De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Geef uw reclame extra aantrekkingskracht “De geheimen van succesvolle reclame”

Verwante presentaties


Presentatie over: "Geef uw reclame extra aantrekkingskracht “De geheimen van succesvolle reclame”"— Transcript van de presentatie:

1 Geef uw reclame extra aantrekkingskracht “De geheimen van succesvolle reclame”

2 “Ik weet dat de helft van al het reclamegeld dat ik uitgeef, weggegooid geld is. Ik weet alleen niet ……………………...” John Wanamaker “Stoppen met reclame maken om geld te besparen, is even dom als je ………..… stilzetten om tijd te besparen.”

3

4 Druk zelf uw geld Kiezen Geld besparen, u hebt het zelf in de hand Firma van kopieermachines …………………… …………………………………… ………………………… ………………………………

5 J ury voor E thische P raktijken inzake reclame (…….) ………………………….

6 “Elke advertentie moet in overeenstemming zijn met de basisprincipes voor de afbeelding van de mens.” Beelden mogen: niet ………………….. zijn, niet …………. zijn met de menselijke waardigheid geen ……………………………... van één persoon over een andere.”

7 1.De smaken verschillen. De enige smaak die echt telt is die van ……………… 2.De interpretaties verschillen. Aantrekkelijke reclame is niet enkel knap, opvallend… Maar moet ook klanten “aan-TREKKEN” om:  te …………  te ……………………  te ……………. Wat is goede reclame?

8  Gebruik uw hersenen: TEST Uw fitness-score: …… Zo haalt u meer uit deze cursus

9 Dr. Roger ……………  (°1913, +1994)  Amerikaans neuropsycholoog  Nobelprijswinnaar Geneeskunde 1981  ‘………….…………’ onderzoek Zo haalt u meer uit deze cursus

10 ……… ………… …………… L R Zo haalt u meer uit deze cursus

11 …………… ………………. (………………………….) Hiërarchie van de beelden

12

13 ………… ………….. Tijdelijk Korting Koopje Verbeterd Uniek Geniet nu Exclusief Bijzonder Win nu

14

15 ………….. ……… De aantrekkingskracht van vlakken

16

17 Piet Vroon Piet Vroon (1939 – 1998) Hoogleraar psychologie ……………………………… Amerikaanse neuroloog ……………………… De evolutie van onze hersenen

18 hersenen van het reptiel hersenen van het zoogdier neocortex …………… jaar ………… jaar …………… intuïtie …………….. intellect ……………. De evolutie van onze hersenen

19 Neocortex (………….) Zoogdierenbrein (………….…..) Reptielenbrein (………..………..) gehoor- en gezichtsvermogen bloedsomloop en ademhaling gebruik van handen jaloezie, liefde, angst, zorg mimiek, blozen menselijke handigheid taalgebruik, planning, denken De evolutie van onze hersenen

20 Finished files are the result of many years of scientific research combined with the experience of many years

21 Breek uit uw routine

22 U. U S. U S S. E T D. Test 1Test 2 Teken een … Breek uit uw routine

23 …….….. ………. …………… De trappen van uw reclame-succes

24 1.Geloof in uw talenten! Zeg niet: “ik kan het niet” Zeg wel: “ik kan het ……… niet” 2. Weet wat u wil! Vandaag over 10 jaar wil ik …………… 3.Geef uw zaak een eigen …………………… 4.Hou vol! De fundamenten

25 Adverteren is het plaatsen van een …………….. …………………. in een gedrukte publicatie. ………………………. Met een advertentie communiceert u ………………… en ……………..….... ; u vertelt de lezer ……….. hij uw product moet kopen en ………. uw bedrijf gevestigd is. Wat is adverteren?

26 Waarom adverteren? 1.Bekendheid creëren Een basisdoelstelling: “………………………………..” Bekendheid is geen garantie voor succes 2. Voorkeur aankweken Leg nadruk op elementen die u ………………………… Wat vindt uw doelgroep echt belangrijk? 3. Directe actie U wilt dat uw doelgroep iets doet: ……………………………….. Uw reclame betaalt in feite zichzelf

27 Hoe aanzetten tot actie? 1.De tekst roep op tot actie ……………………………………………………………… 2. Gebruik maken van hulpmiddelen … ………………………………….. ……………………..

