De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bedrijfsverslag VEKOMA

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bedrijfsverslag VEKOMA"— Transcript van de presentatie:

1 Bedrijfsverslag VEKOMA
Achtbanen Bedrijfsverslag VEKOMA VerslagAchtbaan

2 Achtbaanelementen Station: Instappen, starten, stoppen
Transportbaan: Versnellen trein met rolaandrijving met magnetische inductie Lift: Naar hoogte brengen met ketting met kabel Geleidingsbaan: met krommingen langs en dwars op de rijrichting Ondersteuningen Trein VerslagAchtbaan

3 Aanbiedingsproces Terrein van pretpark/opdrachtgever is uitgangspunt
Op terrein staan soms al andere attracties/obstakels Opdrachtgever wil bepaalde punten in de baan opnemen Eerste stap: bepalen baan VerslagAchtbaan

4 Bovenaanzicht Uitgangspunten bijv.:
Trein van 6 wagons vergt station van 15 meter Klant wil beginnen met een transportbaan i.p.v. een lift Klant wil station op gelijke hoogte hebben van ingang van een restaurant Baan moet een lus maken op een bepaald stuk van het terrein Nadat bovenaanzicht globaal bestaat wordt de derde dimensie (hoogte) ingevuld VerslagAchtbaan

5 Overzicht van een baan VerslagAchtbaan

6 Baanberekeing in 2D (uitgangspunt is lengte, deze bepaalt grofweg de hoogte)
3D baan uitrollen naar 2D Vuistregel voor verlies 2 % Baanhoogte Kromtestralen Verticale versnellingen (< 5g) Voorwaartse en zijdelingse versnellingen Snelheid VerslagAchtbaan

7 Invloed treinlengte VerslagAchtbaan

8 Invloed lengte trein Laatste wagon moet nog naar
top Eerste wagon ‘valt’ al Werkelijke baan VerslagAchtbaan

9 Moeilijkheidsfactor Als baan niet alleen in hoogte een kromtestraal heeft, maar ook zijdelings, dan zal punt voor punt een ideale zijdelingse kantelhoek moeten worden bepaald. Ook deze kantelhoek moet gemiddeld worden berekend wegens de verschillende snelheden van de voorste en achterste treinwagon VerslagAchtbaan

10 Relatie afstand tot hoogte
M.g.h : Potentiele Energie 0,5 .M. v2 : Kinetische energie X(t) = V.t + 0,5 a. t2 Snelheid op hoogste punt: >> NUL Wrijvingsenergie ongeveer 2% ‘hoogteverlies’ (vergelijk dit met de wet van Bernouilli) VerslagAchtbaan

11 Aanbieding Als globale baanberekeningen aantonen dat de baan ‘voldoet’ dan zijn voornaamste zaken als lengte, hoogte, aantal bochten en lussen bekend Met deze gegevens en de overzichttekening wordt offterte gedaan Ca 100 offertes per jaar ca 10 werkelijke opdrachten VerslagAchtbaan

12 Baan Engineering Baan kan 18 uur per dag, 360 dagen per jaar en 20 jaar lang gebruikt worden: dit levert als er elke 5 minuten een trein vertrekt een zeer groot aantal belastingswisselingen op Trackberekening gaat voornamelijk in op: bepalen plaatsen hoogste spanningen vergelijken van deze spanningen met buig/wissel vermoeiingsspanning VerslagAchtbaan

13 Wohler curve Toelaatbare spanning 25 N/mm2 10 7 wisselingen
VerslagAchtbaan

14 Track constructie VerslagAchtbaan

15 Belastingsgevallen Eigen gewicht Rem/aandrijfkrachten (treinkracht)
Windbelasting Aarbeving Temperatuurbelastingen VerslagAchtbaan

16 Verdere berekeningen Aandrijvingen: lengte van transportbanen, hoogte van lift Plaats van ondersteuningen, maximum overbrugging, vooral bepaald door de diameter van de ‘backbone’ DIN 4112: spanningscontrole aan omtrek en bij lasverbindingen DIN 15018: normen voor staal en kraanbouw DIN 18800: statische en externe controle, knik VerslagAchtbaan

17 VerslagAchtbaan

18 Rolaandrijving F wrijving F veer M aandrijving VerslagAchtbaan

19 Rolaandrijving Systeemgrens F normaal F veer F wrijving M aandrijving
VerslagAchtbaan

20 Versnellen Schijnkracht die traagheid voorstelt
Vin krijgt versnellingskracht VerslagAchtbaan

21 Remmen Schijnkracht die traagheid voorstelt Vin krijgt remkracht
Drukkracht uitgoefend door blaasbalg (3 bar regelbare luchtdruk) VerslagAchtbaan

22 Berekening F = m.a m : stel 1000 kg (per kar) a : stel 5 m/s2
F : 5000 N (dit is wrijvingskracht) DUS: normaalkracht moet liggen bij N als wrijvingcoefficient 0,5 en rekening wordt gehouden met twee rollen VerslagAchtbaan

23 Magnetische inductie (wie wil nog vrije module halen?)
Langs de transportbaan zijn electrische spoelen gemonteerd die een magneetveld opwekken: LSM = lineaire synchroon motor Het magneetveld veroorzaakt een krachtenveld op de vin onder de trein Door de magneetvelden snel aan en uit te schakelen (met de waargenomen verplaatsing van de trein als ingangsmaat) wordt de trein naar voren gestuwd VerslagAchtbaan

