De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zien Werken v/m Beeldvorming van Arbeid in Informatieve Programma’s op Televisie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zien Werken v/m Beeldvorming van Arbeid in Informatieve Programma’s op Televisie."— Transcript van de presentatie:

1 Zien Werken v/m Beeldvorming van Arbeid in Informatieve Programma’s op Televisie

2 Magda Michielsens ESF-project: MOH:

3 Waarom dit onderzoek? Generatie-pact Emancipatie en nieuwe stereotiepen Beeldvorming van maatschappelijke processen

4 Inhoudsanalyse Kwantitatief onderzoek Gecombineerd met kwalitatieve analyse Grote sample in –7 weken lente 2006 –7 weken herfst/winter 2006 –7 weken lente 2007 –screening tot december 2007

5 Geanalyseerde Programma’s Het Nieuws - VTM - 19 uur Het Journaal - VRT - 19 uur Terzake - VRT Morgen Beter - VRT De Zevende Dag – VRT Frontlijn - VRT Recht van Antwoord – VTM

6 Arbeid de kost verdienen inspanningen om de wereld te verbeteren zodat behoeften beter bevredigd kunnen worden vrijwilligerswerk huishoudelijk werk

7 Niet als ‘werk’ gecodeerd Journalisten ‘aan het werk’ Politici ‘aan het werk’ Sport vanwege de prestatie Cultuur vanwege de prestatie

8 Voorbeeld: een item onder analyse

9 Besluiten Aandeel arbeid: 15% Aandeel vrouwen –Intern 30 tot 40% grote inspanning van de media –Extern 26%: vrouwen zijn nergens

10 verhouding v/m algemeen Spreektijd man 18h36:38 = 70% vrouw 7h48:53 = 30% 26h25:31 = 100%

11 verhouding v/m interne actoren manvrouwM+V gespreksleider2h16:05 57%1h41:1543%3h57:2058% reporter1h27:0772%34:2628% 2h01:3330% presentator07:2158% 05:2542%12:473% nieuwslezer 15:0342%21:0458%36:079% andere00:2013% 02:1287% 02:331% totaal4h05:5960%2h44:2340% 6h50:23

12 verhouding v/m externe actoren man14h30:3874% vrouw5h04:2926% 19h35:08100%

13 Besluiten Genderneutraliteit Geen genderbril Geen nieuwe stereotiepen

14 Besluiten - vervolg - geen piepkuikens en babes zoals rond verkiezingstijdbabes arbeiders en jonge moslima’s als getuigen 5% allochtonen als het gaat over ‘vrouwen’  moslima’s verdiepen leidt tot moraliserenmoraliseren inkomen is geheim innovatie is schaars - good practicegood practice ondernemen is viesondernemen

15 Weinig positieve connotaties merites plezier eisen noodzaak timemanagement inkomen

16 Politici over werk verschillen tussen partijen politici zijn zich bewust van maakbaarheid en gemaaktheid – ZIJ doen het altijd: vermelding van toekomst, van volgende stap, van ‘to do’ altijd: vaste frames verschillen tussen programma’s

17 Geen kwestie van beeldvorming weerspiegeling van de realiteit voortrekkersrol van de media

18 Aanbevelingen 1.Denk altijd aan vrouwen: neem nooit zomaar aan dat iets hetzelfde is voor mannen als voor vrouwen. 2.Analyseer dieper: wees genderneutraal waar het kan, gendergevoelig waar het moet. 3.Laat zien dat de wereld mensenwerk is, ook van vrouwen en vergeet hierbij het goede nieuws niet. 4.Vermeld verdiensten, ook in verband met werk op alle niveaus. 5.Associëer werk niet altijd met strijd, schaarste, pijn en moeite. Laat ook het plezier, de gedrevenheid en de noodzakelijkheid zien. 6.Geef meer informatie over timemanagement en de plaats van werk in de rest van het leven. 7.Leg innovatie uit met inbegrip van het aandeel van vrouwen daar in.

19 8. Vermijd de oppervlakkigheid van de ernst. 9. Maak niet elk onderwerp tot een kopstukkendebat. 10. Durf het debat te voeren over nieuwe stereotypen. 11. Leer denken en spreken in verschillen. Druk nuances en verschillen uit, zonder het gesprek daarmee lam te leggen. Vermijd ALLE zij / wij polarisaties en uitsluitingen. 12. Neem het risico om de 30 % drempel te overschrijden en breng meer vrouwen op de voorgrond. 13. Blijf vrouwen aansporen om zich op te dringen.

20 Alle resultaten op

21 Ethische kwestie terug terug

22 Leeftijd terug terug

23 Ondernemen terug terug

24 Good practice Innovatie terug terug


Download ppt "Zien Werken v/m Beeldvorming van Arbeid in Informatieve Programma’s op Televisie."

Verwante presentaties


Ads door Google