De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Educatieve Software SimCity 2000 Opdracht van Armand en Kushtrim.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Educatieve Software SimCity 2000 Opdracht van Armand en Kushtrim."— Transcript van de presentatie:

1 Educatieve Software SimCity 2000 Opdracht van Armand en Kushtrim

2 Er zijn voorlopers. Op basisscholen in Zoetermeer gebruiken ze op initiatief van de stad zelf een omgebouwde versie van Simcity, een simulatiespel waarbij je steden moet opbouwen en ontwikkelen. Het spel maakt deel uit van een lespakket, waarin ze de theorie daarover leren. In het 'Virtueel Zoetermeer-spel' kunnen leerlingen vervolgens de stad Zoetermeer stap voor stap nabouwen en de groei naar een volwaardige stad in goede banen leiden. De spelers moeten daarbij rekening houden met de bewoners, die een hoog voorzieningenniveau, genoeg werkgelegenheid en een goede infrastructuur verwachten. Omdat de basisscholen in Zoetermeer daar zo enthousiast op reageerden, heeft de stad onlangs cd-roms met het spel en het lespakket naar alle basisscholen in het land gestuurd.

3 Het is de bedoeling dat middelbare scholieren in februari mee kunnen doen aan de landelijke gamewedstrijd. Volgend jaar rond deze tijd zullen de resultaten hiervan bekend zijn. “Om te beginnen gaan we nu eerst alle middelbare scholen uitnodigen om mee te doen”, zegt projectmanager Margreet van den Berg. “Ik verwacht dat leraren hier positief op reageren. Eerder werkte ik al mee aan ThinkQuest, een terugkerende wedstrijd waarbij onder anderen leraren en leerlingen uitgedaagd worden om educatieve websites te bouwen. In het begin wisten veel leraren niet hoe dat moest, maar ze wilden het graag leren.”

4 De jonge ondernemers Diederik Groesbeek (27) en Pieter Albers (24) hebben onlangs gamebedrijf X-form in Utrecht opgericht. In die stad hebben zij ook het ontwerpen van spellen geleerd aan de Hogeschool voor de Kunsten, waarvan ze net zijn afgestudeerd. De gamemakers zijn niet overtuigd van de marktkansen van educatieve spellen. “Maar als iemand met een goed plan komt, zouden wij het wel willen doen. Bijvoorbeeld een opdracht om Frans te leren op een vakantie in Frankrijk.” “Dan wel met een verloop erin”, vult zakenpartner Alberts aan. Dat je bijvoorbeeld eerst alleen maar bij de bakker een brood kan bestellen en later een camping gaat boeken en steeds meer kan zodra je beter wordt. Groesbeek: “Dat klinkt eigenlijk wel goed. Hier zit wel copyright op, hè.”

5 Geografisch en planologisch simulatieprogramma. Leerlingen kunnen hierin een eigen of bestaande stad ontwerpen en uitbouwen. Inclusief alle originele handleidingen. Te gebruiken in de les: in het Studiehuis. Te gebruiken bij: omgevingsonderwijs, ruimtelijk beleid. De opvolger voor SimCity 2000 is SimCity3000, een volledig 3D-landschap en gebouwen. Men kan inzoomen tot op straatniveau en bevat zeer natuurgetrouwe modellen. SimCity wordt uitgegeven door de Rode Planeet. Geschikt voor : 11 jaar en ouder Leerdoelen : planning maken, design, besturen en onderhouden van een of meeredere steden. Het begrijpen van beleid en beslissingen die betrekking hebben tot het bloei van het het leven in de stad.

6 Zo zijn er nog meer links naar sites die uitleggen wat men met SimCity allemaal kan doen:

7 SimCity in de les! SimCity in de les kan heel nuttig zijn, het laat op een speelse wijze de spelers zien dat eigenlijk alles in de samenleving samen hangt. Zonder infrastructuur geen inwoners en industrie, bij te weinig of te veel industrie dan zijn er weer respectievelijk veel of weinig inwoners. Dus is er werk, dan zal ook de bewoning aantrekken. Daarnaast zijn er nog een aantal zaken die geregeld moeten worden. Er zal voldoende elektriciteit en drinkwater beschikbaar moeten zijn. In SimCity leert de speler dit alles al doende. Is er geen elektriciteit, dan trekken de inwoners en industrie weg uit de stad. Met wegen geldt dat precies zo, zijn er geen wegen dan zal zich daar ook niemand vestigen. Als alles in zo verre klopt, mbt de infrastructuur e.d., dan zal men ook in staat zijn andere zaken te kunnen opzetten zoals een luchthaven, haven en bijzondere gebouwen (in een dorp vind je echt geen wolkenkrabber) Naast het leren dat infrastructuur van belang is voor de ontwikkeling van een stad kan men ook op bestuurlijk niveau alles regelen. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld de belastingen, het maken van wetten en het oplossen van rampen.

8 Voortdurend moet je bezig zijn met de ontwikkeling en uitbreiding van je stad. In de les zou dit spel dus het beste kunnen worden toegepast in de lessen aardrijkskunde en maatschappijleer. Er zou bijvoorbeeld een heel jaar aan de stad gewerkt kunnen worden en aan het eind van het jaar kan gekeken worden welke leerling(en) dat het beste hebben gedaan en daaraan gekoppeld een verslag van alle bevindingen en reacties van de ‘sims’ in het spel. Een kort samenvatting van normering, hardware eisen en inzetbaarheid van het programma volgt hieronder:

9 SimCity 2000

10 SimCity 2000 systeemvereisten MS-DOS / Windows 3.1 of hoger Min. 486, 8MB RAM geheugen 16MB vrij op de harde schijf CDROM drive Geluidskaart optioneel

11 SimCity 2000 hoofdpunten Leerlingen kunnen leren hoe men een stad runt, oftewel een kijkje nemen in de keuken van het gemeentebestuur. Leerlingen kunnen leren dat een stad besturen meer is dan alleen huizen bouwen en gaan ook aan de slag op bestuurlijk niveau. Leerlingen kunnen leren hoe de infrastructuur van een stad in elkaar zit. SimCity is edutainment.

12 SimCity 2000 in de les SimCity kan o.a. gebruikt worden bij de vakken: –Maatschapijleer –Aardrijkskunde –Maar ook als ontspanning

13 SimCity 2000 Einde Tegenwoordig in nieuwere versies is het ook mogelijk via een netwerk te spelen. Zowel MET als TEGEN elkaar. Laatst verschenen versie is SimCity 4.

14


Download ppt "Educatieve Software SimCity 2000 Opdracht van Armand en Kushtrim."

Verwante presentaties


Ads door Google