De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Good practice Didactiek voor talentontwikkeling S. Roeffel-Spil & E.C. Timmering Hogeschool van Amsterdam Onderwijs en Opvoeding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Good practice Didactiek voor talentontwikkeling S. Roeffel-Spil & E.C. Timmering Hogeschool van Amsterdam Onderwijs en Opvoeding."— Transcript van de presentatie:

1 Good practice Didactiek voor talentontwikkeling S. Roeffel-Spil & E.C. Timmering Hogeschool van Amsterdam Onderwijs en Opvoeding

2 Presentatie vandaag… Excellentieprogramma HvA DOO Didactiek voor talentontwikkeling Good practice: Jeugd en Beeldvorming Uitdagingen en discussie

3 Excellentieprogramma DOO Excellentie binnen de HvA (cahier) Niet ‘meer van hetzelfde’ Domeinoverstijgend/interdisciplinair Extra-curriculair programma: – Studium Excellentie – Honourstraject Instroom 6% van propedeuse DOO (N=80) Waardering gemiddeld 8,2 EEN TOEKOMST VOL TALENT EXCELLENTIEPROGRAMMA

4 Excellentiedidactiek Wolfensberger (2011) Integratief model om te komen tot excellente prestaties 1.Leren en actualiseren van academische en professionele competenties 2.Bevlogen gemeenschap creëren 3.Bieden van vrijheid in gebondenheid EEN TOEKOMST VOL TALENT EXCELLENTIEPROGRAMMA

5 Pijlers Studium Excellentie 1.Afronding dmv een authentieke opdracht 2.Vaardigheidslijn en inhoudelijk domeinoverstijgend thema (module) 3.Diverse experts op het gebied van de vaardigheidslijn en/of thema 4.Begeleiding van twee coaches 5.Competitief element in de afronding 6.Interdisciplinaire samenwerking met studenten van andere opleidingen EEN TOEKOMST VOL TALENT EXCELLENTIEPROGRAMMA

6 1. Authentieke opdracht/toetsing

7 2. Vaardigheidslijn en inhoudelijk domeinoverstijgend thema

8 3. Experts invliegen

9 4. Begeleiding door twee coaches ‘ De rol van de docent tijdens SE is motiverend en legt het eigenaarschap bij de student. De docent staat meer op een gelijk niveau dan regulier. Het gaat samen. Bij regulier is docent alleswetend en staat boven de student. Studenten krijgen tijdens SE meer ruimte en niets voorgekauwd’. Menno Lagerwey, jaar 1, vo/bve wiskunde

10 5. Competitief element

11 6. Interdisciplinaire samenwerking

12 Discussie Uitdagingen Randvoorwaarden Rol van docent in excellentieprogramma Discussie Proeftuinfunctie van excellentie: hoe transfer excellentiedidactiek naar reguliere onderwijs?

13 VRAGEN OF INFORMATIE? WWW: FACEBOOK: HTTPS://WWW.FACEBOOK.COM/#!/EXCELLENTIEPROGRAMMADOO Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "Good practice Didactiek voor talentontwikkeling S. Roeffel-Spil & E.C. Timmering Hogeschool van Amsterdam Onderwijs en Opvoeding."

Verwante presentaties


Ads door Google