28 Uw imago  Geef uw zaak een eigen ……………. uw persoonlijke naam? een fictieve naam? ………………….  Geef uw zaak een eigen …………..… uw gezicht? een ……….  Geef uw zaak een eigen ………………….…  Geef uw zaak een eigen ………….…

29 Uw imago  ……….….. - …………….

30 Blauw Zakelijkheid en kwaliteit. Dwingt respect af en signaleert autoriteit. Zorgt voor extra vertrouwen in de capaciteiten van uw bedrijf. Geel Voorzichtigheid, nieuwheid, tijdelijkheid en warmte. Geassocieerd met snelheid, mensen gaan onbewust sneller lezen, sneller winkelbezoek). Gebruiken als u een low budget-imago wenst uit te stralen. Groen Zekerheid, eenheid met de natuur, straalt rust uit. Als u stabiliteit wenst uit te stralen en/of als u een milieuvriendelijk imago wilt uitstralen. Verschillen tussen kleuren

31 Slagzin Synoniemen  Vlaanderen  Nederland  VS  Groot-Brittannië  Frankrijk  Duitsland ……………………………….. pay-off, payoff tag line, tagline, tag end line, endline, strapline signature claim

32 Slagzin Wat is een slagzin? Een kort en krachtig zinnetje dat uw logo perfect aanvult. Uw doelgroep krijgt daarmee een goed beeld van uw bedrijf. Bevat de ‘famous last words’ van uw communicatie (het is de handtekening van uw bedrijf). Zoals de jingle van een radiospot zorgt een slagzin ervoor dat uw bedrijf zich in het hoofd van de doelgroep nestelt. Een goede slagzin legt de link naar uw onderneming, zelfs wanneer hij los van het logo verschijnt.

33 Slagzin Tips voor een goede slagzin? Zet nooit meer dan één idee in uw slagzin. Kort en goed. Gebruik slechts een paar - liefst korte - woordjes. Uw slagzin vergezelt altijd en overal uw logo. Bevat steeds uw USP (unique selling proposition). Kies een slagzin die zegt wat u doet (zichzelf samenvatten). Hanteer het woordgebruik van uw doelgroep

34 Paraat. Altijd, overal: You can: Stad aan de zee: Connecting People: Er is geen betere: Voorbeelden Slagzin

35 Just do it: Never underestimate the power: Voorsprong door techniek: Mannen weten waarom: Let’s make things better: Voorbeelden Slagzin

36 Want ik ben het waard: Stop een tijger in je tank: Ieder zijn één: Samen sterk in werk: We hebben het voor u: Voorbeelden Slagzin

37 The Best a Man Can Get : Altijd samen, nooit alleen: Belooft het u: Better sex: Geeft je vleugels: Voorbeelden Slagzin

38  Hebben invloed op hoe we de omgeving waarnemen  Roepen bepaalde betekenis en associatie op:  Warme en aangename kleuren = ……………………..gedrag  Koude en onaangename kleuren = …………………..gedrag  Versnellen en bevorderen de communicatie  Beperken mogelijke fouten Gebruik van kleuren

39 Suspect Prospect Koper Klant Trouwe klant Promotor ………….. Adres Vanaf 1e …………. Vanaf 1e ………….. De treden van de trap van trouw …………..

40 Wie wilt u bereiken ? De markt Suspecten Promotor Trouwe klanten Klanten Prospecten ……………. ……………..

41 Wie wilt u bereiken ? Advertenties  als u veel mensen …………………… wil bereiken  vaak de laagste ‘……………………………’  belangrijker is het ‘genereren van prospecten’  maak uw advertentie ………………… door het inbouwen van middelen die respons genereren  kortingsbon  antwoordcoupon  website / adres

42 Wie wilt u bereiken ? Advertenties  welke kranten of magazines leest uw doelgroep?  u verkoopt producten voor modeltreinen…  nationale krant / bereik: lezers  prijs: €  kost per contact: ………..  vaktijdschrift modelbouw / bereik: 500 lezers  prijs: €  kost per contact: …………

