De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Afweer in de praktijk Annelies Pustjens, Horst Wolter 14 januari 2012 Met dank aan: Marcel Kamp Rob van Woerkom Jan van Delden Sjef Nilwik.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Afweer in de praktijk Annelies Pustjens, Horst Wolter 14 januari 2012 Met dank aan: Marcel Kamp Rob van Woerkom Jan van Delden Sjef Nilwik."— Transcript van de presentatie:

1 Afweer in de praktijk Annelies Pustjens, Horst Wolter 14 januari 2012 Met dank aan: Marcel Kamp Rob van Woerkom Jan van Delden Sjef Nilwik

2 Doelen: “Hé leuk idee, daar kan ik wel wat mee.” – Geheel of deels in de eigen klas. Antwoord op: “Waarom doe je dat zo?” – Een stukje theorie. “Als ik nu zelf zoiets wil doen?” – Een paar handvatten.

3 Inhoud Casus 1: Aanval van de MRSA Theorie Casus 2: Wie krijgt de prik? Casus 3: Bloedbank Toetsing Ervaringen van leerlingen en docenten Discussie: ideeën voor een nieuwe casus?

4 De ramp in Volendam 2000/2001

5 Cafe ‘Het Hemeltje’ 31 december 2000

6 Oud en nieuw feest

7

8 Paniek Slachtoffers

9 Brandwonden tekenen je voor de rest van je leven.

10 Na de ramp? Lees het artikel Nederlandse ziekenhuizen wilden slachtoffer niet verplegen

11 Context 1: aanval van de MRSA Welke vragen roept dit artikel op? Welke vragen zijn relevant vanuit de biologie?

12 Opdracht voor leerlingen Hoofdvragen voor deze context: 1. Hoe kon de situatie ontstaan dat een patiënt die medische hulp nodig had, niet op tijd geholpen kon worden in het ziekenhuis? 2. Hoe kan deze situatie in de toekomst voorkomen worden? Opdracht: 1. Je maakt deelvragen, die elk een klein aspect van de hoofdvraag aanpakken. 2. Je zoekt informatie op basis van de deelvragen, bijvoorbeeld door experts te ondervragen.

13 Verwerking voor leerlingen Vragen beantwoorden dmv expertgroepen Expert 1: Analist medische microbiologie Expert 2: Internist-infectioloog Expert 3: Verpleegkundig beleidsmedewerker Concept map maken

14 Opzet: waarom zo? Voorbeeld van een invulling van de concept- context benadering. – (zeker niet de enige mogelijkheid!) Belangrijkste doel: Het leren gebruiken van biologische kennis in praktijksituaties. Belangrijkste middel: praktijksituaties als uitgangspunt voor aanleren van de leerstof.

15 Opzet: waarom zo? Didactische kernbegrippen Relevantie – Leerlingen ervaren de relevantie (‘waarom moet ik dit weten?’) – De situatie is maatschappelijk/biologisch relevant Samenhang – Ontwikkeling van kennisnetwerk (ipv loshangende feiten). – Gebruiken van dit netwerk om situaties te begrijpen.

16 Opzet: de uitdagingen 1.Relevantie: Keuze van praktijkvoorbeelden: relevant en interessant (voor leerlingen en de biologie). 2.Leerstof: Selectie: benodigde kennis is nodig om de situatie te begrijpen? 1.Met name natuurlijk biologisch 2.Kern van de stof (thema afweer, maar overlap met microbiologie

17 Opzet: de uitdagingen 3. Didactiek: Meeste praktijksituaties zijn erg complex: hoe didactiseer je zo`n voorbeeld? 4. Samenhang : Verzamelen van opdrachten die de opbouw en gebruiken van kennisnetwerk stimuleren

18 Opzet: uitleg van eerste context Relevantie: – aangrijpend verhaal, resistentie is zeer actueel Didactiek: – het stellen en beantwoorden van deelvragen nav artikel en hoofdvragen Leerstof: – bacterie, antibiotica, afweer (3 linies), witte bloedcellen Samenhang: – Conceptmap

19 Context 2: Wie krijgt de laatste prik? Introductie: 4 kandidaten in de wachtkamer. Opdracht: vul het argumentenschema in

20 Opzet: uitleg van tweede context Relevantie: – Biologisch: ja. – Voor lln: minder aangrijpend – Echtheid: afspiegeling van werkelijke vraagstukken Leerstof: – Virus, vaccinatie, b/t lymfocyten Didactiek / werkvormen: – Beargumenteren van keuzes Samenhang: – Uitleg docent, vergelijkingsopdrachten

21 Context 3: bloeddonaties Voor leerlingen: Tekst met informatie over bloed, bloedgroepen, rhesusfactor bij zwangerschap. Vragen over donaties Maken concept map Voor u: Vergelijk de 3 contexten eens?

