De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Eerste studiedag OOF project Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges. 09/02/2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Eerste studiedag OOF project Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges. 09/02/2010."— Transcript van de presentatie:

1 Eerste studiedag OOF project Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges. 09/02/2010

2 literatuur - studie best practices Studiedag Uitvoering pilots Didactische map studiedag website Ontwikkeling pilots Okt ‘09 feb’10sep’10apr’11sep’11

3 Programma VM Didactische scenario’s- KAHOSL Productietechnieken- AVNET pauze Onderzoeksvragen en proefopzet videoconferentie van CIPET

4 NM: hands-on training Video maken en monteren AVNet Filmtechnieken Montage Comprimeren en opladen naar videoLab Adobe Presenter en Captivate - DOO (Kahosl) Adobe presenter: plug-in voor Powerpoint Adobe captivate: screencast maken Online zetten van leermateriaal

5 Waarom webcolleges ?

6 Afstandsonderwijs Flexibilisering Diversiteit Begeleid zelfstandig leren

7 Wij doen ook mee…! Universiteit van Amsterdam, Utrecht, Leiden, TU Delft (Collegerama) Stanford University (iTunesU) Berkeley University of California (You Tube) Hogeschool Gent

8

9

10 Waarom webcolleges ? Ook voor reguliere studenten ! Vooral onderzoek naar herhalingstool en opnametechniek -Triple L (2007)  hergebruik -Oase (Utrecht) (2007)  herhaling -Weblectures AVNet  techniek -McKinney (2009)  verwerking

11 iTunes University, a website with downloadable educational podcasts, can provide students the opportunity to obtain professors’ lectures when students are unable to attend class. To determine the effectiveness of audio lectures in higher education, undergraduate general psychology students participated in one of two conditions. In the lecture condition, participants listened to a 25-min lecture given in person by a professor using PowerPoint slides. Copies of the slides were given to aid note-taking. In the podcast condition, participants received a podcast of the same lecture along with the PowerPoint handouts. Participants in both conditions were instructed to keep a running log of study time and activities used in preparing for an exam. One week from the initial session students returned to take an exam on lecture content. Results indicated that students in the podcast condition who took notes while listening to the podcast scored significantly higher than the lecture condition. The impact of mobile learning on classroom performance is discussed Elsevier Ltd. All rights reserved. iTunes University and the classroom: Can podcasts replace Professors? Mckinney (2009)

12 Er is een VALKUIL !

13 Goed gebruik van webcolleges ! Activerend onderwijs Begeleid zelfstandig leren Rol van docent evolueert naar coach !

14 Leren gebeurt door: Actief leren Reflectie op de leerervaring en het leerproces

15 Weerstand voor deelname aan het project en dan Aha … !!

16 Toepassingsgebied labo: bouw

17 Labo: verpleegkunde

18 Webcollege ter vervanging demo Meer tijd voor OEFENEN van skills! Meer tijd voor feedback!

19 Doel van project  Didactische en technische criteria voor een optimaal leereffect  Uitwisselen van materiaal  Verspreiden van knowhow onder collega’s  Uitwisselen van expertise over opleidingen heen

20 Vier toepassingsgebieden LABO HOOR en INSTRUCTIECOLLEGES MONITORAAT FYSICA BEGRIPSVORMING

21 Groep 1: Combinatie webcolleges/praktijksessie Doel: 1.Voorbereiden van labo 2.Vervangen van labo Hebben zich geëngageerd: prof. Bachelor Verpleegkunde Prof bachelor IWT Prof bachelor H en B Industrieel Ingenieur …

22 Groep 2: combinatie met hoorcolleges Doel: 3.Vervangen van hoorcollege 4.Herhalen van hoorcollege 5.Verdiepen van hoorcollege/contactmoment Hebben zich geëngageerd: prof. Bachelor Verpleegkunde prof bachelor IWT prof bachelor medisch assistent Industrieel Ingenieur Ingenieurswetenschappen …

23 Groep 3: Begeleiding / monitoraat/bijspijkeren Doel: 1.Beantwoorden van FAQ 2.Zelfstandig remediëren (digtiaal leerpad) Hebben zich geëngageerd: prof. Bachelor IWT Wetenschappen Industrieel Ingenieur Ingenieurswetenschappen …

24 Monitoraat

25 Groep 4: Experimenten en processen (fysica) Doel: Visualiseren fysica concepten Ook: voorspellend leren, oefenen van toepassingsvragen, inspelen op deductieve of inductieve leerstijl Hebben zich geëngageerd: prof. Bachelor IWT Wetenschappen Industrieel Ingenieur Ingenieurswetenschappen …

26 Aantrekkelijk voorbeeld fysica: “Driving a car with a helium balloon”

27 Een webcollege is … … een instructiemethode waarbij (de combinatie van) video, geluid en digitaal presentatiemateriaal geregistreerd worden en vervolgens via het internet, Toledo of i-pod (mobile learning) ter beschikking wordt gesteld aan de student. Het kan een volledig opgenomen college zijn, of fragmenten of highlights ervan, of het kan bestaan uit in scene gezette opnames (buiten de les).