43 Wie wilt u bereiken ? Advertenties  communiceren met een vakpubliek?  gratis huis-aan-huis-kranten  zondagskranten  regionale lifestylemagazines  regionale katernen van dagbladen  reclamespot op regionale tv of radio  communiceren met een breed publiek uit uw regio?  ………………….. (……..)  locale of regionale ‘papieren’ media

44 “The proof of the pudding is in ………………..……. ” Wie wilt u bereiken ?  uw concurrenten: in welke media adverteren ze?  uw klanten: ………………………………………….. Advertenties

45 Wie wilt u bereiken ? Direct mail  Mailings worden vaak verguisd:  een korte gerichte boodschap  voor een nauwkeurig afgelijnde doelgroep  die u persoonlijk aanspreekt  en tot actie aanmaant  als …………………. medium  Mailings worden vaak verkeerd gebruikt  “Ze brengen niet op en zijn …………...”  als massamedium

46 Uw echte kapitaal = uw klanten  Breng uw klanten in kaart  Extra korting ?  Extra waarborg ?  Extra informatie ?  Investeer in uw klanten  1 klant = ……….  Het is 5 tot 10 keer goedkoper om een ……………… klant te behouden, dan om een nieuwe klant te maken

47 Klant = BTW (Bron van …………………….………) 22,00 … X 22,00 = 44,00 … X 22,00 = 88,00 … X 22,00 = 880,00 … X 22,00 = 1.760,00 …. X 22,00 = ………… Verjaardag - St. Niklaas 10 jaar speelgoed twee grootouders een vriendin

48 Waarom blijven klanten weg?  Verhuisd  Familie bij de concurrentie  Geworven door de concurrentie  Ontevreden  Gebrek aan aandacht

49 De hond van ……….. ……………….. en …………… zijn belangrijk De ideale frequentie hangt af van o.a.  De ………………..  De ……………………

50 Giuseppe Verdi ( ) De opera van Verdi ………..….. = …………….. = ………….. = opvallen what’s in it for me ? dat zou ik eigenlijk ook wel willen ! ik doe het ! A I D A

51 4 P-model P … = P …………. = P ………. = P …….… = prent het product in de geest van de klant beloof de klant een productvoordeel ! bewijs het, maak het geloofwaardig ! zet aan tot actie ! P P P P

52 DDPC-model Dramatiek = Descriptive = Persuasive = Clinch the scale = roep emoties op ! beschrijf de goede eigenschappen ! overtuig de klant van het voordeel ! gebruik een klinkende slotzin ! D D P C

53 Reclame moet opvallen  Opvallen is een noodzakelijke, maar geen ………………… voorwaarde  Let op de ……... - reclame  Reclame moet opvallen bij je doelpubliek… door hen te prikkelen met iets dat hen interesseert (…………………………………………………....)

54 Reclame moet kort zijn  Hangt af van uw doelstelling:  Kort = als u bekendheid / herinnering nastreeft  Lang(er) = als u ook een ……………………….  Inhoud is véél belangrijker dan lengte  Zolang het uw doelgroep interesseert

55 ……………………………………......

56 Advertentie volgens ………………… 1.Het beeld neemt ongeveer ….. van de pagina in beslag 2.Onder het beeld de …….. met de eerste letter in kapitaal ……………………… 3.De titel tussen ……………………… 4.De ondertitel trekt de lezer verder in de advertentie 5.De tekst staat ……………………… 6.De eerste letter ………………………

57 7. Korte …………… (max. 15 tot 20 woorden) 8. Korte …………….. (max. 3 lettergrepen) 9. Korte ………………… (max. 3 tot 5 zinnen) 10. ……………………… tussen tekstblokken 11. Tussen tekstblokken kleine foto’s ……………………… Afsluiten met ……………………… 13. Naam en logo …………………………

58

59 Reclame moet grappig zijn  Koopt u graag van een clown ?  Humor moet functioneel zijn  De boodschap …………………  Niet de aandacht op zich trekken

60 Reclame moet nieuwsgierig maken  Ja, als u de juiste verwachtingen schept  Let op voor “……………………………….”  Uw doelpubliek heeft geen tijd voor spelletjes  Uw doelpubliek snort over de snelweg

61 Reclame diaree  Als alles belangrijk is, is niets nog belangrijk.  theater-effect  Zet vooral uw EVA’s in de verf  EVA = ……………………………………………..  USP = ……………………………………………..  Focus ! Focus ! Focus !