22 Overlap en uitbreiding

23 Overlap: structuurgevend Lichaamsvreemde stoffen Ziekteverwekkers Behandeling / kunstmatige afweer Natuurlijke afweer

24 Opzet: uitleg van derde context Relevantie: – Praktijksituatie krijgt veel minder aandacht. Vergelijk met examenvragen. Leerstof: – lichaamseigen/vreemd, bloedgroepen, … Didactiek / werkvormen: – Vragen maken, zelf ‘werking’ van bloedgroepen achterhalen. Samenhang: – Conceptmap en herhaling

25 Toetsing Optie 1: Context 3 als groepstoets Optie 2: ‘gewoon’ SE, gebaseerd op eigen, examen- of methodevragen

26 Ervaringen: leerlingen Enquête, N=11 (maar vergelijkbaar met resultaten van voorgaande jaren) Resultaten: Opvallend: Conceptmap gewaardeerd. voorbeeld Helema al mee eens Enigszi ns mee eens Neutra al Een beetje oneens Totaal mee oneens Interessa nt MRSAGriepprikBloed- donaties Interessant1,92,11,4 Realistisch1,52,41,5 Nuttig1,82,01,5 Totaalpunt: 7,8

27 Ervaringen: docent Opvallende zaken tijdens de uitvoer: Interesse Actieve werkhouding, participatie

28 + en - punten Relevantie: + spreekt leerlingen aan (spreekt docenten aan…) - kost tijd Leerstof: + focus op kern - geen naslagwerk in materiaal - keuzes in leerstof > door beperkingen in tijd en context

29 Didactiek: + actief bezig, afwisseling in opdrachten + (afwisseling in methode) - kost voorbereidingstijd - moeilijk in te halen bij lesverzuim Samenhang: + begrippen komen terug in verschillende situaties + nadruk op relaties tussen begrippen - moeilijk te toetsen + en - punten

30 Op zoek naar nieuwe casussen: Leven met SLE: Systemische Lupus Erythematosus Op basis van een blog van een patiënte Auto-immuunziekte, MHC-eiwitten Maar te moeilijk voor havo, wel succesvol op vwo.

31 Voorbeeldvraag: Heeft deze patiënte baat bij één van de volgende kuren? a. Antibiotica-tabletten. b. Pillen die de aanmaak van lymfocyten onderdrukken. c. Jaarlijkse vaccinatie tegen het griepvirus. d. Injecties die de activiteit van lymfocyten versterken. Op zoek naar nieuwe casussen:

32 Vragen? Opmerkingen?

33 Opzet: overzicht Lesnr.OnderwerpActiviteiten 1Aanleercontext: MRSA -Onderdompeling (introductie) -leerlingen schrijven vragen op -verdeling van rollen (informatiepakket) 2-leerlingen bestuderen rollen (evt als huiswerk) -per rol praten leerlingen over onduidelijkheden en de belangrijkste onderdelen. 3-Leerlingen met verschillende rollen leggen de stof aan elkaar uit. - leerlingen beantwoorden de vragen - bespreken van de vragen: theorie eraan koppelen. 4-Leerlingen maken een concept map 5- Leerlingen maken een concept map. - concept maps bespreken 6Evt theorielesDocent zet (met lln) theorie op een rijtje 7Oefencontext: Griepprik -Onderdompeling (Introductie) -opdrachten maken over griep en -vaccinatie 8-invullen schema: bedenken van voor en tegenargumenten voor de keuze van een kandidaat 9-opdrachten over risicogroepen en vaccinatie -klassikaal verdedigen en argumenteren van de keuze 10Schakelen -vergelijken tussen context 1 en 2 -theorie op een rijtje - samenhang tussen onderwerpen 11Toets­context: Bloedbank -toets -vragen over bloedbank 12 -nakijken toetscontext - theorie uitbreiden 13Evt individuele toets.


Download ppt "Afweer in de praktijk Annelies Pustjens, Horst Wolter 14 januari 2012 Met dank aan: Marcel Kamp Rob van Woerkom Jan van Delden Sjef Nilwik."

Verwante presentaties


Ads door Google