De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Learning on the job voor gevorderden Toepassingen van het Studie Planning en Beheer Systeem (SPBS) in BPV/Stage/Praktijkopleiding Gebruikersdag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Learning on the job voor gevorderden Toepassingen van het Studie Planning en Beheer Systeem (SPBS) in BPV/Stage/Praktijkopleiding Gebruikersdag."— Transcript van de presentatie:

1 Learning on the job voor gevorderden Toepassingen van het Studie Planning en Beheer Systeem (SPBS) in BPV/Stage/Praktijkopleiding Gebruikersdag april 2011 ROC Zadkine, Rotterdam Jasper Grannetia Trainer/Consultant Three Ships

2 Voor we starten! Leerling Deelnemer Stagiaire Trainee Lerende Student Gevolgde…  Student Begeleider +

3 Agenda “Uit het oog, niet uit het hart” Welke kenmerken hebben een stage, BPV-periode en praktijkopleiding gemeen? Twee praktijkvoorbeelden Hoe ondersteunen wij deze begeleiding in het SPBS? Twee toepassingen in het SPBS BPV-periode bij Albeda (SPBS v1.5) Praktijkopleiding tot Accountant (SPBS 2.0) Lessons learned

4 Uit het oog, niet uit het hart! Welke kenmerken hebben een stage, BPV-periode en praktijkopleiding gemeen? Een tweetal voorbeelden uit de praktijk Uit het oog, niet uit het hart!

5 Kenmerken van een BPV/Stage/Praktijkopleiding 1.De student heeft meer(dere) en andere begeleiders De student krijgt te maken met nieuwe en andere begeleiders, die ieder een eigen rol spelen in het opleidingsproces. 2.De student is ‘ver weg’ (zowel in tijd als in ruimte) De logistiek van het volgen van een leerling vormt een groter vraagstuk dan binnen de schoolsituatie. 3.Begeleiden = volgen = plannen Om de studenten op afstand te kunnen begeleiden moet de begeleider contactmomenten plannen en de voortgang van deze contactmomenten volgen. Uit het oog, niet uit het hart!

6 Praktijkvoorbeeld 1: BPV-Periode binnen het Albeda College Uit het oog, niet uit het hart! Wat gebeurt er in deze BPV? De student werkt mee in de beroepspraktijk en voert tijdens de BPV-periode een aantal opdrachten uit. Betrokkenen Een vakdocent volgt de voortgang van de praktijkopdrachten. De studieloopbaanbegeleider volgt de totale voortgang.

7 Wat gebeurt er in deze praktijkopleiding? De student voert tijdens de praktijkopleiding een aantal opdrachten uit, die door de stagemeester worden begeleid. De beoordelaar beoordeelt. Duur Driejarige praktijkopleiding waarin de student zich binnen de werkomgeving de praktijk van het vak leert. Betrokkenen o.a. 1) stagemeester, een 2) beoordelaar, een 3) stagebureau en het 4) opleidingsbureau van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants betrokken. Uit het oog, niet uit het hart! Praktijkvoorbeeld 2: Praktijkopleiding tot registeraccountant

8 Fases van de praktijkopleiding tot registeraccountant Jaar 3 Aanmelden voor derde jaar Jaarplan opstellen en goed laten keuren 2x Semesterverslag inleveren en goed laten keuren Fase 2 Afronding van de stage Praktijkscriptie Aanmelden mondeling examen Afleggen mondeling examen Fase 3 Jaar 1 Aanmelding Jaarplan opstellen en goed laten keuren 2x Semesterverslag inleveren en goed laten keuren Jaar 2 Jaarplan opstellen en goed laten keuren 2x Semesterverslag inleveren en goed laten keuren Fase 1 Incidentele processen Nieuwe stagemeester kiezen Van werkgever wisselen Persoonlijke gegevens wijzigen Gelijkstelling / vrijstelling

9 Three Ships SPBS Studie Planning en Beheer Systeem

10 Activiteitenplan Activiteit Taak Afspraak Signalen Laat signalen versturen via het postkantoor of via het portaal van bijvoorbeeld wanneer: De student rondt een taak af De student is niet op tijd met het afronden van een taak U beoordeelt een taak De student moet binnen X dagen een taak afronden (herinnering) Beoordelingen Voer beoordelingen direct in het taakscherm. De beoordeling mag bestaan uit meerdere criteria. Beoordelingen worden getoond in de begeleidingsoverzichten voor de docent. Three Ships SPBS Studie Planning en Beheer Systeem

11 Voor de begeleider

12

13

14 Demo

15

16 Lessons Learned 1.Keep it (as) simple (as possible) 2.Besteed aandacht aan de administratieve stromen 3.Aandacht voor de logistiek levert tijd op voor didactiek Lessons learned

17 Lessons Learned 1/3 “Keep it (as) simple (as possible)” Maak alleen taken voor de zaken die je werkelijk wilt volgen. Laat het overzicht leidend zijn. Gebruik signalen bij voorkeur alleen wanneer van de ontvanger actie wordt verwacht. Stuur alleen zinvolle signalen! Wel: “Student leverde werk in. Wilt u dit nakijken” Niet: “Ter info: Student heeft iets ingeleverd.” Plan liever taken en geen afspraken Lessons learned

18 Lessons Learned 2/3 Besteed aandacht aan de administratieve stromen Een stageperiode omvat doorgaans een groot aantal administratieve handelingen, die ieder gevolgd (moeten) worden. Betrek de betrokkenen uit het administratieve traject in het activiteitenplan. Binnen de NBA (accountancy) en de sportbonden die SPBS gebruiken heeft dit geleid tot een lastenverlichting. Lessons learned

19 Lessons Learned 3/3 Aandacht voor de logistiek levert tijd op voor didactiek Het SPBS ondersteunt de logistiek van opleidingsprocessen. Iedere minuut die een begeleider niet bezig is met lijstjes maken en bijhouden, kan hij besteden aan… begeleiden… Lessons learned

20 Jasper Grannetia Trainer/Consultant Three Ships enterprises bv Bovendijk PC Rotterdam, NL T: +31 (0) F: +31 (0) Web:


Download ppt "Learning on the job voor gevorderden Toepassingen van het Studie Planning en Beheer Systeem (SPBS) in BPV/Stage/Praktijkopleiding Gebruikersdag."

Verwante presentaties


Ads door Google