De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voorstellen Filsofie Strategie-ontwikkeling Treacey & Wiersema: klantwaardestrategie Blue Ocean:Waarde innovatie De praktijk: ontwikkelingen in zeven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voorstellen Filsofie Strategie-ontwikkeling Treacey & Wiersema: klantwaardestrategie Blue Ocean:Waarde innovatie De praktijk: ontwikkelingen in zeven."— Transcript van de presentatie:

1

2 Voorstellen Filsofie Strategie-ontwikkeling Treacey & Wiersema: klantwaardestrategie Blue Ocean:Waarde innovatie De praktijk: ontwikkelingen in zeven jaren Conclusies en leerpunten

3

4 UPC/TELEKABEL PER 1 JULI HOOFDSPONSOR VAN HEERENVEEN (SEPT 1999) Internetprovider Chello is de nieuwe sponsor van het Arrows Formule 1-team (MAART 2000)

5

6

7

8

9

10

11 Voortdurende innovatie, creatief zijn en snel vercommercialiseren Vooral het laatste bleek moeilijker dan gedacht, met als gevolg: Torenhoge ontwikkelkosten voor produktonderdelen die slechts één maal verkocht worden

12 Red Ocean Strategy Concurreer in bestaande markt Concurreer in bestaande markt Streef je concurrent voorbij Streef je concurrent voorbij Voeg meer toe aan de bestaande vraag Voeg meer toe aan de bestaande vraag Maak een opbrengst/kosten afweging Maak een opbrengst/kosten afweging Stem het systeem af op de Stem het systeem af op de bedrijfsactiviteiten en haar strategische bedrijfsactiviteiten en haar strategische differentiatie of lage kosten differentiatie of lage kosten Blue Ocean Strategy Creëer een concurrentieloze markt Creëer een concurrentieloze markt Maak je concurrent irrelevant Maak je concurrent irrelevant Creëer een nieuwe vraag Creëer een nieuwe vraag Verbreek de opbrengst/kosten afweging Verbreek de opbrengst/kosten afweging Stem het systeem af op de Stem het systeem af op de bedrijfsactiviteiten in haar afgewogen bedrijfsactiviteiten in haar afgewogen differentiatie en lage kosten differentiatie en lage kosten

13 Blue Ocean Strategy Constatering van een nieuwe markt voor beheer en bewerking van data en Constatering van een nieuwe markt voor beheer en bewerking van data en RealTimeControl. ICT component neemt flink aan belang toe. RealTimeControl. ICT component neemt flink aan belang toe. Klant bewust maken van Total Cost of Ownership, besluit om alleen bovenliggende Klant bewust maken van Total Cost of Ownership, besluit om alleen bovenliggende software voor monitoring te leveren en geen besturingscomputers, etc. software voor monitoring te leveren en geen besturingscomputers, etc. Nieuwe vraag, internetbased monitoring, vanuit datacenters Nieuwe vraag, internetbased monitoring, vanuit datacenters Door samenwerkingen te sluiten zeer snel kunnen groeien Door samenwerkingen te sluiten zeer snel kunnen groeien Bepaalde dienstverlening zit klant niet op te wachten. Bepaalde dienstverlening zit klant niet op te wachten.

14 Value curve voor H2gO Op welke punten onderscheiden we ons (2004) Webbased software Webbased software Datavalidatie en –beheer Datavalidatie en –beheer Professionele database (Oracle) Professionele database (Oracle) Geen gebruik software van derden Geen gebruik software van derden Communicatie met alle typen veldcomputers Communicatie met alle typen veldcomputers SLA dienstverlening SLA dienstverlening Op welke punten onderscheiden we ons niet Prijs Prijs Gebruiksvriendelijkheid Gebruiksvriendelijkheid

15

16 Prijs Gebr. Vriende- lijkheid Communicatie Vali datie RTC Prof. Database Web based Gebruik Soft. derden OMS Score hoog laag ITT MMB IA I-Real

17 Prijs Gebr. Vriende- lijkheid Communicatie Vali datie RTC Prof. Database Web based Gebruik Soft. derden OMS Score hoog laag ITT IA I-Real

18

19 Launching customer Anderhalf jaar gewerkt voor één klant In ontwerp rekening gehouden met toepassing in andere verticals Eind 2004 eerste serieuze business plan opgezet

20 Keuze rioolsector Flinke groei door aanleg drukriolering Overzichtelijk: 440 gemeenten en 27 waterschappen Enorm veel mobiele communicatie mogelijk Weinig innovatief, conservatief Wet- en regelgeving Pompenbouwers creëerden een zogenaamde vendor lock in Pompenbouwers hebben geen focus en/of kennis van databeheer, meten, monitoren en systeemsturing Gesloten markt, einde overlegrondjes

21 Uitvoering fase 1 Verfijnen van het business plan Zorg voor voldoende financiële middelen Projecten worden op prijs gewonnen Samenwerkingen worden opgezet Winnen van een prijs(je)

22 Fase 2 Wordt een autoriteit (artikelen in vakbladen) Inschrijven op aanbestedingen Uiteindelijk winnen van aanbestedingen, enorme omzetgroei als gevolg Heel veel fouten maken en ervan leren Interne organisatie professionaliseren

23 Fase 3 Marktgrootte op : 440 gemeenten -Flygt175 -Mous 110 -Interact 30 -Vanderlinden 30 -YP 25 -TMX 15 -I-Real 12 -niet voorzien xx

24 Fase 4 Nieuwe produktvarianten in nieuwe markten Verkeersinfrastructuur Dynamische openbare verlichting Energiemetingen Bestaande produkten, nieuwe markten Ghana Australië België

25 Fase 5 Alles is zo ongeveer uitgekomen De concurrenten passen nu onze strategie uit 2004 toe, zijn we toch nog in een Rode Oceaan terechtgekomen. Daar geven de heren Kim en Mauborgne (bedenkers van de Blue Ocean strategie) geen antwoord op.

26 Als de business er om vraagt, moet je ook kunnen afwijken Te weinig focus in het begin, heeft voor vertraging gezorgd Onderschat niet de snelheid van concurrenten Productleadership vergt te veel innovatie(-kosten) Blue Ocean strategie werkt tijdelijk Wees authentiek

27

28

29

30

31

32

33 Versie 1.0b

34


Download ppt "Voorstellen Filsofie Strategie-ontwikkeling Treacey & Wiersema: klantwaardestrategie Blue Ocean:Waarde innovatie De praktijk: ontwikkelingen in zeven."

Verwante presentaties


Ads door Google