24 Wielconfiguratie VerslagAchtbaan

25 VerslagAchtbaan

26 VerslagAchtbaan

27 Frameberekening Wielkrachten bepalen ‘spindeltjes’ (asdiameters)
Ligging zwaartepunt Zijdelingse kracht Ligt Z nog daar? Framebepaling ? Wielkrachten? VerslagAchtbaan

28 ‘Karren’ (treinonderdelen)
VerslagAchtbaan

29 VerslagAchtbaan

30 VerslagAchtbaan

31 VerslagAchtbaan

32 VerslagAchtbaan

33 Niet alle achtbanen maken gebruik van een lifthelling; er zijn er ook die meteen gelanceerd worden tot een bepaalde snelheid. Dit kan op meerdere manieren gebeuren. - Banden Net zoals men banden kan gebruiken voor een lifthelling kan men deze banden ook sneller laten draaien wat een lanceereffect geeft. Aangezien hier geen zeer hoge snelheden mee bereikt kunnen worden moet de lanceerstrook schuin omhoog lopen om de trein meer potentiële energie mee te geven aangezien de lancering zelf niet voldoende is om de trein het hele traject te laten afleggen. In feite is deze vorm van lancering niet meer dan een zeer snelle lifthelling. Dit systeem vinden we onder andere terug in Islands of Adventure bij 'the Incredible Hulk'. VerslagAchtbaan

34 - LIM LIM staat voor lineaire inductiemotor
- LIM LIM staat voor lineaire inductiemotor. Het systeem is relatief eenvoudig, maar wordt toch nog maar enkele jaren toegepast op achtbanen omwille van de hoge kostprijs. Bij een achtbaan die werkt met een lineaire inductiemotor bevat het treintje permanente magneten. De lanceerstrook, dit is een recht stuk op de achtbaan waar de lancering plaats vindt, bevat elektrische magneten die in eerste instantie de trein aantrekken, en wanneer de trein deze magneten passeert, wordt de polarisatie van de elektromagneten veranderd zodat ze de trein wegduwen. Door dit systeem blijft de trein versnellen tot aan het einde van de lanceerstrook. VerslagAchtbaan

35 - LSM LSM is de afkorting van lineaire synchrone motor
- LSM LSM is de afkorting van lineaire synchrone motor. Dit systeem verschilt slechts weinig van de lineaire inductiemotor. Het onderscheid is dat bij de lineaire synchrone motor de elektromagneten niet rechtstreeks het treintje doen bewegen, maar wel een klein karretje onder het spoor dat een permanente magneet bevat. Door middel van een haak zit het treintje vast aan het karretje onder het spoor, en wanneer het karretje aan het einde van de lanceerstrook terug wordt afgeremd rijdt het treintje gewoon verder. Het treintje gaat exact even snel als het lopend veld, vandaar de benaming lineaire synchrone motor. VerslagAchtbaan

36 Vliegwiel Het vliegwiel werd op de latere versies van dezelfde “Shuttleloop-coaster” gebruikt. Dit systeem bestaat uit een motor die een groot vliegwiel aandrijft waarrond de kabel zit die het treintje over de hele lanceerstrook trekt. Een voorbeeld van een “Shuttleloop-coaster” die gebruik maakt van een vliegwiellancering, is de Turbine in Six Flags Belgium. VerslagAchtbaan

37 Weightdrop Dit is een lanceringtechniek die de Duitser Anton Schwarzkopf gebruikte op de eerste versies van zijn “Shuttleloop-coaster”. Het lanceermechanisme bestaat uit een grote ronde cilinder waarin een blok van ongeveer 40 ton (nummer 11) op-en-neer kan bewegen. Door middel van een kabel wordt het blok tot op zijn hoogste punt getakeld, waarna het blok wordt losgelaten, met als tegengewicht het treintje. De vrije val van dit blok levert voldoende kracht om het treintje 86 km/h mee te geven tijdens de lancering. VerslagAchtbaan

38 Luchtdruk Het Amerikaanse bedrijf S&S dat over de hele wereld bekend is voor zijn torenattracties, begon vanaf 2000 ook achtbanen te bouwen. Ze bedachten een volledig nieuwe soort achtbaan met een sterke lancering. Om deze lancering te verwezenlijken, gebruiken ze de luchtdruklancering die ze ook in hun torenattracties gebruiken. Eind 2001 verbraken ze hiermee het record van snelste achtbaan ter wereld. Deze achtbaan, Dodonpa in Fuji-Q Highlands (Japan), haalt een snelheid van 172 km/h in 1.8 seconden. Hoe raar het ook lijkt, dit record is ondertussen alweer gebroken. In de lente van 2003 opent in het Amerikaanse Park Cedar Point een luchtdrukachtbaan van Intamin die maar liefst 193 km/h haalt. Naast dit snelheidsrecord is de achtbaan met zijn hoogte van 128 meter ook de hoogste achtbaan ter wereld, en de achtbaan met de langste helling. VerslagAchtbaan

39 Studie onderwerpen mechanica en werktuigbouw
Beweging puntmassa’s (kinematica) Traagheidskrachten en zijdelingse versnellingen Wrijving en weerstand in lucht Wrijving bij remmen Aandrijfkrachten via wielomtrek Magnetische inductie (buitenbeentje) Berekenen statische constructie Spanningsleer Invloed lasverbinding op toelaatbare spanning Vermoeiingsleer Constructieleer: assen, lagers, balken, plaat VerslagAchtbaan


Download ppt "Bedrijfsverslag VEKOMA"

Verwante presentaties


Ads door Google