekent dat dan dat er competitie is om hetzelfde publiek te bereiken? Hoe kunnen we dit weten? Zijn cultuurparticipanten loyaal aan een specifiek theater of galerij of gaan ze naar verschillende plaatsen? Hoe groot is die overlapping van kaartjeskopers die naar verschillende locaties gaan?
18
Competitie of samenwerking?
19
Hoeveel kaartjeskopers gaan naar verschillende plaatsen? Hoeveel kaartjeskopers van culturele activiteiten in Manchester kochten tickets op meer dan één locatie in 2002? Competitie of samenwerking?
20
En over een periode van 5 jaar? Hoeveel kaartjeskopers voor culturele activiteiten in Londen kochten tickets op meer dan één locatie tussen 1998 en 2002? Competitie of samenwerking?
21
Hoe groot is de overlapping tussen verschillende plaatsen? Manchester – in 2002 76% kocht tickets op 1 locatie 17% kocht tickets op 2 locaties 7% kocht tickets op 3+ locaties Londen – gedurende 5 jaren 73% kocht tickets op 1 locatie 13% kocht tickets op 2 locaties 13% kocht tickets op 3+ locaties
22
Hoe groot is de overlapping tussen verschillende plaatsen? Edinburgh – gedurende 3 jaren 93% kocht tickets voor dans op 1 locatie 8% kocht tickets voor dans op 2 locaties 0.3% kocht tickets voor dans op 3+ locaties Arts Centres in Oost-Engeland Het hoogste aantal bezoekers dat overlapt tussen verschillende cultuurhuizen binnen een straal van 30 minuten verplaatsingstijd, was 4%.
23
Hoe groot is de overlapping tussen verschillende plaatsen? 11% van de kaartjeskopers van klassieke concerten in de Barbican en de Royal Festival Hall kocht tickets op beide plaatsen 12% van de kaartjeskopers van opera in de English National Opera en het Royal Opera House kocht tickets op beide plaatsen 20% van de kaartjeskopers van opera tussen 1998 en 2003 in ROH, ENO, Sadlers Wells, Barbican en RFH kocht tickets op meer dan één plaats
24
Hoe groot is de overlapping tussen verschillende plaatsen? Cardiff “Er is geen grote overlapping tussen verschillende locaties in Cardiff, maar ze zijn dan ook allemaal erg verschillend qua produkt en positionering. We weten uit publieksonderzoek van de laatste drie jaren dat het publieksprofiel erg van elkaar verschilt.” Joanna Davies, Cardiff Arts Marketing
25
Conclusie Er is veel minder competitie tussen verschillende locaties dan we denken. Locaties van een ander type trekken ook een ander publiek aan. Zelfs in steden waar verschillende culturele huizen gelijkaardige activiteiten aanbieden, blijft zo’n drie kwart van de kaartjeskopers trouw aan één locatie. Publiek kiest voor culturele activiteiten dichtbij huis en kiest voor plaatsen waar ze zich thuis voelen
26
Zich thuis voelen Brian Stamford Arts Centre
27
Zich thuis voelen 27 vertoningen het afgelopen jaar Hedendaagse dans Ondertitelde films Muziek: wereld, jazz, blues, folk Filmkaskrakers Brian
28
Risicogedrag D: Niet gekend Niet gekende uitvoerder, een ongekende soort voorstelling en/of moeilijk onderwerp C: Niet vertrouwd Niet vertrouwde uitvoerder, toneelstuk of gezelschap met een vertrouwd soort vertoning. Of een vertrouwd soort voorstelling in een niet vertrouwde format of over een moeilijk onderwerp B: Vertrouwd Voorstelling, artiest of gezelschap vertrouwd bij een publiek dat basiskennis heeft over de kunstvorm en vertrouwd is met het format A: Grote belangstelling Vertrouwd event met een grote aantrekkingskracht en geen verwachtingen
29
Hoe vaak gaan ze naar: live events C Niet vertrouwd: 2.0 B Vertrouwd: 1.5 A Grote belangstelling:1.2 D Niet gekend:3.4
30
Hoe vaak gaan ze naar de film? C Niet vertrouwd: 4.3 B Vertrouwd: 2.6 A Grote belangstelling: 1.7 D Niet gekend: 9.6
31
Conclusie Lokaal publiek is avontuurlijk en maakt voor het grootste deel het publiek uit bij riskante vertoningen.