62 Uw optimale media-mix  Reclame media  Bepalende criteria  Wie wilt u bereiken ?  Wat wilt u bereiken ?  Hoe groot is uw budget ?  Uw keuzelijstje

63 Reclame media  Medium = individuele ……………………..  Krant  Huis-aan-huisblad  Tijdschrift / vakblad  Uw zaak zelf  Gouden Gids  Folder / brochure  Affichage  ………………………….  Radio / televisie  Auto’s  Bussen van De Lijn  Sleepvliegtuigen  Luchtballon  Toilet  Vlaggen  ………………………. Begrippen

64 Reclame media  Vlaamse media Begrippen Baert-Martens ……………..

65 Reclame media  Vlaamse media Begrippen Rik De Nolf ……………..

66 Reclame media  Vlaamse media Begrippen Thomas Leysen ……….

67 Reclame media  Vlaamse media Begrippen Christian Van Thillo ………………..

68 Reclame media  Kwaliteitskranten Begrippen …………………………  Grootpubliekskranten …………………………  Regionale kranten …………………………

69 Reclame media Nuttige tips i.v.m. adverteren  Grootte en kleur blijken niet er responsgevoelig te zijn  Gebruik wél kleur als u werkt aan kwaliteit / imago  Gebruik de goede plaatsen de voorpagina’s de achterpagina’s de rechterbladzijde de buitenste hoeken  Weekendkranten worden meer verkocht én beter gelezen  Informeer vooraf naar onderwerpen die zullen verschijnen Advertentie voor badkranen in bouwkatern over badkamers

70 Reclame media

71  Oplage Begrippen  Aantal …………………………………... ( Het Nieuwsblad: )  Bereik  …………………………………………… ( Het Nieuwsblad: )

72 Reclame media  …………………….. Begrippen  Het bereik binnen de vooropgestelde  Dekking  …………………………………………… ( Het Nieuwsblad = 12,2%, t.o.v ) reclamedoelgroep (Mannenondergoed = helft van de lezers (50% ))

73 Reclame media Begrippen  Kost per duizend ………………………………….  lezers en een kost van €  € : 600 = ……… een nuttig vergelijkingselement 

74 Reclame media  ……………… Begrippen  Is het meetbare resultaat van een  CIM  Centrum voor ……………………………… Doet onderzoeken naar het bereik en profielen van de verschillende media reclamecampagne. (aantal tel, coupons, web-bezoeken, meeromzet)

75 Mediamix synergie  Bron-effect  Uw schoonmoeder… of uw secretaresse  Synergie  ………  Massa-media  = de rode loper klaarleggen  Selectieve / adresseerbare media  = de voetstappen op de rode loper

76 Mediamix synergie B……………. T……………. W…………… Tekst 100% 80% 65% ?%

77 Aantrekkingskracht van titels Uw publiek bekijkt uw reclame met TOTAAL andere ogen dan uzelf !

78 Aantrekkingskracht van titels Deze lange titel wordt misschien niet eerst gelezen Deze korte wel blablablablablablablablablablablablablablablablablablabla blablablablablablablablablablablablablablablablablablabla

79 Aantrekkingskracht van beelden  Grote beelden voor kleine beelden  Beelden met ………… voor beelden met producten  Close-ups voor volledige personen  Beelden met …………… voor beelden met volwassenen  Beelden met levende objecten voor beelden met dode materie

80 Aantrekkingskracht van kleuren  Kleur voor zwart / wit  Warme kleuren voor koude kleuren  ………….. = gevaar, bloed, actief  ………….. = rust, koel zekerheid  ………….. = energie, warm

81 De kracht van het detail

82 E = C. m³ C…………………………………… M……………………………… Reclame-energie

83 Herkent …………………… zich in uw advertentie Hou rekening met zijn/haar: activiteiten interesses opinies Vertaal uw productkenmerken in ……………… voor de klant Cliëntgericht aanbod

