De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Regulering van kartels Prof. Dr. Jo Seldeslachts Universiteit van Amsterdam & KU Leuven Lerarendag economie 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Regulering van kartels Prof. Dr. Jo Seldeslachts Universiteit van Amsterdam & KU Leuven Lerarendag economie 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Regulering van kartels Prof. Dr. Jo Seldeslachts Universiteit van Amsterdam & KU Leuven Lerarendag economie 2013

2 2 Jo Seldeslachts Tandpasta en zeep jarenlang te duur De Standaard, 3 Oktober 2012 Lerarendag Economie 2013

3 3 Jo Seldeslachts Het gaat om een lange lijst van producten, waaronder douchegel, tandpasta, scheerschuim, toiletpapier, maandverbanden, luiers, waspoeder en schoonmaakproducten. De betrokken producten zijn goed voor een jaarlijkse omzet van 900 miljoen euro. Als de supermarkten en de leveranciers veroordeeld worden, hangt hen een fikse boete boven het hoofd. In theorie kan die boete oplopen tot tien procent van hun wereldwijde jaaromzet uit Alleen al voor Carrefour, Colruyt en Delhaize kan de gezamenlijke boete oplopen tot tien miljard euro. Tandpasta en zeep jarenlang te duur De Standaard, 3 Oktober 2013 Lerarendag Economie 2013

4 4 Jo Seldeslachts Tandpasta en zeep jarenlang te duur Prijsafspraak mechanisme Lerarendag Economie 2013

5 5 Jo Seldeslachts Wat is collusie of kartelvorming?  Bedrijven maximaliseren hun eigen winsten onder ‘normale concurrentie’, zonder daarbij rekening te houden met de gevolgen van hun acties op de winst van andere bedrijven.  Collusie is dan de situatie waar sommige of alle bedrijven in een markt hun prijzen en hoeveelheden coördineren. Deze coördinatie wordt gedaan met de bedoeling van het verhogen van prijzen en dus van het verdienen van een hogere winst. De consument verliest dus bij collusie. Lerarendag Economie 2013

6 6 Jo Seldeslachts Motivatie voor collusie: imiteren van monopolie  De monopolist doet beter: Productie surplus monopolie > productie surplus duopolie  ½ monopolie winsten > 1 duopolie winst Lerarendag Economie 2013

7 7 Jo Seldeslachts Motivatie voor collusie: imiteren van monopolie Reden: Negatieve externaliteiten tussen bedrijven indien competitie “Als ieder afzonderlijk uitsluitend in zijn/haar eigen belangen handelt, dan produceert dit niet noodzakelijk het maximale voordeel” Prisoner’s Dilemma Not guilty = samenwerken Guilty = niet samenwerken Lerarendag Economie 2013

8 8 Jo Seldeslachts Hoe werkt collusie? Kartel van kunstveilinghuizen  Veilinghuizen verkopen kunst en antiek als agent van de eigenaar, in ruil voor een percentage van de verkoopsprijs.  Bedrijven: Christie’s, Sotheby’s.  Kartel duur: April 1993 tot Februari Lerarendag Economie 2013

9 9 Jo Seldeslachts Hoe werkt collusie? Kartel van kunstveilinghuizen  "Prijs" is de commissie of percentage van finale biedprijs.  Winst tabel (eerste getal in een cel is Christie’s winst) Lerarendag Economie 2013

10 10 Jo Seldeslachts Hoe werkt collusie? Kartel van kunstveilinghuizen  Uitkomst (‘evenwicht’) indien competitie: Beide huizen vragen 4% commissie Lerarendag Economie 2013

11 11 Jo Seldeslachts Hoe werkt collusie? Kartel van kunstveilinghuizen  Basis voor collusie: Beide huizen zijn beter af met een commissie van 6 % of 8%. Maar hoe raken en blijven ze daar? Christie’s and Sotheby’s anticiperen dat ze herhaaldelijk interacties gaan hebben over de tijd. Lerarendag Economie 2013

