De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Disciplines en toekomst Robert de Hoog College project management 16 februari 2001.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Disciplines en toekomst Robert de Hoog College project management 16 februari 2001."— Transcript van de presentatie:

1 Disciplines en toekomst Robert de Hoog College project management 16 februari 2001

2 College project management 16 februari 2001 2 Onderwerpen 1.Disciplines a)Planning b)Personeel c)Omgeving d)Controle e)Context 2.Toekomst 3.Wat moet je weten?

3 College project management 16 februari 2001 3 1a Planning Work break down structuur –Afbakening van al het werk –Duidelijke taakdecompositie voor het toewijzen van verantwoordelijkheden –Raamwerk voor tijdsplanning, kostenschatting en monitoring Cruciale factor!

4 College project management 16 februari 2001 4 1a Planning (vervolg) Problemen met traditionele WBs’en –Te vroeg gekoppeld aan het product ontwerp –Te vroeg en in te veel of te weinig detail uitgewerkt –Project specifiek, bemoeilijkt vergelijkingen Oplossing: evolutionaire WBS, georganiseerd rond het proces

5 College project management 16 februari 2001 5 1a Planning (vervolg) WBS hierarchie generieke structuur: –Nivo 1: workflows uit 8.1 –Nivo 2: fasen in de life cycle uit H 5 –Nivo 3: activiteiten die de fase artefacten opleveren (H 6)

6 College project management 16 februari 2001 6 Generieke structuur 1 2 3 Aanpassen aan: Omvang (H 14) Complexiteit (H 14) Customisation Wat voorafging

7 College project management 16 februari 2001 7 1a Planning (vervolg)

8 College project management 16 februari 2001 8 1a Planning (vervolg) Tijd versus inspanning: sommige dingen kunnen niet sneller!

9 College project management 16 februari 2001 9 1a Planning (vervolg) Belangrijk: two-way planning –Toekomst gericht, top down (optimistisch) 1.Bepaal overall aspecten 2.Macro schatting met model 3.Maak hoog nivo WBS 4.Delegeer details –Verleden gericht, bottom up (pessimistisch) 1.Werk laag nivo WBS elementent uit 2.Combineer schattingen naar hogere nivo’s Vergelijk resultaten!

10 College project management 16 februari 2001 10 1a Planning (vervolg) Iteraties zijn een centraal element Per fase van de life cycle Inception: 1x architectuur prototype Elaboration: 2x architectuur prototype en architectuur base line Construction: 2x alfa en beta releases Transition: 1x product release

11 College project management 16 februari 2001 11 1b Personeel Projecten zijn team work Projecten vinden plaats binnen een organisatorische structuur Royce gaat in op structuren, minder op “gedrag” Lees hiervoor: Tom DeMarco & Timothy Lister (1999). Peopleware. Productive Project and Teams. Dorset House, NY.

12 College project management 16 februari 2001 12 1b Personeel Project omgeving Projecten

13 College project management 16 februari 2001 13 1b Personeel Centrale teams in een project –Software management team (fig 11.3) –Software architecture team (fig 11.4) –Software development team (fig 11.5) –Software assessment team (fig 11.6) Teams “lopen mee” over fasen Zijn dus niet gekoppeld aan workflows!

14 College project management 16 februari 2001 14 1b Personeel Consistent? 8.1?

15 College project management 16 februari 2001 15 1c Omgeving Drie project omgevingen: –Prototyping omgeving –Ontwikkel omgeving –Onderhoudsomgeving Tools moeten het volgende mogelijk maken: –Round-trip engineering –Veranderingsmanagement –Gemeenschappelijke infrastructuur –Extensie naar stakeholder omgevingen

16 College project management 16 februari 2001 16 1c Omgevingen Veranderings management –Software change order –Verandering in de baseline –Let vooral op type verandering: critical bug, bug, enhancement, new feature, other

17 College project management 16 februari 2001 17 1c Omgevingen Gemeenschappelijke infrastructuren Standaarden die gebruikt moeten worden –Wat moet er gedaan worden –Wanneer moet het gedaan worden –Wie doet het –Hoe komen we er achter dat het OK is Van belang Capability Maturity Model (CMM) (Appendix E)

18 College project management 16 februari 2001 18 1c Omgevingen CMM model schat de “rijpheid” van een organisatie in via een vragenlijst (hoef je niet te weten!)