32
Naar waar gaan ze? Lincoln Drill Hall: Elke kaartjeskoper van comedy-voorstellingen die meer dan eens tickets kocht op die plaats, kocht ook kaartjes voor niet-comedy 12 locaties waar hedendaagse dans werd geprogrammeerd: Minstens 8 van de 10 kaartjeskopers van hedendaagse dans die meer dan eens tickets kochten op die plaats, kochten ook kaartjes voor niet- dansvoorstellingen Stamford Arts Centre: 96% van de kaartjeskopers van folk die meer dan eens tickets kocht op die plaats, kocht ook kaartjes van niet- folkoptredens
33
Conclusie De kunstvorm doet er niet toe bij het lokale publiek – ze zijn bereid mee te gaan in zowat alles wat ‘hun’ culturele organisatie aanbiedt
34
Publiek kiest voor culturele activiteiten dichtbij huis en kiest voor plaatsen waar ze zich thuis voelen
35
Zich thuis voelen Stamford Arts Centre 12 vertoningen het afgelopen jaar muziek en culturele films 60 minuten verplaatsingstijd woonde vroeger in Stamford een manier om vrienden te zien The Faheys
36
Conclusie Sociale netwerken kunnen focussen op betrokkenheid bij cultuur
37
Sociale netwerken onderhouden
38
Zich thuis voelen Stamford Arts Centre 4 vertoningen het afgelopen jaar “Rock-‘n-roll, gospel, country, rock – alles wat rockt” Zoekt altijd naar “kippenvelmuziek” Omdat hij het wil delen met vrienden: compilatieCD’s Gaat meestal naar optredens in cafés and clubs – waarom? Brian Martin
39
Zich thuis voelen Stamford Arts Centre 13 vertoningen het afgelopen jaar Rock-‘n-roll filmkaskrakers hedendaagse dans kindertheater café/bar man, vader, muziekliefhebber, collega, rock-‘n-rollfan Brian Martin Nick
40
Conclusie Iedereen maakt deel uit van een complexe reeks sociale netwerken die centraal staan in hun leven. De cultuurbeleving die we aanbieden moet ruimte bieden voor sociale interacties tussen mensen.
41
Wat betekent dit voor de klantenservice? Stamford Arts Centre Mensen die meer dan 6 keer per jaar tickets kopen: 38% van alle kaartjeskopers 73% van de kassainkomsten 79% van alle verkochte tickets Gemiddelde uitgave van €1,032 per jaar per persoon
42
Het psychologische contract Wat willen ze in ruil? Het gevoel erbij te horen – een insider zijn Een gevoel van eigenaar te zijn – inclusief binnen te geraken bij voorstellingen die zij willen zien Erkenning Dankbaarheid Flexibiliteit
44
Een eigenaarsgevoel ontwikkelen Klassieke muziek: focusgroep met regelmatige deelnemers gerecruteerd om een programmacommittee te vormen geleid door twee deelnemers directeur heeft het laatste woord publiek is verdrievoudigd Brian Martin
45
Een eigenaarsgevoel ontwikkelen Tibetfestival: Een frequente bezoeker is geïnteresseerd in Tibet zij suggereerde een voorstelling te programmeren en dat trok een redelijk groot publiek De directeur stelde haar voor een tweejaarlijks Tibetfestival van drie dagen op te zetten Tweede festival in 2007 Brian Martin
46
Conclusie Geef lokaal publiek het gevoel erbij te horen en een gevoel van eigenaarschap.
47
Virtueel netwerk Lincoln Drill Hall de Pioneer Club “Leverancier van nieuwe muziek” Maandelijkse club met niet vertrouwde live groepen van Indische, experimentele en folkmuziek Apart merk binnen het huis (maar gerelateerd) Pagina ‘My Space Music’ 450 vrienden in 10 weken tijd
49
Virtueel netwerk Maar… De meest succesvolle avonden hadden een lokale groep als voorprogramma De Pioneer Club-vrienden ontmoeten elkaar zowel in het echte leven als online de Pioneer Club is een virtuele en reële plaats waar mensen hun passie voor muziek kunnen beleven
50
Conclusie Bezig zijn met virtuele netwerken heeft te maken met het opbouwen van het gevoel erbij te horen
51
Samenvatting De meerderheid is loyaal aan één culturele organisatie, zelfs als er meer keuze is De kunstvorm doet er niet toe bij lokaal publiek: het gaat mee in bijna alles wat ‘haar’ culturele organisatie aanbiedt lokaal publiek is avontuurlijk en maakt voor het grootste deel het publiek uit bij riskante vertoningen Het sociale netwerk kan focussen op betrokkenheid bij cultuur Lokaal publiek opbouwen heeft te maken met het gevoel erbij te horen, door het merk, de mond-tot- mondreclame en de aangeboden ‘extraatjes’ Bezig zijn met virtuele netwerken heeft te maken met het opbouwen van het gevoel erbij te horen
52
Conclusie De meerderheid is loyaal aan één culturele organisatie, zelfs als er meer keuze is Ze zijn bereid mee te gaan in zowat alles wat ‘hun’ culturele organisatie aanbiedt Lokaal publiek is avontuurlijk en maakt voor het grootste deel het publiek uit bij riskante vertoningen Sociale netwerken kunnen focussen op de betrokkenheid bij cultuur Lokaal publiek opbouwen heeft alles te maken met het gevoel erbij te horen door het merk, de mond- tot-mondreclame en de aangeboden ‘extraatjes’ Bezig zijn met virtuele netwerken heeft te maken met het opbouwen van het gevoel erbij te horen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.