De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 H2: Creëren van waarde voor klanten. 2 Definitie van waarde “Waarde is het verschil tussen de leveranciersspecifieke voordelen en kosten die de klant.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 H2: Creëren van waarde voor klanten. 2 Definitie van waarde “Waarde is het verschil tussen de leveranciersspecifieke voordelen en kosten die de klant."— Transcript van de presentatie:

1 1 H2: Creëren van waarde voor klanten

2 2 Definitie van waarde “Waarde is het verschil tussen de leveranciersspecifieke voordelen en kosten die de klant krijgt in ruil voor de aankoopprijs”

3 3 Waarde  Klanten kunnen waarde ontlenen aan: Eigenschappen van het product Eigenschappen van het contact- personeel van de leverancier Kenmerken van de leverancier

4 4 Drie soorten klanten  Kostengerichte klanten  Voordeelgerichte klanten  Strategische waardegerichte klanten

5 5 Strategieën voor waardecreatie (waardedisciplines Treacy & Wiersema) Klantenintimiteit Dicht bij de klant Uitmuntende operationele prestaties Kostenleiderschap / efficiency Product- leiderschap Beste/nieuwste product

6 6 Uitmuntende operationele prestaties  Klantwaarde = goede kwaliteit tegen lage prijzen met efficiënte orderafhandeling  Hoe? Alles gericht op maximale efficiency Standaardisatie Strakke controle, kostenbeheersing Efficiënt orderverwerkingsproces Nauwe samenwerking met beperkt aantal leveranciers  Vb: Dell, Hema, Mc Donalds, Aldi

7 7 Productleiderschap  Klantwaarde = innovatieve producten waarmee klanten betere prestaties kunnen leveren  Hoe? Focus op productvariëteit en snelheid van productontwikkeling Flexibele organisatie Nauwe samenwerking met afnemers Creativiteit  Vb: Intel, HP

8 8 Klantenintimiteit  Klantwaarde = persoonlijk advies en maatwerk  Hoe? Gedetailleerd inzicht in klantbehoeften Ontwikkelen van oplossingen op maat en managen van relaties Flexibiliteit

9 9 Strategieën voor waardecreatie (waardedisciplines Treacy & Wiersema)  Uitblinken in één van de drie disciplines  Andere twee voldoende beheersen (minimaal voldoen aan marktnorm)

10 10 Marktgerichtheid staat centraal  Externe component: Focus op klanten Focus op concurrenten Focus op toeleveranciers Focus op overige marktpartijen  Interne component: Interne afstemming tussen functies, business units

11 11 Marktgerichtheid staat centraal

12 12 Effecten van marktgerichtheid  Positief verband tussen mate van marktgerichtheid en bedrijfsprestaties  Beter gewapend tegen mogelijke concurrenten  Meer tevredenheid en betrokkenheid bij werknemers

13 Creatie van waarden  Porter : behalen van een houdbaar concurrentieel voordeel of sca in een geglobaliseerde wereld  Blue Ocean theorie : ga spelen waar er geen concurrentie is 13

14 Blauwe versus Rode Oceaan  Een nieuwe markt creëren;  Concurrentie irrelevant maken;  Nieuwe vraag creëren en vervullen;  “Waar naar zijn geld” bestaat niet want er is geen vergelijkbaar product  Concurreren in een bestaande markt;  De concurrentie aangaan;  Bestaande vraag vervullen;  “Alle waar naar zijn geld”- afweging. 14

15 Blue Ocean Strategy Go where the profits and growth are - and where the competition isn’t W. Chan Kim & Renée Mauborgne 15

16 Weg van de rode oceaan naar de blauwe oceaan 16

17 De betekenis van Blauwe Oceaan voor winst Bij lanceringen van nieuwe producten bij 108 bedrijven bleek:  86% line extensions;  Deze 86% bleek verantwoordelijk voor 62% van de omzet van de bedrijven bij deze lanceringen;  En slechts 39% van de totale winst; Dus de 14% echt nieuwe producten waren verantwoordelijk voor 61% van de winst. 17

18 18

19 Smaller Regional Circus Ringling Brothers The Strategy Canvas of Cirque du Soleil hi offering level lo Price Fun & Humor Unique Venue Aisle Concessions Multiple Show Arenas Thrills & Danger Animal Shows Star Performers Theme Refined Viewing Environment Multiple Productions Artistic Music & Dance Cirque du Soleil © Kim & Mauborgne

20 The Strategy Canvas of Cirque du Soleil hi offering level lo Price Fun & Humor Unique Venue Aisle Concessions Multiple Show Arenas Thrills & Danger Animal Shows Star Performers Theme Refined Viewing Environment Multiple Productions Artistic Music & Dance Cirque du Soleil Reduce Eliminate Raise Create © Kim & Mauborgne 2006 Ringling Brothers Smaller Regional Circus 20

21 Voorbeelden van Blauwe Oceaan Producten en Services Swatch Cirque du Soleil Ryan Air Senseo/Nespresso Ipod Dell VLM Bekaert Umicore Melotte 21


Download ppt "1 H2: Creëren van waarde voor klanten. 2 Definitie van waarde “Waarde is het verschil tussen de leveranciersspecifieke voordelen en kosten die de klant."

Verwante presentaties


Ads door Google