De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

18-5-2009 1. 2 De speerpunten van de opleiding in Groningen Groningen, 18 mei 2009 Opening Opleiding Specialisme Ouderengeneeskunde Froukje Boersma.

Verwante presentaties


Presentatie over: "18-5-2009 1. 2 De speerpunten van de opleiding in Groningen Groningen, 18 mei 2009 Opening Opleiding Specialisme Ouderengeneeskunde Froukje Boersma."— Transcript van de presentatie:

1 18-5-2009 1

2 2 De speerpunten van de opleiding in Groningen Groningen, 18 mei 2009 Opening Opleiding Specialisme Ouderengeneeskunde Froukje Boersma

3 18-5-2009 3 Een mooi vak!

4 18-5-2009 4 En aantrekkelijk!

5 18-5-2009 5 ouderen & chronisch zieken Multimorbiditeit Kwetsbaarheid (dreigend) Functieverlies Psychosociale problematiek Diverse artsen, hulpverleners fragmentatie negatieve gezondheidseffecten

6 18-5-2009 6 ouderen & chronisch zieken & de artsen Overziet zij hoe de zorg werkt? Vindt zij haar weg? … en de artsen?

7 18-5-2009 7 Speerpunt 1: Interdisciplinair opleiden Vroegtijdig, in de vervolgopleiding, ‘intensief’ samenwerken –rondom gemeenschappelijke thematiek en/of doelgroep –cursorisch onderwijs, casuïstiek, praktijkstages, opdrachten, etc –wederkerigheid –kennis & werkwijzen –binnen kaders vervolgopleidingen optimale, integrale zorg

8 18-5-2009 8 Voorbeelden Huisartsgeneeskunde –casuïstiek, ‘het familiegesprek’, consultmodellen,.. Psychiatrie –oudere depressieve(?) patiënt met comorbiditeit,.. Farmacologie & farmacie –medicatiereview,.. …

9 18-5-2009 9 Interdisciplinair opleiden ~ effecten? Kwaliteit / continuïteit van zorg? Satisfactie bij betrokkenen? Onderzoeken!

10 18-5-2009 10 Speerpunt 2: Wetenschap Meer aandacht binnen de opleiding Participatie in wetenschappelijk onderzoek Ook met andere disciplines Publiceren Onderbouwen vak Ontwikkelen kennis Kwaliteitsverbetering / vernieuwing

11 18-5-2009 11 voorbeelden Beschrijving van populatie ook dynamisch/cohortstudie Beschrijving van ‘het doen en laten’ Toepasbaarheid richtlijnen Willems DW et al. Passend bewijs. Centrum voor Ethiek en Gezondheid, 2007. Raad voor de Volksgezondheid en Zorg.

12 18-5-2009 12 ‘dagbehandeling is belangrijk..’ Wat gebeurt er? Kunnen we beter? Wat willen de cliënten? Is dat toe te passen? Draagt dat bij?

13 18-5-2009 13 ‘de trilplaat’ Interdisciplinair Preklinisch-klinisch

14 14 Wholy body vibration by way of a power plate approach as a therapy to improve cognition in (locomotion-impaired) elderly A collaboration between: * Molecular Neurobiology, Univ. of Groningen Prof. E.A. van der Zee Prof. P.G.M. Luiten C. Huisman, N. Espitia Pinzon, M.M.H. Lahr * School of Medical Sciences, Univ. of Aberdeen Prof. G. Riedel Dr. S. Deiana M. Timmer * Algemene Interne Geneeskunde, UMCG Prof. J.P.J. Slaets * Verpleeghuisgeneeskunde, UMCG Dr. F. Boersma Animal “power plate” Human power plate

15 15 Whole body vibration (WBV) and the power plate Vertical vibration “zwaartekracht training” Correct frequency and g-force are critical! WBV Improves: - Muscle strength/repair - Joint strength/repair - Cardiovascular functions WBV has positive effects on - Parkinson’s disease - Multiple sclerosis ? COGNITION ? Univ. of Aberdeen Animal power plate 30 Hz, 1.9 g, 10min/day 5 days/week, 5 weeks Young adult NMRI mice significant improvements - Spatial learning - Motor learning - Motor coordination - Sensory-Motor abilities - Muscle strength But does it work in aged individuals ?

16 16 Yes, it does also improve cognition in old mice ! (and hence it is not a sole Scottish phenomenon…) Experimental evidence produced at Molecular Neurobiology, RUG Significantly improved cognition (spatial reference memory) in young and aged C57Bl mice, and muscle strength (C57Bl and CD1 mice) No significant exercise possible during WBV * * * * WBV mice WBV controls

17 17 Possible mechanisms involved: Resonance theory: Enhanced signal transduction Univ. of Aberdeen: - enhanced cholinergic signaling (muscarinic receptors) - role of dopaminergic system indicated Angiogenesis theory: Cardiovascular aspects Univ. of Groningen: - enhanced expression of glucose transporter Glut-1 in hippocampal blood vessels (improved glucose and oxygen supply to the brain ?) - enhanced hippocampal neurogenesis Behavioral pharmacology Neurobiology

18 18 Next step: cognition, WBV and elderly: a non-invasive therapy for healthy aging ? Start experiments with people on a to be designed “power plate chair” to test cognitive abilities in young, aging, MCI, and demented people Cognitive testing “Now I do remember…” 10 min/day

19 18-5-2009 19 ‘medicatieveiligheid’ initiatief bij artsen & apothekers (FTO) en wegens succes: vervolg

20 18-5-2009 20 ‘pre-activering’ Vraagstelling: heeft een multimodale interventie (fysiek, voeding, medicatie) ruim voorafgaand aan een electieve operatie een gunstig effect op postoperatief beloop in vergelijking met gangbare zorg Doelgroep: kwetsbare ouderen met groot risico op minder voorspoedig herstel bij electieve orthopedische operaties

21 18-5-2009 21 Interdisciplinariteit Wetenschap

22 18-5-2009 22


Download ppt "18-5-2009 1. 2 De speerpunten van de opleiding in Groningen Groningen, 18 mei 2009 Opening Opleiding Specialisme Ouderengeneeskunde Froukje Boersma."

Verwante presentaties


Ads door Google