De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zin en onzin van leren met ICT Wim Jochems Voorzitter Vereniging voor Onderwijsresearch VOR Themaconferentie Heerlen, 25 november 2004.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zin en onzin van leren met ICT Wim Jochems Voorzitter Vereniging voor Onderwijsresearch VOR Themaconferentie Heerlen, 25 november 2004."— Transcript van de presentatie:

1 Zin en onzin van leren met ICT Wim Jochems Voorzitter Vereniging voor Onderwijsresearch VOR Themaconferentie Heerlen, 25 november 2004

2 VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20042 leren met ICT problematisch in meerdere opzichten: 1.overspannen verwachtingen ten aanzien van toegevoegde waarde van ICT, elo’s, e-learning, CSCL e.d. 2.moeizame relatie tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk, ook t.a.v. leren met ICT

3 VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20043 1.verwachtingen (te) hooggespannen verwachtingen bij onderwijsmanagers: ICT en imago: ICT-gebruik met het oog op concurrentie technologisch optimisme: elo’s zorgen voor beter onderwijs, beter in de zin van aantrekkelijker, leerbaarder, goedkoper, effectiever e.d.

4 VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20044 management - onderwijsgever kloof tussen onderwijsmanagement en ICT- management enerzijds en anderzijds de onderwijsgevers / ICT-gebruikers: redelijke tevredenheid bij management: voorzieningen aanwezig

5 VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20045 management - onderwijsgever kloof tussen onderwijsmanagement en ICT- management enerzijds en anderzijds de onderwijsgevers / ICT-gebruikers: redelijke tevredenheid bij management: voorzieningen aanwezig aanzienlijke onvrede bij onderwijsgevers: voorzieningen sluiten slecht aan bij onderwijs, met name bij leren en instructie (symposium “Kennisrotonde” ORD 2004)

6 VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20046 wie is de gesprekspartner? meerdere gesprekspartners: bestuurders, ICT-ers, onderwijsgevers, onderwijsbeleidmakers, onderwijsonderzoekers met verschillende posities en opvattingen met verschillende (gebruiks-)doelen als het om leren met ICT gaat met verschillende deskundigheden …

7 VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20047 2.moeizame relatie onderzoek en onderwijspraktijk forumdiscussie ORD 2004 te Utrecht: aansluitingsprobleem? versnippering van onderzoek? ambities en verwachtingen? R-D-D model te simpel? research - development - disseminatie

8 VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20048 Burkhardt & Schoenfeld disseminatie via wetenschappelijke tijdschriften: Pedagogische Studiën zie: www.vorsite.nl samenvattingen: “kennisrotonde” professionele ontwikkeling onderwijsbeleid: onderzoek voldoende robuust? de lange route: longitudinaal onderzoek design experimenten: geen lab-onderzoek, maar praktijkonderzoek in traditie van ontwerponderzoek Educational Researcher, 2003, Vol. 32,No. 9, pp. 3-14

9 VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 20049 ontwerponderzoek naast gebruikelijke onderwijsonderzoek ook ontwerponderzoek in de vorm van samenwerking tussen onderwijsgevers en onderwijsonderzoekers: samenwerkingsprojecten van onderzoekers en docenten kennisgemeenschappen proefscholen, proeffabriek

10 VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 200410 docenten aan het woord Themaconferentie: “docent-gestuurd” praktijkrelevantie: betekenis voor onderwijspraktijk vraagarticulatie: behoeften van onderwijsgevers betrokkenheid bij onderwijsonderzoek: meesturen en meedoen …

11 VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 200411 dank aan de organisatoren Organisatiecommissie: dr. Theo Bastiaens, dr. Frank de Jong, prof. dr. Paul Kirschner, prof. dr. Jeroen van Merriënboer Natascha Schoonman.

12 VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november 200412 meer informatie zie de VOR-site: www.vorsite.nl ook voor Pedagogische Studiën


Download ppt "Zin en onzin van leren met ICT Wim Jochems Voorzitter Vereniging voor Onderwijsresearch VOR Themaconferentie Heerlen, 25 november 2004."

Verwante presentaties


Ads door Google