12 12 Jo Seldeslachts Hoe werkt collusie? Kartel van kunstveilinghuizen  Eern strategie om collusie (8% commissie) te bewaren: Eerste periode, elk veilinghuis vraagt 8%. Elke volgende periode;  Elk vraagt 8% als beide dit tot nu toe altijd hebben gedaan  Anders vraagt elk 4%  Check of dit een ‘stabiel’ kartel is: Veronderstel dat elk veilinghuis de volgende periode maar 90% van de huidige periode waard vindt Collusie rate van 8% geeft dan een totale waarde van x x x.73 + … = 2300 ‘Valsspelen’ geeft een totale waarde van x x x … = 1220 Het kartel is stabiel omdat in kartel blijven = 2300 > 1220 = valsspelen Lerarendag Economie 2013

13 13 Jo Seldeslachts Hoe werkt collusie? Kartel van kunstveilinghuizen  Beloning-straf schema ondersteunt collusie. Vals spelen geeft in deze periode een relatieve winst van 90 (= ) en een toekomstig verlies van 130 = ( ) in alle volgende periodes. Als Christie’s “nice" is en 8% vraagt dan reageert Sotheby's op dezelfde wijze en vraagt 8% in de volgende periode. Als Christie’s "nasty" is en minder dan 8% vraagt, dan reageert Sotheby’s door de commissie te verlagen tot 4% in de daaropvolgende periodes (waarop Christie’s dan ook het beste 4% zet als rate). Lerarendag Economie 2013

14 14 Jo Seldeslachts Problemen die een kartel moet oplossen om te functioneren  Coördineren van akkoord Onderhandelen Communicatie  Controleren van akkoord Monitoring van naleving akkoord Straffen indien niet naleving Controleren output bedrijven die niet in kartel zitten  Mag niet ontdekt worden door competitie waakhond of klanten  Voorbeeld: internationaal staal kartel (1926) Lerarendag Economie 2013

15 15 Jo Seldeslachts

16 Lerarendag Economie Jo Seldeslachts

17 17 Jo Seldeslachts Wat vinden overheden van collusie? Legale behandeling  “Cartels are cancers on the open market economy....” [Mario Monti, former European Commissioner for Competition, Sept 2000]  “.... negotiation between competitors may facilitate the supreme evil of antitrust: collusion…” [Supreme Court Justice Antonin Scalia, Verizon Communications, Inc. v. Law Offices of Curtis V. Trinko LLP, 2004]  Collusie is altijd illegaal (‘per se illegal’) in de V.S., E.U. en in de meeste andere jurisdicties Illegaal op grond van het gedrag, onafhankelijk van intentie of effect; de inherente natuur van de praktijk is slecht en brengt schade toe. Er is geen verdediging mogelijk (enkele industrieën zijn vrijgesteld). Lerarendag Economie 2013

18 18 Jo Seldeslachts Types van collusie in de praktijk  Expliciete/openlijke collusie: coördinatie door directe communicatie Wanneer bedrijven direct communiceren over prijs, marktverdeling, en andere informatie die de coordinatie tussen bedrijven vergamekkelijkt. Legale status: altijd illegaal.  Stilzwijgende collusie: coördinatie door indirecte communicatie Wanneer een minder competitief resultaat wordt bereikt door een onderlinge verstandhouding tussen bedrijven, prijsleiderschap, of marktsignalering met behulp van instrumenten zoals prijs Legale status: meestal legaal Lerarendag Economie 2013

19 19 Jo Seldeslachts Het lysine kartel Een voorbeeld van expliciete collusie Een internationaal kartel voor dierenvoeding in de jaren 90 Kartel is er in geslaagd om gedurende 9 maanden de prijs 70% te verhogen Informatie verkregen via undercover rol voor de FBI van manager in een van de participerende bedrijven Lerarendag Economie 2013

