De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Post PETS 23 maart 2013 Welkom bij de inleiding over ledenbeleid Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian ?! Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Post PETS 23 maart 2013 Welkom bij de inleiding over ledenbeleid Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian ?! Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian."— Transcript van de presentatie:

1 Post PETS 23 maart 2013 Welkom bij de inleiding over ledenbeleid Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian ?! Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian ?!  Hoe de ”ledenval” te stoppen en om te buigen!  Hoe leden te werven en langer te behouden! Post PETS 23 maart 2013

2 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Introductie Introductie Aantal constateringen. Aantal constateringen. Wat kunnen en doen we er mee? Wat kunnen en doen we er mee? Werving, instroom, doorstroom, uitstroom. Werving, instroom, doorstroom, uitstroom. Best practices vanuit jullie clubs? Best practices vanuit jullie clubs? ”Boekwerk” van Districtsledencommissie en hoe te gebruiken? ”Boekwerk” van Districtsledencommissie en hoe te gebruiken? Nieuw landelijk beleid op komst. Nieuw landelijk beleid op komst. Rol van de DLC Rol van de DLC Vragen, opmerkingen Vragen, opmerkingen Post PETS 23 maart 2013

3 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Introductie Jan Strating, lid van RC Doesburg Jan Strating, lid van RC Doesburg, lid van DLC District 1560, samen met Piet Baselaar, Marlies Heetvelt, Nelleke Menzel en Bob Boersma/Carla Kuijpers. Post PETS 23 maart 2013

4 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Aantal constateringen 2892 Ledenaantal in het district loopt terug van 3008 in 2008 tot 2941 in februari 2012 tot 2892 anno maart 2013!! = bijna 4 % daling. In 2008 waren er 66 clubs, vanaf clubs. Gemiddelde leeftijd van de leden stijgt van 56,6 jaar in 2010 naar 56,9 jaar begin Nieuwe leden houden het relatief snel voor gezien  Binnen 2 jaren zegt 30 % van de nieuwe leden het lidmaatschap op. Hou ”ouder” de club, hoe sneller nieuwe leden afhaken. Aantal clubs nadert en/of raakt de ”kritische ” ondergrens. Post PETS 23 maart 2013

5 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Aantal constateringen Aantrekkelijkheid en verwachtingen van Rotary bij nieuwe, jongere generatie is anders dan generatie  Meer handen uit de mouwen mentaliteit en minder societeitsgedachte.  Meer prioriteiten stellen in keuze van Rotary-activiteiten.  Lokaal iets doen(community en/of vocational) gaat boven internationale projecten. Post PETS 23 maart 2013

6 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Wat kunnen en moeten we ermee? Maar papier en beleidsstukken zijn geduldig en dus: Gaan en moeten we er wat aan doen of Let us die in Peace(Citaat van RC Bromley Bickley) Wij als Districtsstaf kiezen voor het eerste!!!!! En uw club en de leden???? Post PETS 23 maart 2013

7 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Wat kunnen en moeten we ermee? Herkent u het voorgaande? Wat doet uw bestuur en uw clubleden ermee? Hoe vaak is er ECHT aandacht voor ledenbeleid in uw club en binnen het bestuur? Is er zichtbare verandering/verbetering te constateren? Weet de ”club” het probleem en praat de ”club” erover ? Post PETS 23 maart 2013

8 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Hoe staat de club in de directe omgeving bekend? Hoe ”zichtbaar” en maatschappelijk actief (Community, Vocational), is de club in de directe wervingsomgeving? Hoe zijn de contacten van de leden bij de ”nieuwe” generatie ondernemers en managers, ook bij Rotaract en Ronde Tafel. Weten de leden waarnaar je op zoek bent  Profiel nieuwe leden. Weten de leden de procedure en dus ook wat wel en niet te zeggen tijdens een 1-e informeel contact? Hoe vaak staat ledenbeleid /ledenzaken op de agenda van de club en het bestuur? Post PETS 23 maart 2013

9 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Hoe aantrekkelijk en actueel is het publieke deel van de website? Is er een mogelijkheid tot aanvragen informatie via de website? Post PETS 23 maart 2013

