De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode."— Transcript van de presentatie:

1 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode

2 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 1. Ook overheden zijn op zoek naar “identiteit” Vroeger beperkte men zich tot kerken en kastelen Nadien werd de heemkunde ontdekt Werd aangevuld met erfgoed Nu erfgoed in brede zin, ook immaterieel erfgoed en dus ook voeding

3 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 2. Wat zijn de voordelen voor de lokale overheden?  Toeristisch interessant  Vernieuwen door traditie  Duurzaam  Link naar lokale ondernemers  Excellente prijs/kwaliteit verhouding

4 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 3. Streekproducten hebben ook een meerwaarde Traditionele streekproducten:  Vertellen een verhaal over uw gemeente, uw provincie, Vlaanderen  Onderscheiden je van de anderen  Zijn een visitekaartje  Tonen dat je trots bent op je erfgoed  Staan dicht bij de bevolking  Hebben een “ziel”

5 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 4. Waarom staan ze dan niet op de kaart?  Vraagt een extra inspanning  Bestaande contracten met leveranciers/cateraars voorzien geen ruimte  Gebrek aan bekendheid  Welke producten komen in aanmerking?  Onzeker over de kwaliteit

6 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 5. Welke acties ondernemen? 1.Door de producenten 2.Door de overheden 3.Door de media 4.Door VLAM

7 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 5.1 De producenten  Maak uw product bekend!!!  Start lokaal  Neem zelf contact op met lokale overheden  Maak goede afspraken naar levering, kostprijs, …  Ondersteun lokale activiteiten

8 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 5.2 De overheden  Leer uw gastronomische erfgoed kennen  Doe beroep op specialisten zoals ASG of Zythos, om u hierbij te helpen  Gebruik de criteria voor streekproducten en raadpleeg  Voorzie clausules in contracten met leveranciers of cateraars

9 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 5.3 De media  Heb oog voor “ons” gastronomisch erfgoed!  Vertel de verhalen van deze producten en hun regio  Werk mee aan de bewustwording!  Creëer een openheid

10 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 5.4 VLAM  Verder werk maken van de (h)erkenning van traditionele Vlaamse streekproducten  Verder de bewustwording ondersteunen  Het verhaal van de Vlaamse traditionele streekproducten levendig houden  Ook op Vlaams niveau zorgen voor meer streekgastronomie

11 Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Vlaamse traditionele streekproducten: Sant in eigen land!


Download ppt "Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode."

Verwante presentaties


Ads door Google