De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wie vangt mij op? Conversiestoornissen en behandeling in de groep COLK Centrum voor Onverklaarde Lichamelijke Klachten Gorinchem, Nederland Chaja Kaufmann.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wie vangt mij op? Conversiestoornissen en behandeling in de groep COLK Centrum voor Onverklaarde Lichamelijke Klachten Gorinchem, Nederland Chaja Kaufmann."— Transcript van de presentatie:

1 Wie vangt mij op? Conversiestoornissen en behandeling in de groep COLK Centrum voor Onverklaarde Lichamelijke Klachten Gorinchem, Nederland Chaja Kaufmann

2 ●Wat dacht U dat er gebeurde? ●Kent U dit soort patiënten? ●Voelt U zich voldoende bekwaam om deze patiënten te helpen? Chaja Kaufmann

3 Overzicht ●Wat is een conversie en hoe wordt deze ervaren ●COLK, Centrum voor onverklaarde lichamelijke klachten ●Tweesporen en verklaringsmodel ●Behandeling: holding environment in de groep ●Wanneer ben je klaar? Doel behandeling Chaja Kaufmann

4 Film: Onverklaarbaar Patrick Bisschops Chaja Kaufmann

5 Wat is een conversie? ●Een verandering in- of het verlies van een lichamelijke functie ●Verstoorde bewuste controle over de motoriek, zintuigfunctie en bewustzijn ●Associatie met psychologische stressoren ●Geen simulatie of nagebootste stoornis Chaja Kaufmann

6 Kenmerken conversie ●Vóórkomen in de bevolking: 1 promille ●In de psychiatrie 0,5 tot 10% van de patiënten ●Twee tot tien maal zoveel vrouwen dan mannen ●Kans op spontaan herstel is klein na 1 maand Chaja Kaufmann

7 Zo was het…. Chaja Kaufmann

8 …. Zo is het nu o.a. Chaja Kaufmann

9 Het COLK biedt -Ambulante behandeling -Deeltijd behandeling -Klinische behandeling (18 bedden) -Consultatie -Ondersteuning in zorgprocessen -Scholing op maat voor diverse disciplines -Wetenschappelijk onderzoek Chaja Kaufmann

10 We werken in groepsverband en met een team ●Psychotherapeut, psychiater, psychosomatisch fysiotherapeut, beeldend therapeut, socialpsychiatrisch verpleegkundige, sociotherapeut psychomotorisch therapeut, en natuurlijk verpleegkundigen van de kliniek ●32 medewerkers, 21fte’s Chaja Kaufmann

11 Wat is het doel Chaja Kaufmann

12 Een strategisch tweesporenmodel Chaja Kaufmann

13 Ik moet presteren, doorzetten…. Anders stel ik niets voor…. Of ze vinden me niet aardig…. Ze vinden me een aansteller... ze mogen niet weten wat mij is overkomen…. Normale, interne (lichamelijke) signalen worden…. Waardoor het “contact” met het lichaam vermindert of soms zelfs helemaal verdwijnt Bewust of onbewust, selectief of in het geheel, niet waargenomen door ze te negeren (dissociëren) Waardoor controle verlies optreedt over de besturing van het lichaam... 4 Werkmodel psychosomatisch-mechanisme ©MRm Pijn Temperatuur spierspanning etc…. D O O R G A A N Ook al geeft mijn lichaam pijnklachten aan of vermoeidheid of andere signalen, ik vind wat ik in mijn hoofd (psycho) heb belangrijker dan wat mijn lichaam (somatiek) zegt…. Ik wil mijn lichaam niet voelen, want dan moet ik denken aan…..(nare dingen) N I E T L U I S T E R E N

14 Hoe zijn deze klachten ontstaan? ●Over Hechting….. Chaja Kaufmann

15 Kenmerken van veilige hechting (Holmes, 2001). ●Exploreren en plezier hebben ●Protest en boosheid uiten ●Verlies /loslaten ●Vermogen om coherent over jezelf te vertellen ●Innerlijk model van zelf en de ander Chaja Kaufmann

16 Mentaliserend vermogen Vermogen om eigen en andermans signalen op te merken, gevoelig voor te zijn en te kunnen verbinden met eigen belevingen.

17 Developmental impact of attachment trauma Chaja Kaufmann Secure attachment ↓ Optimal arousal ↓ Mentalizing Attachment trauma ↓ Hyperarousal ↓ Impaired mentalizing (Lezing J.Holmes, 2008)

18 Chaja Kaufmann

19

20 Behandeling in de groep ●Welke factoren spelen bij de behandeling van deze cliënten in een groepspsychotherapie? Chaja Kaufmann

21 Uitgangspunten van de therapeut in de groep ●Oppervlakte houding ( Berk, 2003): De therapeut opent niet, maar wacht af wat het thema van de groep zal worden Chaja Kaufmann

22 Groepsfenomenen ●Therapeut verleiden tot activiteit ●Cliënt weet niet wat te vertellen ●Spiegelen ●“Ondertitels” geven ●Betekenis verlenen ●Harmonie boven alles (verlangen naar bevestiging en steun) ●Toestaan van groepsdynamische interpretaties heeft tijd nodig ●Psycho-educatie Chaja Kaufmann

23 Functionele rollen ●Emotionele leiders: leiders die helpen spanningen te nivelleren door steun aan te bieden en die een goed gevoel hebben voor processen die zich in de groep afspelen. Chaja Kaufmann

24 Men “weet” hoe het zit bij de ander Chaja Kaufmann

25 Groep ●H●Het zien dat anderen ook aanvallen kunnen hebben (universaliteit) ●o●onderdeel zijn van en horen bij een groep (cohesie, herbeleving) ●l●leren om met groepsleden op een wederkerige manier om te gaan (leren van elkaar, altruïsme, geven van hoop) Chaja Kaufmann

26 Weerstand, trauma ●Gezinsleden zien vaak meer dan cliënt: betrekken gezin bij behandeling noodzakelijk ●Trauma bewerken of toch niet? Chaja Kaufmann

27 Wat is het doel wanneer is het goed genoeg Chaja Kaufmann

28 Conclusie ●Pressure cooker effect ●bijzondere patiënten die een interdisciplinaire aanpak vragen ●behandeling op grond van voortschrijdend inzicht en eclectisch ●meer onderzoek ●meer psychotherapeuten die niet schrikken van vallers en schudders ●meer aanpak in de groep. Chaja Kaufmann

29 Vragen?


Download ppt "Wie vangt mij op? Conversiestoornissen en behandeling in de groep COLK Centrum voor Onverklaarde Lichamelijke Klachten Gorinchem, Nederland Chaja Kaufmann."

Verwante presentaties


Ads door Google