De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

EEN DRUGBELEID OP SCHOOL VAD- leerlingenbevraging.

Verwante presentaties


Presentatie over: "EEN DRUGBELEID OP SCHOOL VAD- leerlingenbevraging."— Transcript van de presentatie:

1 EEN DRUGBELEID OP SCHOOL VAD- leerlingenbevraging

2 georganiseerd door de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) georganiseerd op vraag van de school mei 2012

3 DOEL  een beeld geven van het middelengebruik  bewust maken van de gevaren van druggebruik  bespreken wat belangrijk is om verstandig te kunnen omgaan met drugs  bespreekbaar maken van de drugsproblematiek

4 Middelengebruik Legale drugs – Alcohol – Tabak – Psychoactieve middelen Illegale drugs – Cannabis – XTC – Cocaïne – Heroïne – … Computer- en internetgebruik Gokken

5 steekproef = populatie De bevraging werd ingevuld door 1093 leerlingen  316 jongens  772 meisje

6 TABAK Algemeen

7 TABAK Aantal rokers stijgt het sterkst van de 1 ste naar de 2 de graad Meer occasionele dan regelmatige rokers In verhouding roken er meer jongens dan meisjes t.o.v. 6 jaar geleden: – Occasioneel gebruik: bijna verdubbeld (7%  14%) – Dagelijks gebruik: licht gedaald (1%)

8 Roken = inademen van giftige stoffen Teer  slijm, rokers-hoest Koolstofmonoxide  neemt de plaats van zuurstof in Nicotine  bloedvaten knijpen samen  kan bloedklonters veroorzaken

9

10 ALCOHOL Algemeen

11 ALCOHOL Occasioneel gebruik: bier op de 1 ste plaats, onmiddellijk gevolgd door wijn sterke dranken, alcopops en aperitieven Regelmatig gebruik: bier overtuigend aan de top

12 ALCOHOL

13 Gebruik neemt zeer sterk toe van 1 ste naar 2 de naar 3 de graad Meer occasioneel gebruik dan regelmatig gebruik De regelmatige drinker gebruikt gemiddeld 5 glazen alcohol per week (3 de gr 7 glazen) 36% is ooit al dronken geweest (3 de gr 70 %) 28,6% heeft ooit aan bingedrinking gedaan (3 de gr 38 %)

14 Alcohol = een verdovend middel Hersenen functioneren anders, zijn minder actief Verlies van hersenweefsel Geheugen en leervermogen worden aangetast

15 NEGATIEVE ERVARINGEN DOOR ALCOHOLGEBRUIK Ziek geworden 50% 338 lln. (van 677 lln.)  231 lln. 1 tot 2 keer  107 lln. herhaaldelijk Seksueel contact gehad waarvan hij/zij later spijt had 7,8 % 53 lln. Evenveel jongens als meisjes Verwikkeld geraakt in een ruzie of gevecht 7, 6 % 51 lln. Dubbel zoveel jongens als meisjes Eigendommen beschadigd 4 % 27 lln.Bijna vier keer zoveel jongens als meisjes

16 MOTIEVEN VOOR ALCOHOLGEBRUIK Motieven om GEEN alcohol te drinken Motieven om WEL alcohol te drinken 1 omdat ik het niet nodig heb1 voor de gezelligheid 2 omdat het ongezond is2 omdat het wordt aangeboden 3 omdat het gevaarlijk is3 om te ontspannen 4 omdat het verboden is4 uit nieuwsgierigheid 5 omdat ik sportief ben5om zorgen te vergeten, me goed te voelen, om zelfzekerder te zijn, om dronken te worden, uit verveling …

17 Alcohol MAG … MAAR! Alcohol MAG: legale drug gebruik is maatschappelijk aanvaard zeer frequent gebruikte drug … MAAR! niet minder gevaarlijk hard drug: lichamelijke en psychische afhankelijkheid de drug die de meeste schade aanricht: lichamelijk, psychisch, sociaal, financieel, juridisch

18 MEDICATIE Slaap- en kalmeermiddelen Medicijnen voor ADHD Opwekmiddelen

19 MEDICATIE

20 Slaap- en kalmeringsmiddelen: gebruikt door dubbel zoveel meisjes als jongens ADHD-medicatie: iets meer gebruikt door jongens dan door meisjes

21 CANNABIS Cannabisplant  bevat een roesopwekkende stof die gerookt wordt in een joint = blowen, smoren Effecten: -versterkt stemmingen en gevoelens, zowel positieve als negatieve -verandert de kijk op de werkelijkheid -concentreren, logisch nadenken en onthouden worden moeilijk -duizelig, misselijk, angstig worden, zelfs flauwvallen

22 CANNABIS

23

24 De meesten gebruiken enkel cannabis in het weekend. Ongeveer evenveel jongens als meisjes gebruikten het voorbije jaar cannabis. Meer jongens dan meisjes zijn regelmatige gebruiker.

