De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zeven mythen rond open leermiddelen Mythen of werkelijkheid? Robert Schuwer en Darco Jansen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zeven mythen rond open leermiddelen Mythen of werkelijkheid? Robert Schuwer en Darco Jansen."— Transcript van de presentatie:

1 Zeven mythen rond open leermiddelen Mythen of werkelijkheid? Robert Schuwer en Darco Jansen

2 Agenda Ontstaan van de mythen Werkvorm bij deze presentatie De zeven mythen Afsluiting 2

3 Ontstaan van de mythen Begin 2009 diverse initiatieven –Open Universiteit en TU Delft open leermiddelen in HO –VO: DigilessenVO, Digischool,… –Advies Onderwijsraad in september 2008 –Lancering idee van Wikiwijs december 2008 Veel aannames rondom open leermiddelen Zeven aannames op een rijtje gezet 3

4 Open Open is meer dan gratis: –Reuse: hergebruik van materiaal zoals het wordt aangeboden –Redistribute: delen van het materiaal met derden –Revise: aanpassen van het materiaal aan lokale gebruikscontext –Remix: combineren van materiaal met andere elementen 4 (Bron: David Wiley http://opencontent.org/blog/archives/355)

5 Werkvorm Met een mythe als uitgangspunt ervaringen na 1,5 jaar Wikiwijs Eindigend met een vraag aan jullie Iemand van jullie selecteert een mythe Maar.... Die persoon beantwoordt ook de vraag bij die mythe Met dank aan Martin Weller voor het idee van deze werkvorm 5

6 6 Gratis leermiddelen zijn inferieur Oude leermiddelen zijn inferieur Gratis is gratis Met open leermiddelen is nauwelijks geld te verdienen Leraren krijgen weer een taak erbij Open leermiddelen lokken ongewenst free riders gedrag uit Schoolboeken zullen op den duur verdwijnen Afsluiting

7 Gratis leermiddelen zijn inferieur Veronderstelling: –goedkoop = duurkoop –Ontwikkeling van gratis leermiddelen: geen kwaliteitskader en –processen aanwezig Standpunt VO-Raad –Kwaliteitszorg moet georganiseerd worden anders is dit geen mythe Standpunt Wikiwijs: –Kwaliteit zichtbaar maken Ervaringen Wikiwijs: –Vindbaarheid mager door kwaliteit metadata 7 Terug Moet Wikiwijs een kwaliteitsdrempel inbouwen?

8 Oude leermiddelen zijn inferieur Veronderstelling: –Oud ≠ Verouderd! –Oude leermiddelen niet direct inzetbaar Niet actueel –Maar kunnen nog steeds waardevol zijn Extra opgaven Standpunt Wikiwijs: –Geen eis aan actualiteit Voorstel gebruiker: –Voeg datum plaatsing toe aan leermateriaal 8 In welke situaties maakt u gebruik van oude leermiddelen (zeg ouder dan 10 jaar)? Is dat bij gebrek aan beter of omdat ze nog steeds waardevol zijn? Terug

9 Gratis is gratis Veronderstelling: –Iemand betaalt voor creatie en beschikbaar stellen Ervaringen Wikiwijs: –Bedenken businessmodel voor na de projectfase 9 Zou altijd datgene wat met publieke middelen wordt gemaakt om niet beschikbaar moeten worden gesteld onder een open licentie? Terug

10 Met open leermiddelen is nauwelijks geld te verdienen Tegenvoorbeelden: –Open source software –Marketinginstrument (OU, TU Delft) –Flatworldknowledge –Muziekindustrie (Radiohead) –Ervaring OU: vraag naar betaalde uitgave Ervaringen Wikiwijs: –Partijen hebben toegang tot professionaliseringsmaterialen –Gebruikers voegen verwijzingen naar gratis leermateriaal toe waar dit ook toeleidt naar commercieel materiaal (OU!) –Steeds meer partijen bieden hun (leer)materiaal aan aan Wikiwijs 10 Voor welke toegevoegde waarde bent u bereid te betalen als er ook een open variant zou bestaan van een open leermiddel? Terug

11 Leraren krijgen weer een taak erbij Veronderstelling: –Iedereen zou digitaal leermateriaal moeten gaan maken –Er zijn stimulansen nodig vanuit management Anders dan financieel? Ervaringen Wikiwijs: –Steeds meer scholen geven dit als taak, maar niet ernaast –Stimulering door schoolmanagement om (open) digitale leermiddelen te gebruiken als aanvullend leermateriaal 11 Zou in het VO (net als in HO) een ondersteuningsteam (geen docenten) moeten ondersteunen in het maken van digitaal leermateriaal? Terug

12 Open leermiddelen lokken ongewenst free riders gedrag uit Veronderstelling: –Niet meer zichtbaar bij hergebruik wie de oorspronkelijke auteur is –90-9-1 regel, maar is dat ongewenst? Ervaringen Wikiwijs: –Bij benaderen collectiehouders nog steeds veel gehoord argument –Niet alleen financiële argumenten maar ook angst voor ongewenst hergebruik 12 Wat zou voor u de belangrijkste reden zijn om eigen ontwikkeld materiaal niet te delen? Terug

13 Schoolboeken zullen op den duur verdwijnen Veronderstelling: –Bedoeld is papieren schoolboeken –Soms leert persoon beter uit ouderwets tekstboek (Meyer) Ervaringen Wikiwijs: –Tendens E-book: gaat langzaam –Massamaatwerk (printing on demand vanuit Wikiwijs) –Gemaksargument (Baraniuk) –Leerlingen willen ook wel “gewoon” papieren materiaal (DVO) 13 Gelooft u in volledig digitaal vormgegeven leermateriaal? Waarom (niet)? Terug

14 Afsluiting Zijn de mythen echte mythen of zijn ze reëel? –Gratis leermiddelen zijn inferieur –Oude leermiddelen zijn inferieur –Gratis is gratis –Met open leermiddelen is nauwelijks geld te verdienen –Leraren krijgen weer een taak erbij –Open leermiddelen lokken ongewenst free riders gedrag uit –Schoolboeken zullen op den duur verdwijnen Zijn er nog mythen ongenoemd gebleven? 14

15 15 Terug Dank voor uw aandacht! robert.schuwer@ou.nl darco.jansen@ou.nl


Download ppt "Zeven mythen rond open leermiddelen Mythen of werkelijkheid? Robert Schuwer en Darco Jansen."

Verwante presentaties


Ads door Google