84 W ……… H ……… I ………... D ……… A ……… Cliëntgericht aanbod

85 De mensen willen maar twee dingen… PIJN PLEZIER Angst om… geld te verliezen ziek te worden oud te worden uitgelachen te worden De wil om… geld te verdienen gezond te blijven jong te blijven geprezen te worden Cliëntgericht aanbod

86 …………………………………. De vraag opwekken van genot vermijden van pijn Cliëntgericht aanbod

87 VOZSCINVOZSCIN ………………………………. ……………………………….. ……………………………….

88 Meteen klaar en duidelijk  I n enkele fracties van seconden  Volg het pad van de ogen

89 Meteen klaar en duidelijk  Opgelet met hoofdletters ALLES IN HOOFDLETTERS Hoofdletters en Kleine letters

90 Meteen klaar en duidelijk  Opgelet met schreefloze letters Schreefloze letters Schreefletters

91 Meteen klaar en duidelijk  Opgelet met typografie in negatief Positief Negatief

92 Meeslepend  Onderschriften bij beelden  Korte tussentitels  Meeslepende tekst U-tekst Korte zinnen Spreektaal Actieve taal Beeldrijke taal

93 Een uitzendbureau klaagde er over haar brochure niet goed liep. Meeslepend U-tekst

94 Een uitzendbureau klaagde er over haar brochure niet goed liep. Meeslepend  Tel het aantal keren dat: wij / we / ons / onze voorkomt vs. u / uw U-tekst

95 Wie zijn wij, wat doen wij? Uitzendbureau begeleidt u bij het vinden van geschikt personeel voor uw organisatie. Wij zijn gespecialiseerd in het bemiddelen van administratief, commercieel en overig ondersteunend personeel vanaf MBO-niveau in de Regio. Wij beschikken over een groot bestand gemotiveerde en gekwalificeerde kandidaten. Ruim 70% van onze uitzendkrachten vindt via Uitzendbureau een vaste baan. Uitzendbureau is in 1999 opgericht in Stad en sinds 2002 zijn wij ook actief vanuit onze vestiging in Stad. Ons team van professionals heeft een bewezen trackrecord in arbeidsbemiddeling of andere commerciële dienstverlening. Wij onderscheiden ons door te zoeken naar kandidaten die de grootste toegevoegde waarde bieden. Hiertoe streven wij naar een open en heldere communicatie met onze klanten. Betrokkenheid, resultaatgerichtheid gecombineerd met een persoonlijke aanpak zijn dé kenmerken van onze werkwijze. Door klein te blijven proberen wij deze kwaliteiten te waarborgen. Hoe gaan wij te werk? Optimale knowhow van uw organisatie is van groot belang. Wij houden daarbij vooral rekening met de specifieke dynamiek en cultuur van uw organisatie en de markt waarbinnen u opereert. Wij starten met een uitgebreid intake-gesprek om ons een goed beeld te vormen van uw organisatie. Daarna richten wij ons op de vacature. Met behulp van een uitgebreide functieomschrijving en profiel van de gewenste kandidaat gaan wij op zoek. Wervingsmethoden die wij hierbij inzetten zijn het raadplegen van ons kandidatenbestand, het plaatsen van (raam)advertenties en in sommige gevallen directe benadering van potentiële kandidaten. Op basis van hun trackrecord, een uitgebreid intake-gesprek en referentie onderzoek selecteren wij onze kandidaten.