25 MOTIEVEN VOOR CANNABISGEBRUIK Motieven om GEEN cannabis te gebruiken Motieven om WEL cannabis te gebruiken 1 omdat ik het niet nodig heb1 voor de gezelligheid 2 omdat het gevaarlijk is2 uit nieuwsgierigheid 3 omdat het ongezond is3 om te ontspannen 4omdat de effecten me niet interesseren 4 omdat het wordt aangeboden 5 omdat het verboden is5 omdat ik er zin in heb 6 omdat het te duur is, uit schrik voor de reactie van mijn ouders 6om zorgen te vergeten, me goed te voelen, om zelfzekerder te zijn, om dronken te worden, uit verveling …

26 ANDERE ILLEGALE DRUGS

27 NEGATIEVE ERVARINGEN DOOR ILLEGALE DRUGGEBRUIK Ziek geworden24 lln. (van de 63 lln.) Seksueel contact gehad waarvan hij/zij later spijt had 10 lln. Problemen op school4 lln. Problemen met de politie4 lln.

28 COMPUTER- EN INTERNETGEBRUIK Op een gewone schooldag Games spelen op de pc 34,5 % 377 lln.gemiddeld 53 min Online poker spelen 2,1 % 23 lln.gemiddeld 56 min

29 GOKKEN Op een bingo op café spelenoccasioneel 3,2 % 35 lln. Pokeren voor geldoccasioneel 4,8 % 52 lln.

30 DE ROL VAN DE OMGEVING Perceptie van druggebruik bij vrienden

31 1 ste graad 2 de graad Minstens één vriend die rookt Minstens één vriend die drinkt Minstens één vriend die 1 keer per maand dronken is Minstens één vriend die cannabis gebruikt

32 DE ROL VAN DE OMGEVING Perceptie van druggebruik bij vrienden Houding tegenover cannabisgebruik door vrienden 3/4 is bezorgd (meer meisjes) 2/3 zou vriend hierover aanspreken 1/4 stoort zich hier niet aan 1/6 vindt het een persoonlijke keuze (meer jongens) 1/15 vindt cannabisgebruik ok

33 DE ROL VAN DE OMGEVING Perceptie van druggebruik bij vrienden Houding tegenover cannabisgebruik door vrienden Verwachte reactie van vrienden op cannabisgebruik 98 % verwacht afkeuring door ouders ! Cannabis proberen 73 % verwacht afkeuren door vrienden Cannabis gebruiken86 % verwacht afkeuren door vrienden

34 BESCHIKBAARHEID

35

36 KENNIS VAN DE REGELS

37 OPTREDEN VAN DE SCHOOL 40% - 50% weet niet wat de school doet bij regelovertreding. De onzekerheid over de reactie van de school is het grootst in de 1 ste en de 2 de graad. Oudere leerlingen verwachten strengere straffen.

38 PERSONEN OF DIENSTEN DIE IN VERTROUWEN WORDEN GENOMEN Vriend of vriendin89% Ouders47% Broer of zus42% De Druglijn34% Het JAC31% Favoriete leerkracht26% Leerlingbegeleider26% CLB19%

39 KENNIS VAN DE WETGEVING Rookverbod in cafés95% Cannabisgebruik is strafbaar91% Sigaretten mogen niet verkocht worden aan jongeren onder 16j 83% Alcohol mag niet verkocht worden aan jongeren onder 16j 85% Krasloten mogen niet verkocht orden aan jongeren onder 18j 75%

40 PRODUCTKENNIS Resultaten op ste graad 2 de graad 3 de graad nood aan informatie Tabak ,7% Alcohol ,8% cannabis ,9%

41 WELBEVINDEN OP SCHOOL Ik vind het meestal tof op school 84,5 % (87 % 1 ste graad) De sfeer op school is goed 90,4 % (92 % 1 ste graad) Ik vind de meeste lessen saai 40,6 % (42 % 2 de graad) Ik zou liever geen les meer volgen 19,4 % (23 % 1 ste graad) Ik voel me ongelukkig op school 6,4 % 70 lln. (9 % 1 ste graad 39 lln.) Ik zou graag van school veranderen13,9 % (18 % 2 de graad)

42 RELATIE MET LEERKRACHTEN De meeste leerkrachten zijn vriendelijk 94,3% Genoeg leerkrachten luisteren als ik iets vraag 88,8 % De meeste leerkrachten babbelen te weinig met ons 33,6 % Weinig leerkrachten begrijpen mij15,9 %

43 RELATIE MET KLASGENOTEN Ik kan goed met mijn klasgenoten opschieten94,1 % Er zijn genoeg klasgenoten die mij willen helpen 89,8 % Ik voel me in de klas er een beetje buiten staan9 % Ik word vaak gepest door andere leerlingen5,4 % 35 lln. (1 ste gr 23 lln.)

44 ZORG VOOR JEZELF MET ANDEREN Zorg voor je gezondheid Zoek ‘echte’ oplossingen voor problemen Laat je helpen Doe je verhaal

45 AAN DE SLAG Ganzenbordspel Vormingsdagen Prikacties In sommige lessen


Download ppt "EEN DRUGBELEID OP SCHOOL VAD- leerlingenbevraging."

Verwante presentaties


Ads door Google