De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Agentschap Ondernemen 11 februari 2010 Roel Jacobus & Iris Detavernier.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Agentschap Ondernemen 11 februari 2010 Roel Jacobus & Iris Detavernier."— Transcript van de presentatie:

1 Agentschap Ondernemen 11 februari 2010 Roel Jacobus & Iris Detavernier

2 1.Voorstelling Agentschap Ondernemen 2.Het dynamisch ondernemingsplan 3.Casestudie Inhoud voormiddag

3 Voor wie? Het Agentschap Ondernemen brengt het economisch beleid van de Vlaamse overheid naar elke ondernemer: een (kandidaat-)starter een ervaren ondernemer een buitenlandse investeerder een groot bedrijf een kmo

4 Het AO informeert, adviseert en stimuleert  Gefinancierd door de Vlaamse overheid: Kosteloos Onafhankelijk Zonder verplichting voor de klant  AO-accountmanagers ontvangen op kantoor of gaan naar het bedrijf.  Waar nodig verwijst het AO door naar de juiste overheidsinstellingen en privé dienstverleners.

5 Werkdomeinen Starten Managementvraagstukken Subsidies, fiscale en financiële instrumenten Werk Internationaal ondernemen Milieu Energie Innovatie, productontwikkeling & design Ruimtelijke ordening en locatie

6 Startersbegeleiding Ondersteuning bij ontwikkeling van ondernemersproject Cruciale vraag : is mijn zaak haalbaar ? Werkinstrument: Dynamisch Ondernemingsplan Begeleiding bij het zoeken naar gepaste steun en financiering Indienpunt voor de ‘startlening’ en ‘plan jonge zelfstandige’ van het Participatiefonds Coach, kritisch klankbord, oriënteren en doorverwijzen

7

8 “I have a cunning plan.” (Blackadder) Goede voorbereiding = Slaagkansen verhogen ONDERNEMINGSPLAN “There’s Helga, I hope she has a plan.” (Allo Allo)

9 Wat is een ondernemingsplan? Een duidelijke beschrijving van wat de onderneming wil bereiken Vele modellen beschikbaar, basisinhoud vergelijkbaar Beknopt en eenvoudig Maximum 30 bladzijden (evt. cijfers in bijlage) Uitgeschreven + cijfermatig onderbouwd Volledig, objectief, realiseerbaar en overzichtelijk

10 Dynamisch Ondernemingsplan

11 1. Projectvoorstelling Beschrijf uitvoerig wat je precies van plan bent te gaan doen Waarom denk je dat jouw project zal slagen? Wat houdt je eventueel nog tegen om te kunnen starten?

12 2. Omgevingsanalyse Onderneming Ondernemer Concurrenten directe indirecte Klanten Markt/Sector Leveranciers Omgevingsfactoren overheid trends evoluties Wat is er in de ruime omgeving dat mijn project raakt?

13 2. Omgevingsanalyse Omgevingsfactoren Markt Klanten Concurrenten Leveranciers Checklist concurrenten ligging openingsuren concurr diensten/assortimenten communicatie & bekendheid service prijsniveau personeel klanten

14 3. Het commercieel plan: 4 P’s (of 5?) Productbeleid Prijsbeleid Promotie: marketing en reclame Plaats: distributiebeleid PS: Service en dienst na verkoop People: de mensen die het doen

15 3. Het commercieel plan (4,5 P’s)

16 3. Het commercieel plan

17 4. Het organisatieplan Algemene organisatie Juridische vorm Administratieve formaliteiten

18 5. Het financieel plan Investeringsplan Vaste kosten Financieringsplan Marges

19 5. Het financieel plan BALANS = inzet van middelen & financieringsbehoefte Investeringsplan Financieringsplan EXPLOITATIE = haalbaarheid in kaart brengen Vaste kosten Variabele kosten Contributiemarge ≠ opslagmarge Doodpuntomzet (break-evenomzet)

20 Dynamisch Ondernemingsplan

21 voorbeeld haalbaarheidsstudie: zwembad voor diepzeeduiken SEA FLOOR 51

22 Zwembad voor diepzeeduiken 40 m lang, 40 m breed, 51 m diep voor clubs, organisaties, individuen restaurant In’t Sop op -10 m, voor iedereen toegankelijk Vestigingsplaats: Kortrijk Xpo goede bereikbaarheid snelwegen nabij Nederland en Frankrijk NV met 3 oprichters/vennoten 1. Projectvoorstelling