96 Een uitzendbureau klaagde er over haar brochure niet goed liep. Score: …. Meeslepend  Tel het aantal keren dat: wij / we / ons / onze voorkomt vs. u / uw U-tekst

97 Meeslepend  Fout U kunt erop rekenen dat het tijdelijke ongemak waarmee uzelf en onze andere cliënten daardoor worden geconfronteerd ruimschoots zal worden gecompenseerd door een vlottere en meer gepersonaliseerde dienstverlening die na de voltooiing van de herinrichtingswerken mogelijk zal zijn. Korte zinnen

98 Meeslepend  Goed Na de herinrichtingswerken zullen wij u nog vlotter en persoonlijker kunnen bedienen. Korte zinnen

99 Meeslepend  Negatieve formulering Onze kantoren sluiten om uur  Positieve formulering ………………………………………………………. Positief taalgebruik

100 Meeslepend  Dubbele ontkenning Het is niet onwaarschijnlijk dat we de operatie zullen schrappen.  Positieve formulering …………………………………………………… Positief taalgebruik

101 Meeslepend  Dubbele ontkenning Dit betekent geenszins dat we op vele punten niet met het voorstel kunnen instemmen.  Positieve formulering ……………………………………………………… Positief taalgebruik

102  Moderne woorden i.p.v. archaïsch eveneens / ook middels / met  Korte woorden i.p.v. lange met betrekking tot / over aan de hand van / met  Goedkope woorden i.p.v. dure interventie / tussenkomst accorderen / toestaan Meeslepend Schrijf gesproken taal

103 geenszins sedert vooraleer reeds slechts heden meermaals Meeslepend Test: gesproken taal  ………

104 momenteel aangaande zijn van mening dat ten behoeve van op die wijze eveneens teneinde Meeslepend Test: gesproken taal  ………

105 prioriteit deficit bonafide adequaat evident impressie sporadisch Meeslepend Test: stadhuistaal  ………

106 implementatie dienaangaande geenszins niettegenstaande authentiek chronisch impressie Meeslepend Test: stadhuistaal  ………

107 Meeslepend  Krachtige titels hebben te maken met Eigenbelang Nieuwswaarde Nieuwsgierigheid (in combinatie met één van de vorige)

108 Meeslepend  Onpersoonlijk Wij geven in maart een aantrekkelijke korting op onze reizen naar New York.  Persoonlijk …………………………………………………

109 Meeslepend  Krachtige titels hebben te maken met Eigenbelang Nieuwswaarde Nieuwsgierigheid (in combinatie met één van de vorige)

110 Meeslepend  Aanhalingstekens geven een titel aantrekkingskracht Vergelijk zelf “ Vergelijk zelf ”

111 Meeslepende titels  Gratis aanbod Gratis voor u Gratis tips om geld te besparen Tien dagen gratis op proef Gratis advies Gratis prijsofferte

112 Meeslepende titels  Nieuws Pas aangekomen Pas verschenen Belangrijke ontwikkeling De laatste ontdekkingen De eerste… Eindelijk…

113 Meeslepende titels  Hoe? Hoe kan u… vermijden? Hoe begint u…? Hoe wordt u…? Hoe geniet u…?

114 Meeslepende titels  Informatie 7 manieren om… Interessante tips om… De waarheid over… Een goede raad voor… Wat u moet weten over… Fouten die u kan vermijden…

115 Meeslepende titels  Vertrouwen wekken Doe zelf de test Bewezen Meer dan X verkocht

116 Meeslepende teksten  Gebruik een ondertitel tussen de kopregel en de body-copy  Begin de body-copy met een “ rop cap” D  Maak uw eerste paragraaf kort (max 10 woorden)  Na 4 tot 6 cm tekst kan u best een tussentitel invoegen  Gebruik geregeld een tussentitel in vragende vorm

117 Meeslepende teksten  Zet uw tekst in kolommen, vergelijk met de kolombreedte van een krant  Maak uw tekst niet kleiner dan 9-punten  Doorbreek monotomie van lange tekst door paragrafen schuin of vet te zetten  Voeg af en toe een illustratie in uw tekst  Laat een witregel tussen uw paragrafen

118 Mobiliserend  Actie-gerichte taal snel, doe, ga, kom, bel, surf…  Vervaldatum? reageer voor…  Adres?  Webadres / adres?  Kortingsbon?  Antwoordcoupon?

119 Mobiliserend  Antwoordcoupon? Plaats in de advertentie Formaat en grootte Titel Stippellijn Retouradres in de coupon

120 Succes… is een ladder die je niet kunt beklimmen met je handen in je zakken!


Download ppt "Geef uw reclame extra aantrekkingskracht “De geheimen van succesvolle reclame”"

Verwante presentaties


Ads door Google