28 Vormen van webcolleges:

29 Bij ons gaat het om … Een doelgericht, toegepast gebruik van webcolleges! Technology is not necessarily benificial to learning.

30 Didactische scenario’s 1.Voorbereiden van labo 2.Vervangen van labo 3.Vervangen van hoorcollege 4.Herhalen van hoorcollege 5.Verdiepen van hoorcollege/contactmoment 6.Beantwoorden van FAQ 7.Zelfstandig remediëren (digtiaal leerpad) 8.Visualiseren fysica concepten

31 Didactische map / projectwebsite Per proefproject  Didactisch doel  De gebruikte werkvorm  De gebruikte technologie  De resultaten van bevragingen studenten en docenten  Didactische meerwaarde  Tips en valkuilen  Ideeën voor de toekomst  Handleiding voor gebruik verschillende technologieën  Voorbeeldvideo’s

32 Tips Didactisch ontwerp Didactische inbedding/omkadering Technische tips

33 Didactisch ontwerp Wie is onze doelgroep? The HOMO ZAPIENS Wim Veen: “Growing up in a digital age”,2006

34 De homo zapiens is een multi-tasker zapt snel leert niet-linear leert al spelend

35 Gevolgen voor het DIDACTISCH ONTWERP Flexibel navigatiesysteem Kort/ vlug/ “flashy” Branching voor verschillende leerstijlen Re-usable single learning objects of geïntegreerd leerpad ?

36 Een flexibel navigatiesysteem

37 Geen navigatie mogelijk videoconferentie

38 Voorbeeld: alleen docent

39 39 Multimedia principes Tabel overgenomen uit presentatie Prof.dr. Jože Rugelj, Multimedia principes Clark & Mayer (2002) Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal

40 Didactische omkadering 1. Motiveren Van extrinsiek naar intrinsiek Day (2008) perceptie op leren veranderd!

41 Begeleid zelfstandig leren De didactische componenten van een onderwijsleerinterventie. DUO KULeuven (2006)

42 Stand alone web/videocollege Of leerpad: geïntegreerd multimedia leerobject ?

43 Didactische componenten in een leerpad: Leerdoelen, “advanced organisers”, “feed forwards” Inhoud: info in video (+ tekst + afbeelding +…) Verwerkingsvragen, opdrachten (Zelf)evaluatievragen

44 Didactische componenten visualiseren in een leerpad. Hoe verpakken we de video ? Waar hoort de video bij ? Wat is zijn doel ? Hoe er aan beginnen ? Wat eerst kiezen ? Video of theorie of… Verwerkingsvragen, opdrachten (Zelf)evaluatievragen /reflectie

45 Techniek: Eenvoudige “wrapper” gezocht ? Toledo leerpad HTML of JAVA script Lectora / EXE learning Video juke box Adobe Presenter Adobe Captivate Camtasia

46 Toledo Sterktes: herbruikbaarheid van film Eenvoudig /gekend Zwaktes: Trekt visueel niet aan Koppelingen theorie – film

47

48 Leerpad middels HTML of JAVA

49 Een voorbeeld van goede instructional design

50

51 HTML / JAVA Veel mogelijkheden Programmeerkennis nodig Lectora: Geen programmeerkennis nodig SCORM: sharable content object reference model. Veel foutmeldingen

52 Adobe Presenter

53 = een plug-in voor Powerpoint Heel gebruiksvriendelijk Video naast tekst mogelijk Tekst + stem Slide-overzicht, ook visueel Testen mogelijk SCORM ?

54 Adobe Captivate : voorbeeld

55 Adobe Captivate = screencast software Interactiviteit ! Oefeningen met feedback en adaptief leerpad. (Zelf)evaluatievragen met SCORM naar Toledo. Distributie naar podcasts (omzetten via i-tunes, (AVI, flv) Makkelijk te bewerken. Hoofdstuknavigatie

56 Camtasia = screencast software Film van scherm Moeilijker te editen Grote bestanden Hoofdstukindeling Makkelijk te distribueren naar i- tunes, you tube,

57 Camtasia: voorbeeld

58 Er is hoop … De videojukebox


Download ppt "Eerste studiedag OOF project Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges. 09/02/2010."

Verwante presentaties


Ads door Google