20 20 Jo Seldeslachts FCC spectrum veilingen Een voorbeeld van expliciete collusie  Achtergrond Biedingen waren publiek Elke licensie had een nummer. Lubbock, Texas was 264 and Amarillo, Texas was 013 Biedingen waren in dollars en hadden minstens 6 cijfers  Bieders hebben de laatste cijfers gebruikt om te coordineren Voor de Lubbock licensie: bieder Mercury PCS wilde dat bieder High Plains stopte met bieden op Lubbock Om dit duidelijk te maken ging Mercury hoog bieden op Amarillo, waar High Plains op dat moment hoogste bieder was. Om intenties te signaliseren, bood Mercury een bedrag dat eindigde op 264. Bv., een bod kan $1,600,264 geweest zijn Om de boodschap helemaal duidelijk te maken, bracht Mercury de volgende keer op de Lubbock licensie een bod uit dat eindigde op 013 De boodschap kwam aan. High Plains stopte met bieden op Lubbock, en Mercury stopte daarna met bieden op Amarillo Lerarendag Economie 2013

21 21 Jo Seldeslachts Mededingingsbeleid Fazes & Bewijsverzameling  Fazes 1. Ontdekking 2. Vervolging 3. Boetes  Verzamelen en ontwikkeling van bewijzen Rapporteren door consumenten of rivalen Klokkeluiders & clementieregeling Onaangekondigde inspecties (‘Dawn raids’) Economische analyse Lerarendag Economie 2013

22 22 Jo Seldeslachts Klokkeluiders & clementieregeling De InBev case  In 2007 heeft de EC de drie toonaangevende Nederlandse brouwerijen Heineken, Grolsch en Bavaria beboet voor een totaal van 274 miljoen Euro voor de exploitatie van dit kartel tussen ten minste 1996 en 1999  Essentiële informatie over dit kartel kwam van InBev, dat het 4e lid van het kartel was De informatie van InBev leidde tot onaangekondigde inspecties De EC vond handgeschreven notities genomen op de vergaderingen, en bewijs van data  Dankzij de clementieregeling heeft InBev geen boete betaald  Vier bierbrouwers vormden een kartel op de biermarkt in Nederland Lerarendag Economie 2013

23 23 Jo Seldeslachts Clementie: destabilizeren van kartels Vergelijking van clementieregelingen  Plea – onderhandelen van lagere boete/straf in ruil voor informatie Lerarendag Economie 2013

24 24 Jo Seldeslachts Mededingingsbeleid Boetes  Onderneming Geldboete aan overheid In verhouding van schade aangedaan aan consumenten  Individu Persoonlijke geldboete aan overheid Ontslag Gevangenisstraf Lerarendag Economie 2013

25 25 Jo Seldeslachts Afschrikking  Idealiter moet de boete zo gezet worden dat de verwachte kosten van collusie (veel) hoger zijn dan de verwachte winsten  Als afschrikking goed werkt, dan gaan bedrijven nooit een kartel vormen en moeten de boetes nooit worden toegepast  Practische moeilijkheden Wat is de kans dat een kartel wordt opgespoord en veroordeeld? Wat zouden winsten geweest zijn zonder kartel? Potentieel bankroet van bedrijven zet limiet ip maximale boetes Hoe wordt gevangenis gevalueerd door individu? Lerarendag Economie 2013

26 26 Jo Seldeslachts Clementie en boetes in de V.S. Kunstveilinghuizen Lerarendag Economie 2013

27 27 Jo Seldeslachts Kartel van Belgische supermarkten  Wat te verwachten?  Wat zou ideale uitkomst zijn volgens jullie? Lerarendag Economie 2013

28 28 Jo Seldeslachts Video: Het bouwkartel in Nederland Lerarendag Economie 2013 https://www.facebook.com/video/video.php?v= https://www.facebook.com/video/video.php?v= https://www.facebook.com/video/video.php?v= https://www.facebook.com/video/video.php?v=

29 29 Jo Seldeslachts Referenties Harrington J., 2011, “Lectures on Collusive Practices”, Cresse Summer School, Greece Seldeslachts J., 2012, “Deterrence in Competition Policy”, Lecture CISS Summerschool, Turkey Lerarendag Economie 2013


Download ppt "Regulering van kartels Prof. Dr. Jo Seldeslachts Universiteit van Amsterdam & KU Leuven Lerarendag economie 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google