De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BZK VO, 17 november 2008 Leon Kuunders – Trusted-ID (+31 6411 64 995) Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BZK VO, 17 november 2008 Leon Kuunders – Trusted-ID (+31 6411 64 995) Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties."— Transcript van de presentatie:

1 BZK VO, 17 november 2008 Leon Kuunders – Trusted-ID ( ) Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Ministerie van Identity Management

2 over architectuur (MARIJ), keten- en concerndenken, IdM Justitie (met maar liefst 24 backup slides!)‏

3

4

5 door Peter Steiner

6

7

8 Definities: Identity “a group of personas” Persona “an application of identity to a specific situation” Role “a specific application within a persona” Ed Harrington/Dave Kearns

9 Waarom Identity Management?

10 Zakelijke beweegredenen KostenbeheersingOm de financiële positie van de organisatie en haar sectoren en diensten te verbeteren, is het belangrijk de kosten over de gehele organisatie m.b.t. de administratie en het beheer van identities te verlagen. Verhogen beveiliging Om informatiebeveiliging te verhogen en te conformeren aan wetgeving ( compliance ) is het belangrijk om het verstrekken en verwijderen van permissies aan een medewerker goed te beheren, evenals het auditen van deze permissies en de toegang tot systemen. Verhogen flexibiliteit van de organisatie Om enige ondernemingsflexibiliteit te hebben binnen de organisatie en binnen iedere sector en dienst is het belangrijk dat de identity management architectuur de veranderende eisen vanuit de business kan ondersteunen op zowel het hoogste niveau alsook (de specifieke eisen) op het lokale niveau. vrij naar Carl Adams, onderzoek invoering IdM bij Justitie

11

12 4 Directie Financieel-Economische Zaken Directie Personeel en Organisatie Bestuursdepartement GC-ICT Bureau VIP BVA Gemeenschappelijke Beheerorganisatie Dienst Justis

13

14 Algemene Rekenkamer Beschouw het ministerie als één concern. Ontwikkel een gestandaardiseerde concern- informatiearchitectuur.‏ (Grip op Informatievoorziening: IT-governance, 2005, p5)‏

15

16 MARIJ Binnen de Rijksdienst als federatief stelsel is de concern-gedachte een belangrijke trend. (MARIJ v1.0, 2008, p18)‏

17

18 Mentaal model vrij naar Tim Berkelaar, DI/Justitie: “Architectuur voor een ontkokerde overheid”

19 MARIJ De architectuur voor organisatie, processen en systemen wordt afgeleid uit het bedrijfsfunctiemodel. (MARIJ v1.0, 2008, p19)‏

20 form follows function

21 OUTSIDE

22 Concern of Keten

23 verschillen heb je de doorzettingsmacht wel die je aan jezelf toeschrijft? concernbenadering hanteren als de machtsverhoudingen anders liggen leidt tot tegenwerking!

24

25 Fundamentele principes Rijksdienst “M1: Het Rijk is een eenheid” aha! het Rijk is één concern “M2: Het Rijk is doeltreffend” externe effectiviteit! “M3: Het Rijk is doelmatig” interne efficiency, dankzij M1! (MARIJ v1.0, 2008, p26, 27, 28)‏

26 MARIJ Vooral de ondersteunende functies moeten meer Rijksbreed ten dienste komen van de Rijksambtenaar. (MARIJ v1.0, 2008, p18)‏

27 MARIJ Ondersteunende functies zijn Personeel, ICT, Organisatie, Financiën, Algemene Zaken, Communicatie en Huisvesting. (MARIJ v1.0, 2008, p19)‏

28 interoperabiliteit

29

30

31 de mogelijkheid van twee of meer systemen om informatie uit te wisselen en die informatie op een voorspelbare manier te gebruiken - syntax (structuur) semantiek (betekenis)‏ vrij naar Webster interoperabiliteit

32 concern-denken interoperabiliteit wordt bereikt door te homogeniseren en te concentreren - homogeniseren: gelijk maken, afzonderlijke bestanddelen zijn niet langer te onderscheiden concentreren: verenigen, samenbrengen

33

34

35 keten-denken interoperabiliteit wordt bereikt door te virtualiseren en te standaardiseren - virtualiseren: de werkelijkheid simulerend standaardiseren: tot eenheid brengen door normen

36

37

38 interoperabiliteit syntax & semantiek

39 interoperabiliteit koppelen & vertalen

40 syntax :: standaardiseren Een standaard of een norm is een procedure, een formaat of een maat waarover een groep mensen heeft afgesproken dat ze deze zullen gebruiken. Het gaat hierbij om verwachtingen over de gedragingen van mensen en/of technologie. (MARIJ, p15, met dank aan Wikipedia)‏

41

42

43 “The nice thing about standards is that there are so many of them to choose from.” Andrew S. Tanenbaum Vrije Universiteit, Amsterdam

44 semantiek

45

46

47

48

49

50

51

52 architectuur

53 “All models are wrong, some are useful.” George E.P. Box University of Wisonsin

54

55

56

57

58

59

60 B A C K U P

61 Claims, Claims Based Access, Claims Provider (Security Token Service), Identity Provider, Claims Transformer, Access Control Service, Relaying Parties, Information Cards, Trust Policy, OpenID Provider, Federation Gateway, Identity Selectors Assertions

62 Definities: Identity provider “” Claim “” Claim provider “” Policy Decision Point “” Policy Enforcement Point “” Policy Information Point “”

63 Service Oriented Architecture (SOA)‏ “.. is a method for systems development and integration where functionality is grouped around business processes and packaged as interoperable services, it's architecture style enables the improvement of enterprise agility through the use of these business services”.

64

65

66 Context Delivery Architecture (CoDA)‏ “.. is an architecture that is aware of the end user’s context such as location, preferences, identity, etc. and delivers the information that is most suited for that context another way to describe it is WYNIWYG (what you need is what you get) services, in which users’ context will drive what information they receive, how applications interact with them, and where the processes take them.”

67 Event Driven Architecture (EDA)‏ “.. is a software architecture for applications that detect and respond to events an event is a significant change in the state of a system or its environment.”

68

69

70

71 volwassen?

72

73 Ad Hoc Geen planning en structuur rond de identity management systemen en processen.

74 Focus Minimale planning en documentatie rond de identity management systemen en processen. Geen kwaliteitscontrole, resultaten zijn inconsistent.

75 Gestandaardiseerd Identity Management is een onderdeel van de bedrijfsvoering. De processen reageren nog niet op nieuwe en gewijzigde zakelijke behoeftes.

76 Geïntegreerd Identity Management processen reageren op de bedrijfsvoering. Feedback wordt gebruikt om de processen te optimalizeren en nieuwe en gewijzigde zakelijke behoeftes te ondersteunen.

77

78 Identity Management omvat de processen en alle benodigde technische hulpmiddelen voor het beheer van elektronische identiteitsgegevens.

79 Identity Management richt zich op het beheer van virtuele identiteiten, of “persona”.

80 Doel is om op geautomatiseerde wijze persona te kunnen identificeren, authenticeren en autoriseren, bereikbaar te maken (via contactgegevens) of om gepersonaliseerde informatie en diensten aan te bieden.

81

82

83

84 het geloof dat iets of iemand op een voorspelbare manier zal reageren in specifieke situaties vertrouwen


Download ppt "BZK VO, 17 november 2008 Leon Kuunders – Trusted-ID (+31 6411 64 995) Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties."

Verwante presentaties


Ads door Google