De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KV 22-02-02 ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving www.fi.uu.nl/adlo (nog besloten site)

Verwante presentaties


Presentatie over: "KV 22-02-02 ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving www.fi.uu.nl/adlo (nog besloten site)"— Transcript van de presentatie:

1 KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)

2 KV Wat gaan we doen? 1. Inleiding over projectenInleiding over projecten 2. Demonstratie TI-InterActiveDemonstratie TI-InterActive 3. Zelf werken met vullingen in TI-InterActiveZelf werken met vullingen in TI-InterActive 4. Reacties, ervaringen en discussieReacties, ervaringen en discussie

3 KV Inleiding over projecten  PROO-onderzoek Algebra leren in een computeralgebra omgeving: ‘wetenschappelijk’ met TI-89  ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (Adlo): meer gericht op dissiminatie / implementatie / praktijk met TI-Interactive

4 KV Nog even over PROO  TI-89  Computeralgebra: Algebraïsche bewerkingen, vergelijkingen exact oplossen, formules herschrijven, differentiëren, integreren,...

5 KV Adlo  Partners: Oosterlicht College Nieuwegein (penvoerder) Almende College Silvolde FI: Eve (sab), Peter, Willem (lio), Paul  Looptijd: aug 2000 – juli 2002  Doel: onderzoeken of digitale leeromgeving kan helpen om de kloof te overbruggen tussen algebra in onderbouw en algebra in tweede fase.

6 KV Opzet Adlo  Vwo-4 klassen een half jaaruur extra  Twee scholen, twee pakketten: TII en SN  Hardware (beamers, laptops)  Algebra-opdrachten

7 KV Wat is een digitale leeromgeving?  Terminologie: afwijkend van wat tegenwoordig gangbaar is. Misschien beter: Digitale wiskundeomgeving?  Functionaliteit:terugterug Tekst (‘Word’) Grafieken, tabellen/spreadsheet (‘GR’) Computeralgebra (‘Maple’) Internet access (‘Explorer’ + ‘Outlook’)  Geschikt voor digitaal lesmateriaal / werkstukken / PO voor wiskunde / exacte vakken.

8 KV Demonstratie TI-InterActive  Windows interface  Grafisch deel: TI-83 GR  Computeralgebra-deel: Derive ( = TI-89 en TI-92)  Zie  Demo terugterug

9 KV Practicum Tii  Ga naar ~FiShare/www/infogroups/adlo/lesmateriaal/tii en maak een keuze uit: draaiende lijnen: LijnenDraaien schuivende parabool: Parabool Spook: spook dancing ghost: DancingGhost  Of kijk op  Leerlingen hebben intro gehad!terugterug

10 KV Reacties, ervaringen en discussie  Reacties?  Ervaringen Ervaringen  Discussie

11 KV Ervaringen (1)  f(x) = (x - a) 2 + a  M:Hij verschuift van linksonder naar rechtsboven. [Vraag: hoe zie je a in de grafiek? A ziet het meteen:] A:Ik zie het al, de top ligt bij a. Zie je y=5 hier en de top is bij 5. M:OK, de top van de grafiek/ A:De y-coordinaat daarvan dus/ M:Nee want kijk dit is 5 [wijst y-coordinaat aan] en dit is 5 [x-coordinaat]. A:Ook, dus even proberen. [Schuift weer wat met de grafiek.] M:Ja het klopt wel/ A:2, (2, 2) M:de top van de grafiek/ A:y- en x-coordinaat zijn (?) als a.

12 KV Ervaringen (2) De vraag is welke waarde a heeft als (5/2, 5/2) de top is. T:Dat is bij a=2 1/2. J:Dat is altijd zo. P:Is dat altijd zo? J:Ja, bijvoorbeeld 3, je hebt hier 3 en 3. [Hij schuift de parameter naar 3 en ziet dat de top in (3, 3) zit.] P:Ok dus dat lijkt te kloppen. Is het ook voor negatieve a-tjes zo? T:Dat zal dus wel weer niet kloppen, dat zat er wel weer in. J:Ja, klopt wel, -3 en -3. [Heeft weer verschoven naar a = -3?] P:Kun je dat ook aan die formule zien?

13 KV Ervaringen (3)  In schuivende parabool: Leerling vervangt c door numerieke waarde.  Moeilijkheden met het invoeren van de functie: Ze willen wortel(a^2 - x^2) maar krijgen [wortel(a)]^(2-x^2) M:Kijk nu trekt ie dat ding [het wortelteken] wel door.


Download ppt "KV 22-02-02 ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving www.fi.uu.nl/adlo (nog besloten site)"

Verwante presentaties


Ads door Google