19 College project management 16 februari 2001 19 1c Omgevingen

20 College project management 16 februari 2001 20 1c Omgevingen CMM definieert “key process areas” waarop je de nivo’s kunt meten Kritiek Royce: –Teveel nadruk op documenten ipv “engineering artifacts (modellen, code) –Te weinig aandacht voor proces automatisering –Te weinig aandacht voor architectuur proces

21 College project management 16 februari 2001 21 1c Omgevingen Omgeving van belanghebbenden –Transfer wordt vergemakkelijkt door compatibele omgevingen –Streven naar electronische omgevingen Visuele weergave van modellen Online toegang tot project producten Snellere distributie

22 College project management 16 februari 2001 22 1d Controle Criteria voor metrieken –Eenvoudig, objectief, makkelijk te verzamelen, eenvoudig te interpreteren –Verzamelen kan automatisch en “non-intrusive” –Consistent over de tijd en afgeleid van de zich ontwikkelende baseline –Bruikbaar voor management en ontwikkelaars –“Fidelity” neemt toe over de levenscyclus

23 College project management 16 februari 2001 23 1d Controle (vervolg) Meten! Kern metrieken: –Management Werk en voortgang Kosten en uitgaven Personeelsaspecten Waarde versus trend!

24 College project management 16 februari 2001 24 1d Controle (vervolg) Werk Altijd lastig te meten Gekoppeld aan teams (producenten) –Bereikte milestones –Gedemonstreerde use cases –SCO (geopend en gesloten)

25 College project management 16 februari 2001 25 1d Controle (vervolg) Geld –Gebaseerd op de “earned value” benadering –Earned value: de waarde die de geplande kosten weergeeft van de feitelijke voortgang –Variantie Kosten variantie: onder-boven budget Tijdschema variantie: voor-achter op schema

26 College project management 16 februari 2001 26 1d Controle (vervolg)

27 College project management 16 februari 2001 27

28 College project management 16 februari 2001 28 Consistent, wanneer “volume” iets betekent?

29 College project management 16 februari 2001 29 Consistent, zelfs geen gemiddelde?

30 College project management 16 februari 2001 30 1d Controle (vervolg) De “cockpit” van een project MS-Project geeft bv ondersteuning Veel tools voor SPCP Time % Dev 0 50

31 College project management 16 februari 2001 31 1e Context Algemeen raamwerk Aanpassen aan een concrete project context Twee hoofvariabelen: –Complexiteit (management, technisch) – Omvang (van het te bouwen systeem)

32 College project management 16 februari 2001 32 1e Context (vervolg) Complexiteitsruimte

33 College project management 16 februari 2001 33 1e Context (vervolg) Effect van complexiteit

34 College project management 16 februari 2001 34 1e Context (vervolg) Effect van project team grootte (zie table 14.1)

35 College project management 16 februari 2001 35 1e Context (vervolg) Overige factoren: –Cohesie onder belanghebbenden (table 14.2) –Proces flexibiliteit (table 14.3) –Proces rijpheid (zie ook CMM en table 14.4) –Architectuur risico’s (table 14.5) –Domein ervaring (table 14.6)

36 College project management 16 februari 2001 36 Toekomst Voor een deel een herhaling van wat in eerdere hoofdstukken is gezegd Hoofdstuk 15: software best practices (Airlie council, p.233-235) Hoofdstuk 16: nieuwe schattingsmodellen per fase (figuur 16.1) Hoofdstuk 17: cultuurverschuivingen (p.248-251)

37 College project management 16 februari 2001 37 Wat moet je weten? Boek is een referentie werkBoek is een referentie werk Veel details die je moet kunnen vinden In het algemeen niet de inhoud van alle tabellen/figuren Gaat om de principes: fasen, workflow, artefacten en hun samenhang Gaat om management taken: workbreakdown, schatten/plannen, monitoren (metrieken), kwaliteitscontrole


Download ppt "Disciplines en toekomst Robert de Hoog College project management 16 februari 2001."

Verwante presentaties


Ads door Google