De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Programma maandag 02 september 2013 13.00 u. – 13.50 u.Inloop 13.50 u. -15.00 u.Jaaropening en synopsis onderwijs- programma MLI Freddy Veltman, Margriet.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Programma maandag 02 september 2013 13.00 u. – 13.50 u.Inloop 13.50 u. -15.00 u.Jaaropening en synopsis onderwijs- programma MLI Freddy Veltman, Margriet."— Transcript van de presentatie:

1 Programma maandag 02 september u. – u.Inloop u u.Jaaropening en synopsis onderwijs- programma MLI Freddy Veltman, Margriet Clement, Bartel Dorhout, Hanneke Koopmans, Aafke Kroon & Martin Reekers u. – u.Werken met de rollen competenties en indicatoren Aafke Kroon & Martin Reekers uRestaurant Camarón

2 Synopsis Master Leren & Innoveren

3 Het totaalplaatje

4 Leerarrangementen Oriëntatiefase : Aafke Kroon & Martin Reekers LA1 Zin in leren: Martin Reekers & Iris Bouman LA 2 Uitdagend ontwerpen: Hanneke Koopmans & Freddy Veltman LA 3 Begeleiden van vernieuwingen: Bartel Dorhout & Jeroen Rozendaal LA 4 Maatschappelijke context van het onderwijs: Aafke Kroon en Bartel Dorhout LA 5. Praktijkgericht onderzoek: Hanneke Koopmans Integratiefase: Martin Reekers

5 Kennisbasis Master Leren & Innoveren Persoonlijk leiderschap Leren en leerprocessen Educatief ontwerpen Innoveren en begeleiden van innovatieprocessen Maatschappelijke context van het onderwijs Praktijkgericht onderzoek

6 Rollen van de Master Leren & Innoveren Excellente leraar Reflective practitioner Ondernemende ontwikkelaar Begeleider en gesprekspartner

7 Werkvormen Werken in leerteams Workshops en trainingen Hoor- en werkcolleges Coaching Presentaties en symposia

8 LA1 Zin in leren… …begint bij de vragen: wat is ‘echt’ leren en wat maakt dat je daar zin in krijgt?  Doelstelling: op basis van inzicht in leren en leerprocessen activiteiten kunnen ontwikkelen voor het verbeteren van de effectiviteit van leerprocessen, waarmee richting gegeven kan worden aan het eigen leren, het leren van lerenden en het leren van collega`s en de organisatie.

9 Leren in drie ‘huizen’ Imaginatie copy+ realiteit en… divergeren convergeren Aanpak

10 United brains Individueel informatie opsporen en bestuderen Samen ideeën uitwisselen Samensmeden tot één briljant idee Plan maken om het idee te realiseren Idee realiseren Napraten en genieten over hoe het is gegaan en voorpraten …in een netwerk.

11 LA 1. Vervolg Rollen: excellente leraar reflective practitioner ondernemende ontwikkelaar Eindopdracht: ontwikkel een activiteit die de zin in leren in jouw organisatie ten goede komt Relatie met de andere leerarrangementen

12 LA2 Uitdagend Ontwerpen https://www.youtube.com/watch?v=wX78iKhInsc

13 Doelstellingen LA2 Vorm te geven aan het onderwijs door op een verantwoorde manier leerplannen te maken, te vernieuwen en deze kennis en ervaring over te dragen. Rol: ondernemende ontwikkelaar

14 LA 2. Uitdagend ontwerpen Tweede helft jaar 1 Werkvormen: bloggen, virtuele leerproductie, productbesprekingen, voortgangsbesprekingen, workshops. Type eindopdracht: De eindopdracht bestaat uit een verantwoording van je ontwerp. Freddy Veltman en Hanneke Koopmans

15 Kritische blik ontwikkelen op onderwijsinnovatie: Vernieuwing niet als doel, maar als middel om de onderwijspraktijk te verbeteren. Wat zijn waardevolle onderwijsvernieuwingen? En waarom eigenlijk? Waarom mislukken zoveel onderwijsvernieuwingen en wat is daaraan te doen? Leren om onderwijsvernieuwingen adequaat te initiëren en begeleiden. Niet vanuit managementoptiek, maar vanuit het versterken van de kracht van een docententeam. LA 3. Begeleiden en initiëren van vernieuwingen

16

17 Het actuele speelveld van onderwijs en de mogelijkheden tot innovatie Kansen & aanleidingen voor innovatie Onderbouwing, initiëren en begeleiden van innovaties Implementatiestrategieën We doen dit door middel van... Colleges en gastcolleges Literatuurstudie Presentaties en discussies Werken in leerteams, bijvoorbeeld aan het opstellen van: een kritische analyse van een innovatie ‘in progress’ advisering in de vorm van praktische maatregelen LA 3. Begeleiden en initiëren van vernieuwingen

18 LA4. De maatschappelijke positie v/h onderwijs, de socialisatie functie de kwalificatie functie de differentiatiefunctie student De school De samenleving Internationale context Wederzijdse invloeden beleidsnotitie Rollen: “excellente leraar” “reflective practitioner”, “ondernemende ontwikkelaar” docent Politieke, bestuurlijke, sociologische en professionele ontwikkelingen binnen het onderwijs in de samenleving

19 LA 5. Praktijkgericht onderzoek

20

21

22

23 Doelstellingen LA5 Onderwerp: Rol: Reflective practitioner Betere docent/leerkracht worden Praktische problemen in de beroepspraktijk oplossen Leren zelfstandig kritisch innovatief en betrouwbaar onderzoek opzetten en uitvoeren

24 LA 5. Praktijkgericht onderzoek Verspreid over jaar 1 en verspreid over jaar 2 Werkvormen: bloggen, virtuele leerproductie, productbesprekingen, workshops. Type eindopdracht: onderzoeksopzet (jaar 1) en onderzoeksverslag (jaar 2) LA5.1 Eline Ossevoort en Hanneke Koopmans LA5.2 Niek van den Berg en Jeroen Rozendaal

25 LA0 - Integratie

26 Kritische beroeps context met een majeure opgave Rol Begeleider en gesprekspartner voor collega’s Rol reflective practitioner Rol ondernemende ontwikkelaar Rol excellente docent Competenties/indicatoren die je daarbij hebt getoond

27 Reflective practitioner Kritische Beroepssituaties Ondernemende ontwikkelaar Excellente docent Begeleider en gesprekspartner voor collega’s Masterdossier met… Zelfbeoordeling (kritisch en reflectief)

28 Verdediging Masterdossier in assessment Het sluitstuk

29 Restaurant Camarón metrostation Coolhaven Camarón


Download ppt "Programma maandag 02 september 2013 13.00 u. – 13.50 u.Inloop 13.50 u. -15.00 u.Jaaropening en synopsis onderwijs- programma MLI Freddy Veltman, Margriet."

Verwante presentaties


Ads door Google