De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom bij de parallelsessie over ledenbeleid Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian ?!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom bij de parallelsessie over ledenbeleid Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian ?!"— Transcript van de presentatie:

1 Welkom bij de parallelsessie over ledenbeleid Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian ?!

2 Programma van vanmiddag Introductie Aantal constateringen Wat kunnen en doen we er mee? Werving, instroom, doorstroom, uitstroom. Best practices vanuit jullie clubs? Boekwerk van Districtsledencommissie en hoe te gebruiken? Einde uiterlijk om u DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

3 Introductie Even voorstellen Naam, lid van club, functie, commissie Jan Strating, lid van RC Doesburg, lid van DLC District 1560, samen met Piet Baselaar, Luc Gijssen, Marlies Heetvelt en Albertjan Peters/Bob Boersma DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

4 Aantal constateringen Ledenaantal in het district loopt terug van 3008 in 2008 tot 2941 anno februari 2012!! In 2008 waren er 66 clubs, vanaf clubs. Gemiddelde leeftijd van de leden stijgt van 56,6 jaar in 2010 naar 57,0 jaar begin Nieuwe leden houden het relatief snel voor gezien  Binnen 2 jaren zegt 30 % van de nieuwe leden het lidmaatschap op. Hou ”ouder” de club, hoe sneller nieuwe leden afhaken DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

5 Aantal constateringen Aantrekkelijkheid en verwachtingen van Rotary bij nieuwe, jongere generatie is anders dan generatie  Meer handen uit de mouwen mentaliteit en minder societeitsgedachte.  Meer prioriteiten stellen in Rotary-activiteiten.  Lokaal iets doen(community en/of vocational) gaat boven internationale projecten DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

6 Wat kunnen en doen we ermee? Herkent u het voorgaande? Wat doet uw club ermee? Hoe vaak aandacht voor ledenbeleid in uw club en binnen het bestuur? Is er zichtbare verandering/verbetering? Weet de ”club” het probleem en praat de ”club” erover mee? DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

7 Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Hoe staat de club in de directe omgeving bekend? Hoe ”zichtbaar” is de club in de directe omgeving? Hoe zijn de contacten van de leden bij de ”nieuwe” generatie ondernemers en managers, ook Rotarct en Tafel. Weten de leden waarnaar je op zoek bent  Profiel nieuwe leden. Weten de leden de procedure en dus ook wat wel en niet te zeggen tijdens een 1-e informeel contact? DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

8 Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Hoe aantrekkelijk en actueel is het publieke deel van de website? Is er een mogelijkheid tot aanvragen informatie via de website? DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

9 Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Hoe worden potentiele leden benadert? Welke procedure hanteert de club? Oud vs. nieuw Wie doet wat in de gehele procedure? Is er een profiel van de ”gewenste” leden?  Leeftijd, M/V, classificatie, woonplaats. Samenstelling ledencommissie Snelheid van handelen ledencommissie DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

10 Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Rol en functie van mentor en/of voorstellende lid Hoe is de opvang bij de kennismaking in de club geregeld? Laat ieder lid namen doorgeven, vrijwillig of ”gedwongen” DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

11 Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Plaatsen van nieuw lid in een commissie, wanneer? Aanwezigheid bij Districtsbijeenkomsten Jaarlijks gesprek bestuur en ledencommissie met nieuwe leden Tafelschikking rouleren. Activiteiten monitoren, oog voor beleving nieuwe leden. Attendance en tevredenheid nieuwe leden monitoren DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

12 Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Wacht niet te lang met een nieuw lid een 10 minuten praatje of levensbericht te laten houden. Monitor attendance van alle leden regelmatig en spreek lage attendance leden aan op het waarom. Zorg voor een afwisselend programma en hou rekening met wensen nieuwe generatie. Monitor dag, tijdstip, lengte, kosten eens per jaar. Ledentevredenheidsonderzoek is mogelijk DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

13 Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Zorg voor een exitgesprek Luister goed naar de ’Echte ”vertrekredenen en doe er wat mee indien opportuun. Vanuit RAN komt er een anonieme exitenquete. Vraag regelmatig na bij twijfelaars of ze blijven of niet. Stel regelmatig profiel op van huidige en nieuwe leden  De cirkel is rond DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

14 Beste practices vanuit jullie clubs Goede en minder goede voorbeelden. Weet de club/bestuur/ledencommissie genoeg over (nieuwe) leden en hun wensen? Hoe bereik je dat? Hoe betrek je de hele club bij het opstellen en uitvoeren van het ledenbeleid? Weten we wat nieuwe leden beweegt om lid te worden en te blijven en blijf dit vragen en volgen!! DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

15 Boekwerk van DLC 1560 en hoe te gebruiken DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

16 Boekwerk van DLC 1560 en hoe te gebruiken Vele praktische tips voor bestuur, ledencommissie en leden. Beleg een avond over ledenbeleid in de brede zin van het woord, dus incl. aantrekkelijkheid potentiele leden(Lokale zichtbaarheid en herkenbaarheid) Gebruik de DLC als vraagbaak en ”optreder” Wat kunnen we voor jullie betekenen? Vragen en opmerkingen naar mij mailen DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?!

17 Vragen? DLC maart 2012 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Veel succes met jullie ledenbeleid en maak het een uitdaging van iedereen!!!


Download ppt "Welkom bij de parallelsessie over ledenbeleid Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian ?!"

Verwante presentaties


Ads door Google