De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Structurele aandacht voor voorschoolse educatie Een werkgroep voor Vversterk werkconferenties 11 november 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Structurele aandacht voor voorschoolse educatie Een werkgroep voor Vversterk werkconferenties 11 november 2009."— Transcript van de presentatie:

1 1 Structurele aandacht voor voorschoolse educatie Een werkgroep voor Vversterk werkconferenties 11 november 2009

2 2 Gelijk aan de slag Schrijf het dagschema van je kinderdagverblijf op Eerste kolom: gebruik de pictogrammen Tweede kolom: de tijdsaanduiding Derde kolom: de activiteit 9.45 – 10.15Fruit eten

3 3 Welkom Heleen Versteegen

4 4 Onderwerpen Dagschema (werkopdracht) Waar het echt om gaat… Observeren, kansen grijpen en creëren Verzorging-leeractiviteiten: beeldmateriaal verschonen Speel-leeractiviteiten: werkopdracht differentiëren Afsluiting

5 5 Waar het echt om gaat … Houding Kennis Vaardigheden Interacties Methodisch werken

6 6 Stimulering... de hele dag Verzorging-leeractiviteiten Speel-leeractiviteiten Kansen grijpen Kansen creëren Observeren

7 7 Verzorging-leeractiviteiten Routines en rituelen gedurende de dag: begroeten en afscheid nemen eten en drinken tanden poetsen verschonen aan- en uitkleden naar bed brengen en uit bed halen opruimen verjaardag vieren

8 8 Speel-leeractiviteiten Spelmomenten die plaatsvinden: prentenboekjes bekijken en voorlezen liedjes zingen bewegingsspel fantasiespel buitenspel knutselen en bouwen

9 9 Stimulering …de hele dag Kansen grijpen Kansen creëren Speel-leer- activiteiten Verzorging-leer- activiteiten

10 10 Mogelijkheden voor stimulering van de (taal)ontwikkeling Geef sprekende voorbeelden uit je werk van stimulering van de (taal)ontwikkeling van kinderen Hoe concreter, hoe beter …

11 11 Verzorging-leeractiviteiten Een voorbeeld …

12 12 Differentiëren tijdens de speel-leeractiviteiten Waar kan je op letten als je een gematigd heterogene groep wil samenstellen? Benoem de ‘eigenschappen’ van de kinderen

13 13 Differentiëren tijdens de speel-leeractiviteiten Afhankelijk van de activiteit stel je een gematigd heterogene groep samen Welke ‘eigenschappen’ horen bij welk ontwikkelingsgebied?

14 14 Differentiëren tijdens de speel-leeractiviteiten Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Sensomotorische ontwikkeling

15 15 Uitgangspunten Een voorspelbaar en flexibel dagritme Maak van verzorgingsmomenten leermomenten Ruim één tot anderhalf uur in voor gerichte speelactiviteiten of meespelen Begroeten en afscheid nemen van kinderen en ouders is een belangrijke activiteit op de dag


Download ppt "1 Structurele aandacht voor voorschoolse educatie Een werkgroep voor Vversterk werkconferenties 11 november 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google