10 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Hoe worden potentiele leden benadert? Welke procedure hanteert de club? Oud vs. nieuw Wie doet wat in de gehele procedure? Is er een profiel van de ”gewenste” leden?  Leeftijd, M/V, classificatie, woonplaats. Weet ieder lid dit? Samenstelling ledencommissie Snelheid van handelen ledencommissie Post PETS 23 maart 2013

11 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Rol en functie van mentor en/of voorstellende lid Hoe is de opvang bij de kennismaking in de club geregeld? Laat ieder lid namen doorgeven, vrijwillig of ”gedwongen”. Kom tot een longlist en werk die uit/af Post PETS 23 maart 2013

12 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Plaatsen van nieuw lid in een commissie, wanneer? Verplichte aanwezigheid bij Districtsbijeenkomsten Jaarlijks gesprek bestuur en ledencommissie met nieuwe leden Tafelschikking rouleren. Club agenda en -activiteiten monitoren, oog voor beleving nieuwe leden.  Moet eigenlijk altijd!!!! Attendance en tevredenheid nieuwe leden en zittende leden monitoren Post PETS 23 maart 2013

13 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Wacht niet te lang met een nieuw lid een 10 minuten praatje of levensbericht te laten houden. Monitor attendance van alle leden regelmatig( 2 -3 x per jaar) en doe navraag bij lage attendance leden over het waarom. Zorg voor een afwisselend programma en hou rekening met wensen van de nieuwe generatie. Monitor dag, tijdstip, lengte bijeenkomst, kosten minimaal eens per jaar. Ledentevredenheidsonderzoek biedt inzicht in de wensen en beleving van de leden. Post PETS 23 maart 2013

14 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Zorg voor een exitgesprek en leer hiervan Luister goed naar de ”Echte” vertrekredenen en doe er wat mee indien opportuun. Vanuit RAN komt er een anonieme exitenquete. Vraag regelmatig na bij twijfelaars (oud en nieuw)of ze blijven of niet. Stel regelmatig(minimaal jaarlijks) profiel op van huidige en gewenste nieuwe leden  De cirkel is rond richt Werving Post PETS 23 maart 2013

15 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Beste practices uit jullie clubs Goede en minder goede voorbeelden. Weet de club/bestuur/ledencommissie genoeg over (nieuwe) leden en hun wensen? Hoe bereik je dat? Hoe betrek je de hele club bij het opstellen en uitvoeren van het ledenbeleid? Weten we wat nieuwe leden beweegt om lid te worden en te blijven en blijf dit vragen en volgen!! Post PETS 23 maart 2013

16 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Boekwerk Districtsledencommissie 1560 Post PETS 23 maart 2013

17 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Boekwerk/download en hoe te gebruiken Ook te vinden via 3 files: Nieuwe leden bijeenkomst november 2012; Ledenbeleidssessie november 2012; Pdf van boekwerk Vele praktische tips voor bestuur, ledencommissie en leden. Beleg een avond over ledenbeleid in de brede zin van het woord, dus incl. aantrekkelijkheid potentiele leden(Lokale zichtbaarheid en herkenbaarheid) Gebruik de DLC als vraagbaak en ”optreder” Post PETS 23 maart 2013

18 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Rol van de Districtsleden commissie 1560 Vraagbaak voor bestuur en ledencommissie Vreemde ogen dwingen....we hebben het vaker gezien. Landelijk overleg vertalen van beleid naar activiteit Er komen vele beleids- en actiestukken aan die op korte termijn tot u komen.  Toolkit Ledenbeleid Ga het wiel niet opnieuw uitvinden  Leer van elkaar!!! Gebruik de RBC’s als kennisplatform en kennisdeler Opstellen plan voor werving en creeren van ”sense of urgency” Optreden tijdens een clubavond Post PETS 23 maart 2013

19 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Nieuw landelijk ledenbeleid op komst Hoofdpunten krijgt u binnenkort te zien/horen Uitrol ergens in mei 2013 Eventueel een landelijke Ledenbeleidsdag/congres in najaar Post PETS 23 maart 2013

20 Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian Vragen? Veel succes met jullie ledenbeleid en maak het een uitdaging van iedereen!!! Post PETS 23 maart 2013


Download ppt "Post PETS 23 maart 2013 Welkom bij de inleiding over ledenbeleid Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian ?! Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian."

Verwante presentaties


Ads door Google