23 Omgeving: In straal van 100 km, 25 miljoen inwoners (B, NL, F) Vlotte bereikbaarheid (snel- en toegangs- wegen) Nabij : evenementenhall, Kinepolis, grote bedrijven, hogescholen,… Parking wagens Sector: # duikers stijgt, uitrusting goedkoper Concurrent: Nemo 33 in Ukkel 2. Omgevingsanalyse

24 Product Duiken individuen groepen (clubs of bvb. Zeemacht) service (onthaal, begeleiding, instructeurs,…) elke dag open van 9 u tot 24 u (behalve dinsdag) Food/drink 3. Commercieel plan

25 Prijs (incl. BTW): duiken 50 €/uur (max. 30 personen/uur) - food/drink (€ 1,8 - € 25) Promotie: website, vakbladen direct mailing naar zeemacht, brandweer, duikclubs,… in B, NL, FR

26 NV 3 vennoten:1 administratie & boekhouding, 1 duikmanager, 1 horecamanager 6 werknemers: 2 duikinstructeurs, 1 onthaal & administratie, 1 kok, 2 zaalpersoneel functiebeschrijving, werkschema’s reglementering ok (veiligheid, HACCP, FAVV, Sabam,...) 4. Organisatieplan

27 Investeringen Oprichtingskosten€ ,00 Materiële vaste activa € ,00 Vlottende activa€ ,00 Voorfinanciering BTW€ ,00 Totaal€ ,00 5. Financieel plan

28 Financiering Eigen middelen (oprichters)€ ,00 Risicokapitaal€ ,00 Participatiefonds (Starteo)€ ,00 Lening bank op 20 jaar€ ,00 Lening bank op 5 jaar€ ,00 Totaal€ ,00

29 Vaste kosten jaar 1 Huisvesting€ ,00 Administratie€ ,00 Marketing€ ,00 Exploitatie, transport, div.€ ,00 Personeelskosten€ ,00 Financiële kosten€ ,00 Afschrijvingen€ ,00 Vergoeding eigen vermogen€ ,00 Totaal€ ,00

30 Variabele kosten Bruto winstmarge bedraagt voor een zwembad 100 % voor food/drink is dit 60 %, d.w.z. stel: 1 maaltijd: € 15 verkoopprijs incl. BTW 12,40 € 40% 4,95 € aankoop ingrediënten 60% 7,45 € winstmarge +21% BTW 15 € verkoopprijs

31 Prognose bruto winstmarge: 80 % van de omzet via zwembad 20 % van de omzet via food/drink => gemiddelde bruto winstmarge 80% x 100% + 20% x 60% = 92%

32 Breakevenomzet Omzet nodig om alle vaste kosten te kunnen betalen = vaste kosten / bruto winstmarge = € / 92 % = € (excl. BTW) = € x 1,21 = € (incl. BTW) Hiervan: € zwembad (=80 % van omzet) € food/drink (=20% van omzet )

33 Interne haalbaarheid 48 weken/jaar open 6 dagen/week open gemiddelde verkoopprijs per duiksessie van 1 uur = € 50 indien 80 % breakevenomzet via duiken duikbeurten: /jaar, 710/week, 118/dag gemiddelde verkoopprijs per maaltijd = € 15 indien 20 % breakevenomzet via food/drink maaltijden: jaar, 591/week, 99/dag

34 Haalbaar? Food/drink: Is omzet van € haalbaar? Zwembad: Is een omzet van € haalbaar met dit project? Marktonderzoek

35 Te behalen marktaandeel breakevenomzet (incl. BTW)€ Marktpotentieel (statistisch berekend)€ Dit betekent dat er voor het duikcentrum 43 % van het marktpotentieel moet worden behaald, om break-even te zijn. DOEN OF NIET?

36 Haalbaarheid Indien ja ondernemingsplan verder uitwerken met actieplan omzetprognose d.m.v. resultatenprognose en of kasplan startersformaliteiten vervullen Indien nee dynamisch ondernemingsplan terug aanpassen

37 Agentschap Ondernemen AO West-Vlaanderen Jan Breydellaan Sint-Andries/Brugge Tel : Fax :


Download ppt "Agentschap Ondernemen 11 februari 2010 Roel Jacobus & Iris Detavernier."

Verwante presentaties


Ads door Google